ماشین حساب ما عجیب و غریب نیست!

ماشین حساب ما عجیب و غریب نیست!

گفتگوی گلد نیوز با یکی از فعالان صنف طلا جواهر

امیرحسین راسخ(کارشناس)

1400/04/29 | 00:04

نظری ثبت نشده

ماشین حساب ما عجیب و غریب نیست!

رزق و روزی همچنان پابرجاست

گفتگوی گلد نیوز با یکی از صاحبان صنعت طلا

به گفته یک فعال در بازار طلا و جواهر، بهترین کالای سرمایه‌ای برای مردم سکه است چون خرید طلای کارکرده، حجمی از طلا را از چرخه تولید کشور خارج می‌کند.

احسان علیپور که سابقه ای سه ساله در حوزه طلا و جواهر دارد، از وضعیت کنونی صنف راضی است؛ اما به معضلی اشاره می کند که این روزها گریبان بسیاری مشاغل و صنوف را گرفته است.

کرونا؛ بلای جان صنعت طلاو جواهر هم شده و با توجه به تعطیلی بسیاری مراسم های مذهبی و اعیاد و جشن ها و مهمانی های مردمی، تاثیر مستقیمی بر بازار فروش طلا گذاشته است.

علیپور افزایش قیمت جهانی طلا را مزید بر علت می داند و می گوید: قبل از کرونا، نرخ طلا در هر گرم 500 هزار تومان بود. این رقم از یکسال و نیم گذشته تا امروز به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان هم رسید و فقط چند ماهی است که در کانال یک میلیون تومان ثابت مانده است.

این فروشنده شیرازی خدا را شاکر است و تاکید دارد در این شرایط هم نباید بی انصاف بود چون رزق و روزی همچنان پابرجاست.

علییپور پیش بینی می کند تغیر قانون مالیات بر ارزش افزوده، اندکی بر قیمت ها اثر بگذارد و معاملات را کمی رونق دهد. او ابراز امیدواری می کند تاثیر مثبتِ اصلاحیه قانون به زودی روشن شود.

لایحه ای که قرار است دیماه سال جاری ابلاغ و اجرایی شود و از این پس مالیات بر ارزش افزوده فقط سود و اجرت طلا را شامل خواهد شد و کاری به وزن کل طلا یا فاکتور ندارد.

علیپور طلای از طلای دست دوم و کار کرده به عنوان کالای سرمایه ای بین مردم یاد میکند ولی به طور کلی این رویه را صحیح نمی داند و سکه را راه حل بهتری برای سودبخشی به سرمایه مردمی می داند.

*مشخصات ظاهری سکه اصل چیست؟

در گذشته برای ضرب سکه، هر ساله قالب و شکل و شمایلی خاص را در نظر می گرفتند. اینرویه از سال 86 تا امروز از میان رفته و لذا همان قالبِ یکسانی که نخستین سکه در سال 86 با آن ضرب شد، به عنوان معیار تولید سکه در سال های بعد تا امروز قرار گرفته است.

علیپور در این باره می گوید: این سکه ها گران تر هستند. حتی ما طلافروشان دلیلِ ارزان بودن سکه های ماقبلِ 86 را نمی دانیم ولی این قبیل سکه ها بر اساس وزن، خرید و فروش می شود.

نحوه تشخیص طلای سکه نیز سنگ محک و اسید است. این کار توسط طلافروشان صورت می گیرد و تشخیص عیار و اصل بودنِ سکه، توسط مردم میسر نیست. در این راستا به مشتریان پیشنهاد می شود حتما سکه های پرس شده را خریداری کنند و هولوگرام اتحادیه را چک کنند.

*ماشین حساب ما عجیب و غریب نیست

علیپور می گوید باور عموم نسبت به صنف طلا و جواهر، ناظر بر افرادی پولدار و مرفه است که سعی در کلاه گذاشتن بر سر مشتری دارند. در حالیکه فروشندگان طلا و جواهر، تنها صنفی در کشور هستند که از نرخ گذاریِ دقیق و به صورت روزانه و حتی ساعتی پیروی می کنند.

الباقی سیستم محاسباتی بر اساس یک روش ساده ریاضی است؛ به گونه ای که اعدادِ سود، اجرت و مالیات در هم ضرب و تقسیم می شود و حتی این فرمول را در اختیار مشتری می گذارند.

ماشین حساب ما کارهای عجیب و غریب نکرده و هیچ صنفی مثل طلافروشان شفاف عمل نمی کند.

این را احساس علیپور می گوید و ادامه می دهد: این دیدگاه غلط به دلیل مالیات های سنگینی است که دولت بر این صنف می بندد و نتیجه‌ی آن مالیات های 12رقمی در پایان سال است.

*گروگان گیری های طلایی

کرونا تاثیر بسیار بدی بر بازار طلا و جواهر گذاشته است. از طرف دیگر، نا امن بودنِ این شغل یکی از دغدغه های اصلیِ فروشندگان است. به طوری که علیپور می گوید یک فروشنده طلا در لحظه ای که در مغازه خود نشسته است، هر آن ممکن است تهدید به مرگ شود.

او ادامه  می دهد: سارقان به راحتی وارد صنف طلا می شوند و به طور تقریبی، هر سه چهار ساعت یکبار، این اتفاق در گوشه ای از ایران رخ می دهد و کسی که کشته شده باشد، چه نیازی به بیمه دارد؟! حال آنکه بسیاری شرکت های بیمه، طلافروشی ها را بیمه نمی کنند. علیپور تاکید دارد: بسیاری مردم این صحنه ها را در فیلم های سینمایی دیده اند ولی این مسئله به دلیل معیشتِ سخت و بالا رفتن قیمت طلا به وفور رخ می دهد و از طرفی بسیاری افراد سکه و قطعات بدلی را به طلافروشان قالب می کنند و برای مقابله با این معضل هم تیزهوشی طلافروش، اهمیت دارد.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویزه

فعال صنف طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت