نخل طلای ۱۸ عیار کلمبیایی با حرارت ۷۶۰ درجه

نخل طلای ۱۸ عیار کلمبیایی با حرارت ۷۶۰ درجه

نحوه ساخت نخل طلا اینگونه است که شرکت شوپارد پس از طراحی، زمانی حدود ۴۰ ساعت صرف ساخت هر نخل می‌کند تا آن را به مرحله نهایی ساخت برساند

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1400/04/29 | 00:04

نظری ثبت نشده

نخل طلای ۱۸ عیار کلمبیایی با حرارت ۷۶۰ درجه

هفتاد و چهارمین دوره‌ی جشنواره فیلم کن شامگاه دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای «نخل طلا» به فیلم ترسناک «تیتان» به کارگردانی خانم ژولیا دوکورنو کارگردان فرانسوی به کار خود پایان داد.
اما برای دانستن ماجرای بوجود آمدن «نخل طلایی» کن بد نیست ابتدا نگاهی داشته باشیم به شکل گیری جشنواره فیلم کن ،جشنواره ای که شروعش به اواخر دهه ۱۹۳۰ بازمی‌گردد، زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت فرانسه با حمایت کشورهای آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت جشنواره ای سینمایی راه اندازی کند. نخستین دوره جشنواره فیلم کن در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، این رویداد سینمایی که تا پیش از دهه ۱۹۵۰ میلادی در ماه سپتامبر برگزار می شد از ۱۹۵۰ به ماه آوریل تغییر یافت.


در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از سراسر نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه‌کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است تا فرصت یابند فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.
جشنواره کن به عنوان ویترین برای فیلم‌های مهم اروپا و جهان است و اکنون با بودجه ۲۰ میلیون یورویی خود که نیمی از آن از وزارت فرهنگ فرانسه و نیمی دیگر از طرف شهر کن تأمین می‌شود، هرساله از اواسط ماه می (May) به مدت ده روز میزبان سینماگران جهان است و حدود ۲۰۰۰ فیلم بلند سینمایی را از ۱۰۰ کشور جهان جهت گزینش مورد بازبینی قرار می‌دهد.


از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه بزرگ جشنواره کن» به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطاء می‌شد، اما در سال ۱۹۶۵ هیئت داوران جشنواره پیشنهاد دادند جایزهٔ بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. اینگونه شد که در اواخر سال ۱۹۵۴ هیئت مدیره جشنواره کن تصمیم گرفت جایزه جدیدی با فلز طلا به برنده اصلی این جشنواره اهدا کند بر همین اساس گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و در نهایت اولین بار در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد. جایزه نخل طلا مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن است.
پیشنهاد لازون برای ساخت نخل طلا به شرکت ۲۰۰ ساله طلا و جواهر مشهور سوئیسی «شوپارد» سپرده شد. شوپارد یک شرکت سوئیسی سازنده ساعت، جواهرات و لوازم جانبی لوکس است که در سال ۱۸۶۰ توسط لویی اولیس شوپارد تأسیس شده‌است. لویی شوپارد در سن ۲۴ سالگی کار خود را با تولید ساعت جیبی دقیق کورنومتر دار شروع کرد.

اما نحوه ساخت نخل طلا اینگونه است که شرکت شوپارد پس از طراحی، زمانی حدود ۴۰ ساعت صرف ساخت هر نخل می‌کند تا آن را به مرحله نهایی ساخت برساند. موم داغ شده با درجه حرارت ۷۰ درجه درون قالب به شکل نخل ریخته می شود. پس از سرد شدن، موم خارج می شود. سپس نخل روی یک ساقه با جنس موم سوار می شود و به فرم یک درخت درمی آید. پس از آن داخل یک قالب استوانه ای قرار می گیرد. بدنبال آن با نوعی سیمان نسوز که مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت بسیار زیاد دارد پوشش داده می شود. قالب در فر قرارداده می شود تا با حرارت ۷۶۰ درجه به نوعی پخته شود. در فر، موم ذوب می شود تا در نهایت اثر نخل باقی بماند. در ادامه قالب در محفظه ای بنام اتاق خلاء قرار می گیرد. در نهایت طلای ۱۸ عیار که از کلمبیا تهیه شده روی نخل ریخته و ذوب می شود. پس از آن قالب سیلندری که هنوز بسیار داغ است داخل سطلی از آب سرد قرار داده می شود، این عمل موجب می شود نخل از پوششی که روی آن قرار دارد رها شود. مرحله بعدی تمیزکاری و صیقل دادن است. این کار به دقت و ظریف کاری زیادی احتیاج دارد. زمانی که صیقل کاری نهایی انجام شد با دقت بسیار زیاد نخل طلایی مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.


شرکت شوپارد در ادوار مختلف برای جلوه نمایی طلا ابتکارات متعددی به خرج می دهد مثلا یکسال تصمیم گرفت به زرق و برق نخل طلایی بیافزاید به همین منظور الماس های کوچک ۰.۷۰ قیراطی مانند دانه های برف روی نخل ریخت تا به آن درخشش بیشتری بخشد.
به کفته کارولین شوفله، مدیر هنری و معاون شرکت شوپارد «این کار تبدیل به یک داستان عاشقانه شده است. با جشنواره کن جواهرسازی شوپارد عظمت پیدا کرد. ۳۷ حرفه مختلف برای ساخت نخل طلایی گرد هم می آیند و از پرداخت گرفته تا طلاکاری همه زیر یک سقف کار می کنند».
امروزه تولیدات این شرکت در ۱۲۴ کشور و همچنین از طریق ۱۲ نمایندگی فروش مستقیم و ۱۲۰ فروشگاه معتبر در بیشتر نقاط جهان پخش می‌شود.

شوپارد سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ قطعه جواهر و ساعت را به فروش می‌رساند و دارای ۱۷۰۰ کارمند در سراسر جهان و گردش مالی برابر ۸۰۰ میلیون فرانک سؤیس می‌باشد.
از سال ۱۹۹۹ شوپارد حامی مالی جشنواره فیلم کن نیز شده است و بازیگران مشهوری چون کیت وینسلت و پنلوپه کروز از جواهرات شوپارد استفاده کرده‌اند.
کارگردانان صاحب نام جهان چون کن لوچ ۱۴ بار، لارس فن تریه ۹ بار، ژان لوک گدار ۸ بار، لوییس بونوئل ۷ بار، ویتوریو دسیکا ۶ بار، میکل آنجلو آنتونیونی ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شده اند. از ایران عباس کیارستمی کارگردان تاثیرگذار ایرانی ۵ بار نامزد دریافت نخل طلا شده است؛ او در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره این فستیوال به خاطر فیلم زیبای «طعم گیلاس» موفق به دریافت نخل طلای کن شد. هر چند اصغر فرهادی دیگر کارگردان مشهور ایرانی هنوز موفق به کسب «نخل طلایی» کن نشده، اما او امسال جایزه بزرگ هیئت داوران کن را برای کارگردانی فیلم «قهرمان» به صورت مشترک با جوهو کاسمانن فیلمساز فنلاندی و کارگردان «اتاقک شماره شش» به دست آورد.

لیست برندگان هفتاد و چهارمین دوره‌ی جشنواره فیلم کن
نخل طلا: "تیتان" به کارگردانی ژولیا دوکورنو
جایزه بزرگ هیئت داوران: "قهرمان" ساخته اصغر فرهادی و "اتاقک شماره شش" ساخته جوهو کاسمانن
جایزه هیئت داوران: "خاطرات" اثر آپیچات‌پونگ ویراستاکول و "زانوی احد" اثر نداو لاپید
بهترین کارگردان: لئوس کاراکس برای "آنت"
بهترین فیلمنامه: "ماشین من را بران" ساخته ریوسوکه هاماگوچی
بهترین بازیگر زن: رناته رینسو برای فیلم "بدترین آدم روی زمین"
بهترین بازیگر مرد: کلب لندری جونز برای "نیترام"
بخش فیلم کوتاه: "همه کلاغ‌های جهان" ساخته تانگ یی
جایزه دوربین طلایی: «مورینا» ساخته آنتونتا آلامات کوزییانوویچ
جایزه فیپرشی: "ماشین من را بران" ساخته ریوسوکه هاماگوچی
بخش نوعی نگاه:"زمین بازی" ساخته لورا وندل
بخش دوهفته کارگردانان و هفته منتقدان: "پرها" ساخته عمر الزهیری..

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

شوپارد

نخل طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت