استخراج طلا از لجن آنُد مس وقطعات الکترونیکی

استخراج طلا از لجن آنُد مس وقطعات الکترونیکی

مخترع ایرانی طلا تولید میکند

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/04/22 | 00:04

نظری ثبت نشده

استخراج طلا از لجن آنُد مس وقطعات الکترونیکی

هادی حیدری مخترع جوانی که با گلد نیوز گفتگو کرد و گفت که از پسماند قطعات الکترونیک، طلا استخراج می کند، وی این عنصر را استراتژیک و دارای منابعی محدود در کشور دانست و گفت: طلا عنصری با مقادیر بسیار اندک در معادن است و ایران هم دارای معادن محدود می باشد.
وی دو معدن "زرشواران و موته" را به عنوان پُرعیار ترین ها نام برد و طلای این دو معدن را کمتر از 5 p.p.m–معادل 5.5 گرم- در هر تن تخمین زد و افزود: در دیگر معادن طلا به صورت خالص وجود ندارد و استخراج آن نیازمند حلال های است و عملکردی بسیار سخت دارند.
حیدری همچنین ضایعات الکترونیک را از جمله مواد اولیه برای استخراج طلا دانست و به ذکر مثال هایی در اینباره پرداخت: سی پی یو کامپیوترها از مقادیری طلا ساخته شده اند و یکی از اجزای برد سیستم ها نیز از طلا ساخته شده است.
وی همچنین کارت های گرافیک و بردهای مادر سیستم های کامپیوتری را ساخته شده از قطعاتی دانست که از آب کاری طلا بهره برده است؛ چراکه طلا دارای خاصیت الکتریکی بالایی بوده و در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.
به گفته حیدری برای ساخت بُرد موبایل ها و ماشین حساب های قدیمی و نیز تجهیزات مخابراتی از طلا بهره می گیرند؛ در این میان معادن پر عیار کشورمان محدود است که در مقابل کشورهای قاره امریکا و افریقا محدود تر است.

حلالی(( Solvent))حاوی طلای خالص:

هادی حیدری که پروژه کارشناسی ارشد خود را به "استخراج طلا از لجن آنُد مس" اختصاص داده، معتقد است این لجن منبع مهمی برای استخراج طلاست که در هنگام دستیابی به مس، درصد خلوصی از آن را بدست می آورند. در ادامه برای رساندن درصد استخراج به بالاتر از 90درصد، ناخالصی هایی در ته حوضچه های مس باقی می ماند که میزان قابل توجهی طلا را در دل خود دارد.

این کارآفرین جوان معتقد است میزان طلا در انواع لجن های آنُدی، بسیار بیش از طلای خالص موجود در معادن است.حیدری که در خلال بررسی منابع برای تدوین پایان نامه، به استخراج طلا از قطعات الکترونیکی کامپیوتر دست یافته است، از فرایند بیرون کشیدن طلا از این تجهیزات سخن گفت و تاکید کرد که به دلیل سختی کار و انرژی بر بودن، کمتر به استخراج مبادرت می ورزند.این روشِ استخراج به طور کلی در دنیا منسوخ شده و عموما به صورت سکرت در کارگاه ها صورت می گیرد؛ خاصه آنکه برای جداسازی طلا از تجهیزات کامپیوتری از سرب بهره گرفته می شود که خود دارای مشکلات زیست محیطی است و لذا در دنیا این عنصر را کنار گذاشته اند.حیدری راندمان روش خود را بالاتر از سایر روش ها دانست و گفت: شخصا از روش هیدرومتالورژی–لیچینگ یا استخراج فلز از محلول غلیظ و خالص شده- استفاده می کنم که برای استخراج عنصر، از برخی حلال ها استفاده می شود. معمولا پس از خرد کردن اولیه‌ی قطعات الکترونیکیِ پسماند شده از سیستم های بلا استفاده‌ی کامپیوتری، سراغ خردایش ثانویه می روند و بنده با استفاده از حلال هایی خاص، طلا را به صورت محلول در آورده ام. در این میان آهن و آلومینیوم و مس و سرب و قلع و... نیز در قطعات به کار رفته است که به صورت جامد در ضایعات یافت می شود و در مرحله دومِ خرد شدن، فلز باید به شکل محلول تبدیل شود.در این میان استخراج طلا از محلول به دست آمده فرایندی با راندمان بالا و حساس را طلب می کند و حتی مقادیر بسیار ناچیز طلا باید در این فرایند خارج سازی گردد.بهره مندی از یک حلال ترکیبی که میزان جزئی طلای نهفته شده در ضایعات را استخراج کند، حاصل اختراعی است که به تایید سازمان ثبت اسناد کشور رسیده و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بر آن صحه گذاشته است.

وقتی عزم مان جمع است از داشته های کشور استفاده نکنیم!!

طلا با غنای بالا در قطعات الکترونیک کامپیوتری وجود دارد که به‌صورت خام به ترکیه و چین صادر می‌شود.

ایده ها و فکرها پشت در بسته تامین سرمایه

حیدری با بیان اینکه اختراع فوق به دلیل عدم تامین سرمایه به مرحله تجاری سازی نرسیده است، از سختی های این مسیر سخن گفت: این رویه به واقع تأثُر انگیز است؛ چراکه چنین ایده ای منشأ و پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری است ولی همچنان در حد ایده باقی مانده است.این فرایند بسیار اشتغال زاست و در زمینه فروش هیچ مشکلی ندارد؛ اما در حوزه تامین منابع مواد اولیه مسائلی پیش روی ماست. از آن جمله می توان به فروش ضایعات قطعات کامپیوتری به سایر کشورها مثل ترکیه و چین اشاره کرد که با ابراز تاسف اختراعاتی از این دست را در داخل، دچار مشکل می کند.به گفته این مخترع جوان صدور این قطعات حاوی طلا به کشورهای دیگر، مصداق بارز خام فروشی است که ارزش افزوده ای برای کشور ندارد؛ خاصه آنکه پسماندهای الکترونیکی حاوی فلز گرانبهای نقره نیز هستند. تامین این قطعات برای فعالان داخلی سخت و مشکل است چراکه وارد پروسه هایی شبه مافیا شده و دست افرادی خاص در کار است.حیدری با اعلام اینکه قیمتِ خرید برای ضایعات و پسماند الکترونیک شکلی توافقی به خود گرفته و هر عدد بر اساس مدل قیمت گذاری می شود، گفت: بردهای مخابراتی قدیمی عیاری بسیار بالاتر داشته و لذا سالِ ساخت قطعات و ضایعات برای خرید و فروش بسیار اهمیت دارد.قیمت ضایعات برد اصلی موبایل بر حسب کیلوگرم حدود 750 هزار تومان و رم ضایعاتی 4 هزار تومان تخمین زده می شود. وی قیمت مانیتور و کیس پسماندی را 40 و 70 هزار تومان اعلام کرد و مادر برد را 20 هزار تومان برآورد نمود و یادآور شد که میزان بالای این تجهیزات که در میدان شوش تهران دپو می شود، برای صادرات به کشور ترکیه آماده است.

رسانه ها حمایت کنند!

حیدری همچون بسیاری مخترعان جوان کشورمان درخواست دارد که رسانه ها پیگیر چنین معضلاتی باشند و صدای او را به گوش مسئولان برسانند. صدایی که نه فقط از مشقات کاری او حکایت دارد، بلکه راهی است که به توسعه ارزآوری در کشور و ارتقای ظرفیت های داخل می انجامد.وی همچنین از مسئولان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گلایه دارد که با بی مهری نامه‌ی او را بی پاسخ گذاشته و بعد از پیگیری های بیشتر، پاسخی بی محل به او داده اند.حیدری قصد واگذاری ثبت اختراع خود را ندارد و دست رد به سینه‌ی افرادی زده است که خواستار خرید اختراع او بوده اند. افق های کارآفرینی و تولید پیش روی اوست. او معتقد است امروزه فلز طلا عنصری استراتژیک و با اهمیت در کشور است که نباید مشکلات ناظر بر دستیابی به مواد اولیه، مختراعان را از دستیابی به حوزه های استراتژیک برای کشور باز دارد؛ بنابراین اگر سنگ اندازی صورت گیرد، چنین پروژه هایی به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

استخراج طلا

اختراع

بازیافت

پیشنهاد ویژه

قطعات الکترونیک

مخترع

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت