تورم و امنيت ؛تحلیل گلدنیوز

تورم و امنيت ؛تحلیل گلدنیوز

بزرگترين پرسش پيش روي اقتصاد ايران اين است كه در كنار بحرانهاي اقتصادي ، بحران تورم كي فروكش ميكند ؟

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/19 | 00:05

نظری ثبت نشده

تورم و امنيت ؛تحلیل گلدنیوز

تورم و امنيت دو واژه ایی که شاید در شرایط موجود اقتصادی و سیاسی ایران سوال های زیادی را در اذهان متبادر کند.یک کارشناس وتحلیلگر مسائل اقتصادی به گلدنیوز گفت : بزرگترين پرسش پيش روي اقتصاد ايران اين است كه در كنار بحرانهاي اقتصادي ، بحران تورم كي فروكش ميكند ؟! بحران تورمي كه فقط در دو دوره تاريخي بعد از انقلاب تك رقمي شده است . تحريم نفتي سرعت خلق نقدينگي را بالا برده و مسولان وعده هابي ميدهند كه اجراي احتمالي آنها زنگ خطر اجراي سياستهاي انبساطي را به صدا در مي آورد .

امیر حسین راسخ گفت توقف مذاكرات هسته اي ، ثبت ركوردهاي جديد كرونا و يكه تازي سويه دلتا و سرعت نه چندان رضايت بخش واكسيناسيون بر ابهام ها درباره افق تورم افزوده است .

نقدینگی

راسخ در ادامه گفت:تامين مالي بنگاهها در شرايطي كه معتقديم با هدايت نقدينگي به سمت آنها ، شاخص تورم توليد را پايين مي آوريم !! چالش تامين انرژي كه درصورت عدم سرمايه گذاري كوتاه مدت دست كم سي ميليارد دلاري در آن ، گريبان كشور را نه در سالهاي پيش رو بلكه فصول سرد پيش رو خواهد گرفت ، نظام مبادله با كشورها و اجراي سياستهاي حمايتي از اقشار مختلف ، همه و همه ، سرعت گيرهايي است كه عبور از آنها ، همچون حل معادلات چند مجهولي با روشهايي است كه امروزه در دنيا به آن اقبالي نيست.

.

سرمایه اجتماعی و بحران امنیت


راسخ افزود :ضعف مؤلفه هايي كه از آن ياد شد خواسته يا ناخواسته منجر به كاهش سرمايه اجتماعي و بحران امنيت ميشود و با تشديد آن كه دور از انتظار نيست ، ديوار خانه را مزين به تابلوهايي نفيس ميكنيم اما سقف در حال تخريب خانه را براي جلوگيري از نفوذ گرما و سرما تعمير نميكنيم . به راستي جريان فكري حاكم بر كشور كه لاجرم بايد منافع ملي را تامين نمايد چه تعريفي از امنيت دارد ؟ ايجاد موازنه قدرت درموضوع هسته اي ؟ يا درآمد سرانه بالا ، توليد ثروت و در نهايت حمايت همه جانبه مردم از نوع حكمراني ، به نظر مي رسد موازنه قدرت هسته اي ديگر مؤلفه هاي قدرت و امنيت را تحت الشعاع خود قرار داده و شاخص هاي كلان اقتصادي ، گواهي بر اين مدعاست.

قدرت ارزی

راسخ به كاهش قدرت ارزي بانك مركزي اشاره کرد و گفت: كاهش قدرت ارزي بانك مركزي نگراني از كنترل بازار ارز را افزوده و انتشار اسامي مردان اقتصادي كابينه سيزدهم هر چند معقول تر از اسامي احتمالي چند روز يا چند هفته قبل است اما حتي تصميمهاي درست مردان عاقل نيز براي اقتصادي كه در انتظار معجزه است ، اگر كرامت هم در پي داشته باشد مستلزم زمان است ، زماني كه در سه سال گذشته زيان آشكار ٢٧٠ ميليار دلاري بر گُرده اقتصاد ايران بار كرده و روزانه بالغ بر دويست ميليون دلار بر آن افزوده ميشود و هر چه اين عدد بالاتر مي رود ، فشار و آوار تورم بر دوش مردم و كاهش سرمايه اجتماعي بيشتر مي شود .

انتهای پیام /

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

تورم

تحلیل بازار

بحران اقتصادی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت