پرینتر سه بعدی در صنعت طلاسازی

پرینتر سه بعدی در صنعت طلاسازی

تکنیک استفاده از پرینتر سه بعدی زمان و هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

امیرحسین راسخ(کارشناس)

1400/04/30 | 00:04

نظری ثبت نشده

پرینتر سه بعدی در صنعت طلاسازی

پرینت سه بعدی در دنیای امروز کاربردهای متفاوتی بویژه در صنعت جواهرسازی دارند.

تولید جواهرات یکی از صنعت هایی است که اثرگذاری پرینت سه بعدی را پذیرفته است. بسیاری از جواهرسازان، امروزه از این تکنولوژی برای کاهش قابل توجه زمان طراحی و ساخت استفاده می کنند.

پرینت سه بعدی در حال حاضر برای ایجاد الگوهای ریخته گری دقیق و چاپ جواهرات به طور مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.که البته نتایج قابل قبولی را ارائه داده است.

با پرینت سه بعدی، الگوهای متعدد را می توان در یک بار و در مدت زمان بسیار کوتاه طراحی و تولید کرد.
این نتیجه در مقایسه با تکنیک های ساخت سنتی الگو (CNC، قالب های آلومینیومی برای ریخته گری و غیره) زمان و هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

پرینت سه بعدی چیست و چه مزیتی نسبت به روش های سنتی ساخت و تولید دارد ؟
پرینت سه بعدی (یا چیزی که در ادبیات علمی بیشتر به عنوان ساخت افزایشی شناخته می شود) یک روش ساخت دیجیتالی قطعات است که برخلاف روش های سنتی که با جایجایی مواد یا براده برداری و تراشیدن، به هندسه قطعه شکل داده می شد، اینبار با افزودن مواد به همدیگر به صورت ساخت لایه لایه به تولید، قطعه کار می پردازد، که از جمله مزیت آن قابلیت ساخت اشکال پیچیده ، ساخت سریع قطعات در تیراژ کم و عدم نیاز به قالب و ابزار است.

برای ساخت طلا و جواهر با استفاده از پرینتر سه بعدی دو روش وجود دارد: روش اول ساخت نمونه رزینی و یا مومی از محصول نهایی و سپس ریخته‌گری دقیق آن و روش دوم پرینت سه بعدی مستقیم پودر فلز (طلا، نقره و …) است.

پرینتر سه بعدی مورد نیاز برای تولید مستقیم طلا پرینتر سه بعدی SLM می باشد که نام آن مخفف Selective Laser Melting است. هزینۀ تولید طلا و نقره با استفاده از پرینتر فلزی SLM به صرفه نیست و بیشتر فعالان این حوزه با استفاده از ریخته گری دقیق، محصولات فلزی مورد نظر مشتریان را می‌سازند.

فرآیند کلی ساخت جواهرات چیست؟


برای درک کامل روش فکر کنید که شما یک جواهرساز هستید و نیاز به ساخت 100 عدد جواهر سفارشی دقیق دارید. اولین چیزی که نیاز است، فایل سه بعدی طراحی شده از طرح یا مدل دقیق است و بعد با وارد کردن فایل به نرم افزار پرینتر سه بعدی، پس از آن وارد عملیات پرینت خواهید شد.
گام بعدی پس از اتمام پرینت است ، شما باید آن 100 عدد از حلقه مدل پرینت شده را به صورت ساختار درختی شکل برای قالب گیری به یک پایه از جنس موم وصل کنید این پایه موم و 100 عدد حلقه برای قرار گرفتن در یک محفظه قالب آماده هستند تا مواد قالب گیری در قالب ریخته شود.پس از گذشت چند ساعت قالب سخت می شود سپس قالب را در کوره قرار می دهیم تا مدل های موم و تمام ساختار درختی از قالب خارج شود این عمل یک فضای خالی در داخل قالب ایجاد میکند سپس فلزاتی مثل طلا و نقره در قالب ریخته می شود.

انتهای پیام /

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

پرینتر سه بعدی

ریخته گری

ساخت طلا

طراحی طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت