مقایسه ایران و ترکیه در تولید طلا بر اساس تعداد معادن

مقایسه ایران و ترکیه در تولید طلا بر اساس تعداد معادن

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد تولید سالانه طلا را در پنج ساله آینده به ۱۰۰ تن یا بیشترتو افزایش دهد.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/04/31 | 00:04

نظری ثبت نشده

مقایسه ایران و ترکیه در تولید طلا بر اساس تعداد معادن

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد تولید سالانه طلا را در پنج ساله آینده به ۱۰۰ تن یا بیشترتو افزایش دهد.

به گزارش گلدنیوز؛ هر چند از میزان دقیق طلای قابل استخراج روی کره زمین اطلاعاتی در دسترس نیست اما طبق محاسبات شورای جهانی طلا در سال 2019 تنها 50 هزار تن طلای دیگر در معادن باقی مانده و همچنین در این گزارش آمده که تا کنون بیش از 196 هزار تن طلا استخراج شده است، یعنی تنها 20 درصد طلای استخراج نشده در جهان وجود دارد. هم اکنون روزانه بین 2.5 تا 3 تن طلا از معادن در کشورهای مختلف استخراج می شود. طبق محاسبات شورای جهانی طلا، دوسوم استخراج طلا در دوره آغاز شده از سال ۱۹۵۰ میلادی صورت گرفته است. از این میزان طلای استخراج شده تا کنون حدود 48 درصد در صنعت جواهر سازی مورد استفاده قرار می گیرد، مقدار کمی از آن در صنعت و بقیه به شکل شمش طلا نگهداری می شود. کارشناسان پیش بینی می کنند، نرخ رشد استخراج طلا طی ۸ تا ۱۰ سال آینده کاهش می یابد.

بزرگ ترین تولید کننده های طلا

 طی دهه‌های طولانی و تا پیش از سال ۲۰۰۶، آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا بود. استخراج طلا در این کشور اما در سال‌های اخیر کاهش یافته است. با این حال، هنوز هیچ کشوری موفق نشده رکورد تولید طلا در آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۷۰ را بشکند که بیش از هزار تن در سال بوده است. با این حال گزارش های جهانی نشان می دهد آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و روسیه دارنده بزرگ ترین ذخایر طلا در جهان به شمار می‌روند. موسسه GFMS Gold در یک نظرسنجی به بررسی پنج کشور بزرگ تولیدکننده طلا در جهان در سال 2018 پرداخته است. در این پنج کشور چین با استخراج 426.1 تن در صدر و بعد از آن استرالیا با ۲۹۵ تن استخراج در رتبه دوم قرار دارد. رتبه های سوم تا پنجم هم در اختیار کشورهای روسیه با 270.7 تن، آمریکا با 230 تن و کانادا با استخراج 175.8 تن قرار دارد.

رتبه ایران در تولید طلا

هم اکنون 24 معدن طلای فعال در کشورمان وجود دارد که 0.2 درصد طلای جهان از آن ها استخراج می شود. با این حال آمارهای مختلفی درباره جایگاه ایران از لحاظ مصرف و تولید طلا وجود دارد. ارقام منتشر شده وزارت صمت حاکی از آن است که کشورمان توانسته رتبه چهل و ششم را از آن خود کند و در عین حال در بین آسیایی ها کشورمان جایگاه دوازدهم را دارد. موضوع مصرف طلا سبب شده براساس آمار غیر رسمی ایرانی ها در بین ۱۰ کشور شاخص جای گیرند و در گزارش‌های دیگر ایران پنجمین مصرف کننده این فلز خوش رنگ است. طبق گزارش وزارت صمت هم اکنون سالانه 12 تن طلا در کشورمان استخراج می شود که نسبت به سال 91 رشد 14 برابری داشته است. بر اساس اطلاعات این گزارش، هم اکنون 320 تن ذخایر طلا در ایران قرار دارد که باید امیدوار بود به 400 تن هم برسد.

بر اساس آمار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معادن، دو هزار منطقه مستعد طلا در کشور شناسایی شده است که 37 طرح از آن مطالعات تفصیلی را گذرانده است، این 37 طرح 1000نقطه را پوشش میدهند.

جمهوری اسلامی ایران ایران به سبب قرار گرفتن روی کمربند کانی سازی طلا، پتانسیل بالایی برای افزایش ظرفیت تولید این ماده معدنی در اختیار دارد و اکنون ۷۴ کانسار طلا در ایران شناخته شده که زرشوران و آق دره در آذربایجان غربی، داشکسن در کرستان، موته در استان اصفهان، کوه زر در استان خراسان رضوی و خارونا در استان آذربایجان شرقی مهمترین کانسارهای این فلز در ایران به شمار می آیند.

ترکیه؛ افزایش تولید سالانه  طلا به 100 تن

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد تولید سالانه طلا را در پنج ساله آینده به ۱۰۰ تن یا بیشترتو افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، فاتح دونمز در مصاحبه با بلومبرگ اچ تی اظهار کرد: ترکیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۲ تن طلا تولید کرده بود که رکورد بالایی بود و در سال ۲۰۲۱ به میزان بیشتری تولید خواهد کرد. هدف واقعی افزایش تولید به ۱۰۰ تن یا بیشتر در پنج سال آینده است. ترکیه قصد دارد جزء یکی از ۱۰ کشوری باشد که بیش از ۱۰۰ تن طلا در سال تولید می کنند.

طبق آمار رسمی، ترکیه سال گذشته میلادی مجموعا ۲۱۹.۴۳ میلیارد دلار واردات داشت که از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار واردات طلا بود که حدود دو برابر نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشت.

مردم ترکیه در سالهای اخیر و به خصوص از زمان افت شدید ارزش لیره در پاییز، به خرید ارزهای خارجی و طلا پرداخته اند و طبق آمار بانک مرکزی ترکیه، ذخایر غیرلیره خود را ماه جاری به رکورد ۲۳۶ میلیارد دلار رساندند.

 

 

به گفته وزیر انرژی ترکیه، واردات طلای این کشور بسیار بالاست و همه این واردات در بخش جواهرات استفاده نمی شود بلکه ابزار حفظ دارایی است. برای کاهش واردات باید افزایش تولید را تضمین کنیم تا روی کسری حساب جاری تاثیر منفی نداشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر انرژی ترکیه اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرده بود ترکیه ۱۸ معدن طلای فعال دارد و ۲۰ معدن دیگر در آستانه آغاز تولید هستند.

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

معدن

پیشنهاد ویژه

ایران

ترکیه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت