خانه گوهر ایران به زودی تشکیل می‌شود

خانه گوهر ایران به زودی تشکیل می‌شود

مجری طرح گوهرسنگ های ایمیدرو در گفتگو با گلدنیوز از جزئیات سندملی توسعه گوهرسنگ ها در افق 1410 گفت.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/05/19 | 00:05

نظری ثبت نشده

خانه گوهر ایران به زودی تشکیل می‌شود

سیدابومحمد هاشمی در مصاحبه با گلد نیوز به تشریح جزئیات سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور پرداخت و گفت: جلسات متعدد کارشناسی در دوره ای 4 تا 5 ساله برگزار شد و نتیجه آن تدوین و ابلاغ این سند در خرداد1400 بود.

ضرورت پرداختن به صنعت گوهرسنگ ها در این سند دیده شده است و وضعیت فعلی و چشم انداز 1410 کشور در این صنعت مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گفته هاشمی ، گوهرسنگ یکی از قدیمی ترین صنایعی است که بشر بدان اشتغال داشته است و کشورمان هم از قدمتی 7هزار ساله در حوزه فیروزه و عقیق برخوردار است. از این رو برای رونق هرچه بیشتر این بازار باید از نیروی کار تحصیل کرده استفاده کرد و به آن ها مهارت تراش و جواهرسازی را آموخت.

او به مصرف بالای گوهرسنگ ها در کشورمان اشاره کرد و در عین حال از وجود منابع خوب این سنگ های قیمتی در کشورهای همسایه سخن گفت و ادامه داد: مواد خام اولیه می تواند از این کشورها تامین شود.

اما گوهرسنگ چیست و به کدام یک از سنگ ها اطلاق می شود. پاسخ این سوال در سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ نهفته است و به تفاوت آن با جواهرات اشاره شده است.

اشتغال زایی با توسعه صنعت گوهرسنگ ها

به گفته این مقام مسئول در سازمان ایمیدرو، ارزش افزوده در صنعت گوهرسنگ را تا 30درصد تخمین زد و افزود: مبنای کار ما جلوگیری از خام فروشی است و پیگیری ها از دفتر رهبری در تدوین این سند بسیار مهم بوده است.

کشورهای همسایه از وضعیت خوبی در حوزه گوهرسنگ ها برخوردارند و با توجه به زیر ساخت های داخلی، اگر زنجیره تامین شکل گیرد، ایجاد ارزش افزوده ی این صنعت در ایران شکل می گیرد.

هاشمی گفت: 7 وزارتخانه در صنعت گوهرسنگ ها درگیر هستند که هر یک ذیل استراتژی هایی خاص وظایفی بر عهده می گیرند. 9 نهاد دولتی و 4 نهاد غیر دولتی در اجرای این سند نقش خواهند داشت و با اجرای سند صنعت گوهر سنگ می توانیم در برنامه 5 ساله، آمار اشتغال خوبی داشته باشیم و با استفاده از نیروی آموزش دیده اقدام به تولید انبوه کنیم.

آموزش در حوزه گوهرسنگ در دوره های کوتاه مدت و تخصصی قابل اجراست و حتی می توان دانش آموزان و دانشجویان را برای ورود به این حرفه تربیت کرد. در این بین مسئله مهم "تجهیز آموزشکده های  گوهرسنگ" است که نمونه آن در یکی از استان ها انجام گرفته و بالغ بر 370 نفر را در طول سال آموزش داده است. دوره ها حداکثر دو ماهه است و هر فرد آموزش دیده می تواند با خرید و تهیه تجهیزات اولیه، وارد این صنف شود.

شورای راهبردی گوهرسنگ ها

هاشمی از اعلامِ "صندوق سرمایه گذاری بیمه معادن" سخن گفت تا تسهیلاتی را برای خرید تجهیزات اولیه در اختیارِ افراد بگذارد. در همین رابطه بخش اعظمِ آن 370نفر با دریافت تسهیلات به شکل خانگی مشغول به کار هستند.

وی این روند را موجب فراگیر شدن صنعت گوهرسنگ دانست و افزود: حتی می توانیم این صنعت را در مراکز بازپروری بسط و گسترش دهیم تا افراد دارای توانمندی خاصی باشند که با سرمایه ای اندک، مسیر زندگی خود را ادامه دهند.

هاشمی از ارتباط دقیق و مستمر با وزارت صمت سخن گفت و تاکید کرد: ما با اتاق اصناف، خانه معدن در بخش خصوصی در ارتباط هستیم و تلاش داریم شورای راهبردی "صنعت گوهرسنگ" را تشکیل دهیم.

در این راستا پیگیر تاسیس "خانه گوهر ایران" هستیم که به همت ایمیدرو و اتحادیه صنفی تشکیل می شود.  همچنین وزارت اقتصاد، گمرک، تامین اجتماعی، سازمان زمین شناسی و... تعاملی خوب با این حوزه دارند و قرار است اکتشافاتی سراسری در راستای اقدامات جدید و پایش کارهای قبلی صورت گیرد.

به گفته هاشمی سند مذکور از اکتشاف تا بهره برداری و تولید و ادامه و تکمیل زنجیره در راستای ایجاد نمایشگاه های فصلی و محلی را شامل می شود. وی امیدوار است دولت جدید هم ضمن حمایت، اجرای سند را پیش برد.

سهم یک درصدی از تجارت جهانی جواهرات در افق1410

مجری طرح گوهرسنگ های سازمان ایمیدرو به خبرنگار گلد نیوز پاسخ داد شناسایی و پیگیری مسیر اکتشاف در اغلب استان های کشور در دستور کار قرار گرفته است و حتی در این رابطه غربالگری صورت گرفته است.

هاشمی خاطرنشان کرد: همچنین اکتشافات یاقوت، الماس و زمرد را در دستور کار داریم؛ خاصه در استان هایی که بر اساس مبانی زمین شناسی، قابلیت اکتشافِ این نوع کوهرسنگ ها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه چشم انداز مستقیمِ 500هزار تا 700 هزار نفر به صورت مستقیم در این سند دیده شده است، خاطرنشان کرد: در تدوین استراتژی و برنامه عملیاتی برای این صنعت، دو افق 1405 و 1410 پیش روی ماست که در پایان 1405 دستیابی سهم نیم درصد از بازار جهانی جواهرات را پیشبینی و سهمی 1درصدی را نیز در پایان 1410 برنامه ریزی کرده ایم.

هاشمی این عدد و ارقام را بر اساس برنامه ریزی و محاسبات دانست و افزود: مبنای کار ما بر اساس عوامل درونی  و بیرونیِ مربوط به تهدیدات، فرصت ها و نقاط ضعف و قوت سند در شرایط فعلی بوده است.

وی گفت: این صنعت در شرایط فعلی کشور، خواهد توانست در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته و منجر به نتایج مذکور شود.

اصلاح ساختار صنعت کشور

هاشمی علاوه بر این، اصلاحِ ساختار کلان صنعت را از دیگر ضروریاتِ اجرایی این سند معرفی کرد و گفت: توسعه زیر ساخت ها باید صورت گیرد که منتج به بهبود فضای کسب و کار خواهد شد و این مسئله ای است که در افق 1405 پیش رو داریم.

وی ادامه داد: در افق 1410 توجه ما به توسعه بازار داخلی و منطقه ای وجهانی است. سهم ایران از این صنعت باید منتج به ورود به بازار شود. در این راستا ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه های دائمی باید در دستور کار قرار گیرد تا صنعت گوهرسنگ بازار خوبی در داخل کشور و نیز خارج از مرزها پیدا کند و در این صورت افق پیش بینی شده کسب خواهد شد.

هاشمی در پایان به "گلد نیوز" گفت: از تمام آن هایی که در تدوین سند نقش داشتند، قدردانی می کنم. معتقدیم این سند دارای نقایص است که قابل اصلاح می باشد؛ لذا از ذی نفعان درخواست داریم نگاهی ملی به آن داشته باشند. توسعه صنعت گوهرسنگ موضوعی پر اهمیت است که سال ها مورد توجه نبوده؛ در حالی که ارزش افزوده بالایی دارد و می تواند اقشار مختلف جامعه را درگیر فضای کسب و کار و تولید انبوه کند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

پیشنهاد ویژه

گوهرسنگ

ایمیدرو

خانه گوهر ایران

مجری طرح گوهرسنگ ها

هاشمی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت