تحلیل گلدنیوز ؛ 29 تیر 1400

تحلیل گلدنیوز ؛ 29 تیر 1400

تورم از شهریور و کسری بودجه از آذرماه، دچار تحول بیشتری خواهندشد. سرازیرشدن نقدینگی به سمت بازارهای کاذب.

امیرحسین راسخ(کارشناس)

1400/04/29 | 00:04

نظری ثبت نشده

تحلیل گلدنیوز ؛ 29 تیر 1400


یک تحلیلگر حوزه اقتصادی با نگاهی واقع‌بینانه، به تشریح وضعیت اقتصادی کشور در شش ماه دوم سال پرداخت و تورم را از شهریور و کسری بودجه را از آذرماه، دچار تحول بیشتری پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلد نیوز"؛ امیرحسین راسخ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش 35درصدی سرمایه گذاری طی 8سال گذشته و مشابه این رخداد پس از پایانِ دولت هشتم، یادآور شد: این مطلب به معنای غیر متقارن بودنِ تولید و اقتصاد مولد و نیز بروز تورم است.
وی این رویه را در آمار و ارقام نمایان دانست و نتیجه را موجب کوچک شدن کیک اقتصاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: این مسئله به معنای کم شدنِ تقاضا نیست و لذا با اشتغال زایی و بهینه سازی زندگی مردم دچار مشکل خواهیم شد و هرجا این روند فزونی گیرد، خود به خود رفاه مردم کاهش پیدا می کند.
راسخ در عین حال به خلق روزانه پول و نقدینگی توسط نظام بانکی اشاره کرد و افزود: وقتی اقتصاد شکلی مولد ندارد، سرمایه ها به سمت زایش رفته تا خود را تکثیر کند. در این راستا سرمایه با وجودِ ذاتِ ترسوی خود، به سمت خرید سکه و ارز و خودرو گسیل پیدا می کنند و این ها نشان از اقتصاد مولد ندارد.
*نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای کاذب می‌رود
این تحلیلگر حوزه اقتصاد تولید نقدینگیِ 1200 میلیاردی در روز را یادآوری و تاکید کرد این میزان پول نقد جایی برای سرمایه گذاری نیافته و به سوی بازارهای کاذب می رود.

در این میان وضعیت اقتصادی کشور در شش ماه دوم سال پرداخت و تورم را از شهریور و کسری بودجه را از آذرماه، دچار تحول بیشتری پیش بینی کرد..
به گفته امیر حسین راسخ مکانیزم هایی که برای رشد اقتصاد مولد مورد نیاز است، هنوز شکل نگرفته و لذا نمی توان از سرمایه و عایدی و ثروت، مالیات اخذ کرد. در این بین نظام مالیاتی از چنان ناکارآمدی رنج می برد که توانِ توزیع مالیات را میانِ همه مردم ندارد.
در چنین شرایطی باید منتظر تورم های بالا بود که در شهریور ماه ظهور و بروز خواهد داشت؛ جز اینکه زمینه برای ورود پول های بلوکه شده به کشور فراهم شود و این مهم میسر نیست اِلا با تحولاتی که در عرصه سیاسی اتفاق افتد.
*رشد کسری بودجه از آذرماه
این کارشناس در حوزه اقتصاد معتقد است کسری بودجه از آذر ماه خود را بیشتر نمایان سازد و حتی وعده هایی که درباره کالاهای اساسی داده شده است، به تامین ارز بستگی دارد که اگر شکلی منطقی پیدا نکند، باید منتظر مشکلات بسیار بیشتر در 6 ماه آتی باشیم.
راسخ در مصاحبه با خبرنگار "گلد نیوز" به افق ناپیدای آینده برای نمایان شدنِ پیامِ سیاسی روشن از دو سمت مذاکره سخن گفت و ادامه داد: هم اینک نوعی سکوت و ابهام وجود دارد که بر انتظارات تورمی خواهد افزود.

تصور می کنم نقدینگی موجود که روزانه عددی بالاتر را به خود اختصاص می دهد، به سمت بازارهای کاذب خواهد رفت و کار دولت سیزدهم دشوارتر خواهد شد. افزایش قیمت در حوزه مسکن و خودرو به قدری پیش می رود که تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد و در این بین، مسکن به چنین شرایطی دچار شده است.
وی همچنین پیشبینی کرد بازارهای طلا، خودرو یا ارز با افزایش قیمت مواجه شوند. از طرفی نظام مالیاتی برای دریافت مالیات از ثروتمندان اعلام آمادگی می کند اما در اصل، کُدهایی به میلیاردرها می دهد که معاملات خود را به صورت تهاتری انجام دهند. در این بین مکانیزم های سلبی نیز بی معنا می شود و از طرفی وقتی شاهد نوسان در بازارهایی نظیر ارز هستیم، افزایش قیمت در بازارهای موازی دچار هم افزایی می شود.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

قیمت ارز

قیمت سکه

قیمت طلا

تحلیل بازار

تحیلی بازار

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت