مقصد صادراتی طلای ایران کجاست؟

مقصد صادراتی طلای ایران کجاست؟

کشورهای اوراسیا خواستار طلای ساخته شده ایرانی

امیر کشانی(سردبیر)

1400/04/20 | 00:04

نظری ثبت نشده

مقصد صادراتی طلای ایران کجاست؟

به عقیده رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا وجواهر تهران، 70درصد ماشین آلات مورد نیاز صنعت طلا از خارج از کشور وارد می شود.

به گزارش سایت بازار طلا گلدنیوز، تحریم های ظالمانه امریکا علاوه بر سفره های مردم ، واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را با معضلات جدی روبرو کرده است. با توجه به وابستگی صنعت طلا و جواهر کشور در بخش ابزار و ماشین آلات به خارج از کشور ، تولیدکنندگان ایرانی در 4سال گذشته با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند. در همین رابطه ابراهیم محمدولی به خبرنگار ما گفت: با تحریم های ناجوانمردانه کار برای وارد کنندگان ابزار در صنعت طلا بسیار سخت شده است. تاجر ایرانی برای وارد کردن ماشین آلات از کشور آلمان، ایتالیا و حتی ترکیه مجبور به طی کردن مسیری پرهزینه و زمان بر برای دور زدن تحریم هاست.

هزینه زرگری این روزها بسیار بالاست
به گفته محمدولی هزینه تامین تجهیزات برای تولیدکننده طلا در چهار سال اخیر چندین برابر  شده است به همین دلیل هزینه زرگری این روزها بسیار بالاست. محمدولی معتقد است، با اینکه حدود 35 درصد از تجهیزات صنعت طلا در داخل کشور ساخته می شود اما این تولیدات کیفیت لازم برای مقابله با مشابه خارجی را ندارند.

مقصد صادرات طلای ایرانی کجاست؟

محمدولی کشورهای اوراسیا را خواستارِ طلای ساخته شده‌ی ایرانی معرفی کرد. این ها کشورهایی هستند که فرهنگ دیرین ایرانی را پذیرفته اند و لذا تصور می شود کوتاهی ها، بر گردنِ ماده تبصره های دست و پا گیر بوده است.

وی افزود: ما تا امروز هنر، صنعت و هنرمند خود را به جهان آنطور که باید معرفی نکرده ایم ولی ان شاالله مسیری که در پیش گرفته ایم [موجب شود] درصدی از کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، در صورت رفع مشکلات، مقصدِ صادرات صنعتِ طلای ایران باشند.

محمدولی خاطرنشان کرد: ترکیه تا یک دهه گذشته در صنعت طلا شناخته شده نبود ولی با حمایت هایی که از سوی دولت این کشور صورت گرفت و موانع را از سر راه تولیدکنندگان برداشت، به رونق ارزی و گشایش صادراتی رسید. پس صنعت طلا می تواند اشتغال بیافریند؛ به شرط آنکه موانع دست و پا گیر از سر راه تولیدکننده ها برداشته شود.

سکه های بورسی بلای جان بازار

رئیس اتحادیه طلا و سکه تهران، با اشاره به شکل گیری بازارهای موازی در مورد کالای ارزشمند نظیر سکه گفت: زمانی گفتند سکه را در بورس خرید و فروش کنید؛ اما در همین زمان گاه سکه در کف بازار ارزان تر از بورس مبادله می شد.

محمدولی فقدانِ کارشناسی را دلیل اصلیِ چنین معضلی در خصوص سکه های بورسی عنوان کرد و افزود: چنین رویه ای برای هر صنعتی آسیب زاست.

وی همچنین در ادامه این گفتگوی تخصصی با "گلدنیوز" با بیان اینکه یک تولید کننده یا صادر کننده در گذشته نمی توانست با تولیدگرانِ خارجی رقابت کند، گفت: او باید هزینه ها را همراه با سودِ اندکِ خود به کشوری دیگر صادر کند. این در حالی است که کشورهای دیگر با هزینه ای جزئی تر طلای کشور مقصد را تامین می کردند. در این شرایط تولیدگر ایرانی خود به خود از گردونه صادرات خارج می شد.

قاچاق طلا در حدصفر

بر اساس قیمت گذاری ارز، طلا در خارج کشور گران تر از داخل و در چنین شرایطی واردات طلا به کشور با ضرر همراه است؛ لذا قاچاق ورودی در حال حاضر اتفاق نمی افتد.

در این میان نیاز کشور به "شمش" بسیار بیش از آن چیزی است که در داخل تولید می شود؛ لذا اخیرا واردات شمش آزاد شده است. آن هم از مسیر قانونی و هیچ هزینه گمرکی هم به آن نمی بندند.

محمدولی چنین رویه ای را مثبت می داند و ابراز امیدواری می کند که ادامه دار باشد. از طرفی قاچاق مصنوعات طلا صفر نیست ولی تقریبا نزدیک به صفر است. همچنین شمش به دلیل نداشتنِ تجمیع عوارض، هزینه گمرکی و مالیات، به صورت آزادانه وارد می شود و قاچاقی در این خصوص صورت نمی گیرد.
انتهای پیام

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت