صندوق هاي طلا نه رقيب و نه حامي بازار طلا

صندوق هاي طلا نه رقيب و نه حامي بازار طلا

همه افراد در بازار واقعی سرمایه ای قابل توجه برای خرید قطعات و منسوجات یا سکه ندارند و مسلما بورس کالا را در بخش طلا انتخاب می کنند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/04/28 | 00:04

نظری ثبت نشده

صندوق هاي طلا نه رقيب و نه حامي بازار طلا

رییس کمیسیون تخصصی طلا جواهر اتاق اصناف از رکودی کم سابقه در بازار طلا خبر داد و به تشریح وضعیت آینده‌ی بازار؛ پس از شروع مذاکرات و روی کار آمدن دولت جدید در گفتکو با گلدنیوز پرداخت.

محمد کشتی آرای شرایط کنونی را برای فروش جزء بهترین ایام سال عنوان کرد و گفت: تابستان فصل تعطیلی مدارس و دانشگاه هاست و در گذشته اعیاد و مراسم مذهبی قبل از محرم و صفر، بازار را رونق می داد.ایرانیان خارج کشور در این فصل از سال با سفر به کشور، به خرید طلا و جواهر مبادرت می کردند و به خارج می بردند. این روزها با کاهش روابط اجتماعی و مراسم های مذهبی و شادی رو به رو هستیم و از طرفی با سیر نزولی قیمت ها مواجهیم.

به گفته کشتی آرای بازارهای مختلف از جمله طلا و جواهر و سکه، تحت تاثیر مذاکرات هسته ای قرار گرفته است و بسیاری فعالان اقتصادی برای هرگونه فعالیتی دست نگه داشته اند.

حباب سکه در کوچک ترین حالت ممکن

کشتی آرای از سیر نزولی قیمت ارز و حباب سکه سخن گفت و افزود: افزایش تقاضا و خرید و فروش، حباب سکه را بزرگ می کند و زمانی که این حباب فرو می نشیند، نشانگرِ کاهش تقاضاست.این فعال حوزه طلا و جواهر رکود فعلی را کم سابقه خواند و تصریح کرد: استقرار دولت سیزدهم یکی از دلایل است و کرونا هم مضاف بر علت شده و لذا بسیاری فعالیت های اقتصادی دولت تحت الشعاع قرار گرفته است.

توقف بازار با شروع دولت جدید، همه ساله پس از اتمام دوره‌ی چهار ساله ریاست جمهوری روی می دهد و امسال نور علی نور و دو ضلعِ دیگر یعنی "مذاکرات و کرونا" هم بدان افزوده شده است.

سقوط دلار به زیر کانال 20هزار؟

کشتی آرای معتقد است با انجام مذاکرات و آزادسازی بخشی از منابعِ مالی کشور درپیِ رفع شماری از تحریم ها، قیمت طلا در داخل کشور رو به کاهش نمی گذارد. او می گوید کسانی که دستی بر اقتصاد دارند، نیک می دانند چند ماهی برای حصول نتیجه و به سرانجام رسیدنِ اجرایِ توافق طول می کشد.

از دیگر سو قیمت ارز با هر شیبی که کاهش یابد اما همواره از یک سطح پایین تر نخواهد آمد؛ حتی نباید تصور کرد در صورت آزادسازی منابع ارزی ایران، قیمت دلار به زیر 20هزار تومان سقوط می کند. این تصور عامینه بوده و از منظر اقتصادی اشتباه است.

اصلی ترین دلیل برای این ادعا، صادرات است که قیمت ارز باید خود را با شرایط صادرکننده وفق دهد و در این صورت یک صادرات توجیه پذیر اتفاق افتد. این صادرات یکی از منابع ارزی کشور است و لذا نباید انتظار داشت قیمت دلار یکباره شکسته شود.

از طلای بورسی استقبال می کنیم

کشتی آرای همچنین به تحلیل وضعیت بورس کلا و صندوق های طلای ارزان قیمت پرداخت و آن را نه حامی و نه رقیب برای بازار طلای ایران دانست.

به اعتقاد نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر معاملات از این پس شفاف خواهد شد و لذا صندوق های بورسی و معاملات فیزیکی در بازار همپا خواهند بود.از طرفی همه افراد در بازار واقعی سرمایه ای قابل توجه برای خرید قطعات و منسوجات یا سکه ندارند و مسلما بورس کالا را در بخش طلا انتخاب می کنند. اتحادیه نیز در این حوزه کمک کننده خواهد بود.

کاهش مصرف طلا پس از کرونا

دهه 80 تا اوایل سال های 90 صادرات از رونق برخوردار بود و بازار رقابتی خوب و مثبت پیش می رفت. در سال های اخیر اما با شیوع کرونا، مصرف طلا و جواهر در همه کشورها کاهش داشته است.این را کشتی آرای گفت و افزود: قیمت طلای جهانی در کنار ارز به شدت افزایش پیدا کرده است و یکباره رشد 10برابری را روی قیمت طلا داشتیم. این روند قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و از دیگر سو توان اقتصادی برای خرید طلا بنا بر تحریم ها، به صفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و کنترل نسبی بیماری کرونا، حتی اگر رشد اقتصادی با برداشتن تحریم ها توأم شود، مجددا شاهد رشد بازار طلا و جواهر خواهیم بود و از رکود کنونی به دوران رونق می رسیم. بازار و صنعت طلا آمادگی مواجهه با این شرایط و از سرگیری صادرات را داراست.

کشتی آرای در عین حال برآورده ساختنِ نیاز داخلی را قدم اول دانست و تصریح کرد: ما در حوزه مصنوعات و زیورآلات توان پاسخگویی به سلایق همه مخاطبان را نداریم. آن ها حق انتخاب دارند و ما این نیاز را برآورده نکرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

سکه

تحلیل بازار

دلار

پیشنهاد ویژه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت