گپی با یک فروشنده سکه در شیراز

گپی با یک فروشنده سکه در شیراز

سکه‌های کاغذی؛ دلارهای شبانه/ معضل این روزهای بازار

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/04/27 | 00:04

نظری ثبت نشده

گپی با یک فروشنده سکه در شیراز

سکه‌های کاغذی؛ دلارهای شبانه/ معضل این روزهای بازار

علی اژدرنژاد از فروشندگان سکه در شیراز است که کار خود را به صورت تخصصی نزدیک به یک دهه گذشته آغاز کرده است. شرط بقا در این بازار را قناعت می‌داند و معتقد است دست‌هایی پنهانی در کارند که شبانه قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.

گلدنیوز: به عنوان یک فعال در زمینه خرید و فروش سکه با چه چالش هایی مواجه هستید؟

نوسان بالای قیمتی یکی از چالش هاست. اجناس فروخته می شود و باید جنسی را جایگزین آن کرد. تغییرات قیمتی در این راستا آزاد دهنده است. اتحادیه حریمی برای این صنف قائل نمی شود و مدام نمایندگی خرید و فروش سکه اعطا می کند.

گلدنیوز: اتحادیه بر اساس چه متر و معیاری مجوز نمایندگی می دهد؟

برای این کار صرفا یک پروانه کسب دریافت می شود و اقدام خاص دیگری نیاز نیست.

گلدنیوز: در این میان می توان به عنوان یک شغل امن در بازار سکه سرمایه گذاری کرد یا بحران های داخلی و چالش های بیرونی، بر امنیت شغلی صنف شما تاثیر می گذارد؟

بسیاری همکاران ما پس از نوسانات پی در پی سرمایه خود را از دست دادند و از بازار خارج شدند. شرط ماندگاری در بازار سکه، قناعت به دریافت کارمزد کم و منطقی است. بر فرض سکه ای که امروز خریداری می شود، بر اساس پیشبینی، طی روزهای آینده قیمتی بسیار پایین تر خواهد داشت. در این بین فروشنده دست نگه داشته و با قیمت ارزان تری اقدام به خریدِ جنس برای مغازه خود می کند. این در حالی است که بر خلاف همه پیشبینی ها قیمت سکه به جای کاهش، با افزایش رو به رو خواهد شد. در نتیجه برای دریافت یک کارمزد 50 هزار تومانی، تا 200 هزار تومان ضرر متوجه فروشنده می شود.

همچنین در این صنف کلاهبرداری زیاد شده است و سکه های تقلبی به وفور در بازار یافت می شود. همه این ها چالش های پیش روی شغل فروشندگی سکه است.

گلدنیوز: بسیاری مردم برای کسب سود، ناخواسته وارد بازار سوداگری شده و در آرزوی فروش سکه با سودهای بسیار بیشتر بر داغ شدن تنور بازار می دمند. اما شرایط رکود در بازار سکه چطور اتفاق می افتد؟

به ما فروشنده ها ثابت شده است مردم زمانی اقدام به فروش سکه می کنند که قیمت ها تازه رو به فزونی گذاشته است و درست در زمانی سکه می خرند که قیمت رو به کاهش می گذارد و این درست برعکسِ وضعیت بازار است.

گلدنیوز: آیا هجوم مردم برای فروش یا خرید موجب نوسانات بازار داخلی می شود یا نوسانات به ذات بازار سکه باز می گردد؟

به طور کلی طلا در ایران با قیمت دلار بالا و پایین می شود و اُنس جهانی تاثیر کمتری در این روند دارد. همچنین شایعات بر نوسانان بازار دامن می زند. مثلا اعلام می شود ایران در مذاکرات به حصول توافق نزدیک شده است. در این بین بازار با یک حرکت احساسی، قیمت ها را فرو می ریزد ولی عرضه و تقاضای مردم تاثیر آنچنانی ندارد.

گلدنیوز: از طرفی مردم در زمان فروش سکه با یک تفاوت قیمت رو به رو می شود. آیا این نرخ ها منطقی است و به طور کلی باید چنین روندی را شاهد باشیم؟

ما کارمزدی 30 الی 40 تومانی دریافت می کنیم ولی حدود 200 تا 300 هزار تومان از قیمت سکه ای که مشتری می فروشد، کسر می شود.

گلدنیوز: و نرخ گذاری های 500 تا 600 هزار تومانی صحت  دارد؟

برخی همکاران با بی معرفتی چنین رویه ای را دامن می زنند.

گلدنیوز: در اینجا نظارتی بر عملکردها وجود دارد؟

نظات وجود دارد ولی وقتی مشتریان با نا آگاهی اقدام به خرید سکه می کنند، نمی توان انتظاری از آن ها داشت؛ خاصه آنکه بخش هیجانی بازار کارمزدها را کم و زیاد می کنند.

البته دست مشتریان برای پیگیری و شکایت باز است ولی این روند زمان بر بوده و به سادگی محقق نمی شود.

گلدنیوز: سوال دیگر درباره اقداماتی خاص در صنف فروش سکه است. ظاهرا سکه ها را به قبل و بعد از سال 86 طبقه بندی کرده اند. علت این تفکیک چیست؟

سکه های ضرب شده بعد از سال 86 دارای ضمانت بانکی هستند. قیمت تمام سکه مربوط به سال 86 روی تابلوی مغازه حدود 10 میلیون و نیم درج شده است اما سکه قدیم 10 میلیون و 350 قیمت گذاری می شود و این روند همواره وجود داشت.

گلدنیوز: چرا چنین ملاک عملی را در نظر گرفته اند؟

چون آخرین سکه های ضرب شده به سال 86 باز می گردد. شخصا تصور می کنم با ضعف اقتصاد، اما و اگرهایی وارد میدان شده است. در حال حاضر سکه های سال 86 روی بورس هستند و می گویند این سکه ها دارای ضمانت بانکی می باشند و سایر سکه های قدیمی تر از دور خارج شده ند چون طرح سکه های 86 جدید تر است و هنوز طرحی نو و جدید تر وارد بازار نشده است.

به طور کلی سکه 86 و سایر سکه ها تفاوتی ندارند؛ وزن و عیار یکی است و فرقی میان سکه ها در سال های مختلف وجود ندارد ولی اخلاف قیمتی میان سکه های قبل و بعد از سال 86 حدود 200 هزار تومان است.

گلدنیوز: این مبالغ بالاتر و پایین تر هم می رود؟

سکه سال 86 دارای نرخ مصوب است ولی سکه های سال ها قبل نرخ گذاری نشده است و برخی فروشنده ها ممکن است در تعیین قیمت دستکاری کنند.

گلدنیوز: اما اصطلاح سکه های دارای حباب به چه معناست؟

این سکه ها نسبت به ارزش واقعیِ طلای به کار رفته گران تر هستند. این روند مختص زمانی است که بازار خیلی صعودی یا نزولی است.

این اعداد و ارقام بر اساس ضرب و تقسیم های ریاضی بدست می آید. هرچه قیمت سکه بالاتر رود، قیمت گرمِ طلا هم فزونی می گیرد. .

گلدنیوز: برخی صرافی ها برای خرید سکه پک وکیوم شده را باز کرده و برای سنجش و تحقیق درباره ارزش سکه، ضرباتی بر آن وارد می کنند و ممکن است در نهایت اقدام به خرید نکنند. آیا چنین عملی از سوی فروشنده جایز است؟

مردم به اشتباه سراغ صرافی یا نقره فروش می روند. خرید و فروش باید در فروشگاه هایی صورت گیرد که مجهز به دستگاه های سنجش هستند و فروشنده تمام وقت خود را صرف باز و بسته کردن سکه و بررسی آن کرده است.افراد کارکشته از روی وکیوم سکه ها نیز متوجهِ اصل بودن آن می شوند.

مغازه های خرید و فروش سکه باید کد معاملاتی از اتحادیه داشته باشد. طلا فروشی ها نیز می توانند خرید و فروش سکه انجام دهند ولی برای جور بودنِ جنس وارد بازار سکه می شوند.

در برخی پیک های زمانی هم میزان سکه های خرد مثل نیم و ربع یا پارسیان کم می شود و ما نیز از خرید و فروش بنکداران متوجه این قضیه می شویم. در این میان بانک مرکزی باید حساب و کتاب خاصی برای ضرب سکه داشته باشند.

گلدنیوز: به طور کلی عوامل تاثیر گذار در نوسان بازار سکه کدام است؟

افرادی که روی سکه کاغذی و دلار شبانه کار می کنند، موجب جو آشفته در بازار می شوند. شب می خوابید و صبح با نرخ های جدیدی رو به رو می شوید و کسی هم این ها را نمی شناسد. چندی پیش اخباری منتشر شد که این افراد را دستگیر کرده اند. نوسان اصلی بازار در دست این هاست و تنها اسمی مستعار از آن ها به گوش ما خورده است.

نام این افراد را "سکه کاغذی" گذاشته اند و کسی در بازار اینگونه کار نمی کند چون کاری خلاف مرتکب می شود. در این میان نه سکه ای داد و ستد و نه پولی جا به جا می شود و تنها مابه تفاوت قیمت سکه در چند ساعت، از حسابی به حساب دیگر واریز می شود.

گلدنیوز: این روزها با قانون مالیات بر عایدی سرمایه مواجهیم که ظاهرا بخش سکه را نیز درگیر کرده است. اجرای چنین قانونی چه تاثیری بر کنترل نوسانات بازار دارد؟

اقدامات اداره دارایی جذاب و جالب است. ای کاش مالیات از روز اول بر درآمد گذاشته می شد چراکه طلا فلزی قابل بازیافت است و در این صورت نباید ارزش افزوده از آن اخذ شود.

ما باید به مشتری فاکتور بدهیم و میزان ارزش افزوه باید به صورت جداگانه در آن لحاظ شود. اداره دارایی سهم خود را از طلا فروشان می گیرد؛ این در حالی است مالیات بر ارزش افزوده تازه از دیماه اجرایی می شود. در این میان 74 میلیون تومان برای کسال کاری مالیات بر درآمد در نظر گرفته اند در حالی که سال گذشته این رقم حدود 6 میلیون تومان بود.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

قیمت سکه

پیشنهاد ویژه

بازار سکه طلا

خرید سکه

سکه طلا

فروش سکه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت