رقابت با ایتالیا ؛ زیر پوست تولید

رقابت با ایتالیا ؛ زیر پوست تولید

طلای ایرانی نباید با ترک مقایسه شود اگر راه صادرات برای تولید کنندگان هموار شود ، مصنوعات طلای ایران قابلیت رقابت با بزرگان این صنعت را دارد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/20 | 00:05

نظری ثبت نشده

رقابت با ایتالیا ؛ زیر پوست تولید

طلای ایرانی نباید با ترک مقایسه شود اگر راه صادرات برای تولید کنندگان هموار شود ، مصنوعات طلای ایران قابلیت رقابت با بزرگان این صنعت را دارد.

محمدجواد حیدری در گفتگو با گلدنیوز ایرانیان را در دنیا یکی از بهترین طراحانِ طلاوجواهر معرفی کرد و گفت: بسیاری تولیدکننده‌ها ناخواسته و ندانسته نمونه هایی را از میان ژورنال های روز دنیا برای خط تولید خود برمی گزینند که طراحِ آن یک فرد ایرانی است و این طرح ها در حال حاضر بیشتر به شرکت های بزرگ طراحی طلا در ترکیه فروخته می شود.

 وی با بیان این مطلب، لزوم اعتماد بیشتر به طراحانِ جوان در کشور را متذکر شد و افزود: باید فضای آموزش طراحی طلا و جواهر در کشور گسترده شود ،با این وجود ایران از چنان نقطه قوتی در طراحی برخوردار است که به اذعانِ برخی سازندگان ترک، آنها از طرح های ما برای ساخت مصنوعاتِ خود الگوبرداری می کنند و به قول بازاریان، اجناس گل بازار را کپی کرده و به خودمان می فروشند. این مصنوعات به صورت قاچاق وارد کشور می شود و در بازار ایران به فروش می رود.

حیدری خود را جزء معدود تولیدکننده هایی می داند که از کپی شدنِ ساخته هایش خوشحال می شود؛ مشابهِ کارهای او ابتدا توسط کپی کارهای ترکیه ای الگو برداری شده و به بازار ایران وارد شده و سپس توسط طلاسازانِ ایرانی مجدد کپی و ساخته می شود.

وی در عین حال از ضعف های بسیار بزرگ در تولیدات مصنوعاتِ ترکیه ای سخن گفت و اصلی ترینِ آن را مبتنی بر نبود نظارت بر عیار آن دانست. این در حالی است که کارگاه های داخلی در پوشش نظارتی سازمان ملی استاندارد بوده و هر تولید کننده بابتِ کار خود پاسخگوست. مجوزها از سوی استاندارد اعطا می شود. درجِ کد روی یک قطعه طلا کارِ سختی نیست و شما می دانید که درج علامت 750 داخل مصنوعات طلا که از اصالت آن اطمینان کافی نداریم ، بدون علامت استاندارد به هیچ وجه کار دشواری نیست

قاچاق مصنوعات ترکیه با عیار پایین

حیدری از امکان قاچاق طلا با عیار پایین و دارای ایراد از ترکیه خبر داد ، زیرا استاندارد ملی کشور ترکه عیار 14 می باشد و  به سفارش عیار 18 تولید می کنند ، وی افزود : ما هیچگاه سنگ و یا فنرِ دستبند را روی وزن طلا به مشتریان نمی فروشیم ولی شما یک کار ترک به من نشان دهید که سنگ و یا فنر را روی وزن طلا محاسبه نکرده باشد!

محمد جواد حیدری از بالا رفتن قیمت جواهر و پایین آمدن قدرت خرید مردم سخن گفت و تاکید کرد اگر مصنوعاتی با نگین اتمی تولید می کنیم باید وزن سنگ را از طلا کسر کنیم تا مردم از زیورآلاتی که پیشتر علاقمند بودند، بتوانند با نگین های اتمی همچنان استفاده کنند. ما نگرانِ کم شدن شمار مشتریانِ خود در جواهرات نیستیم چون آنهایی که سنگ اصل می خرند، همیشه این کار را خواهند کرد. این مخاطبان حتی اجناس کپی شده نمی خرند.

این تولید کننده که پیشتر تجربه‌ی فروش طلاوجواهر را داشته ، معتقد است کیفیت برتر همواره پر فروش خواهد بود و این نکته ای است که تولید کننده باید بدان توجه کند ، در غیر اینصورت اگر کالایی با کیفیت ، فروش نرفت، باید مطمئن بود که در آن بازه‌ی زمانی خاص، هیچ کالایی فروش نرفته  و در حقیقت بازار راکد است.

همکاری با یک تیم زبده‌ی طراحی

حیدری از دارا بودن نمایندگی انحصاری و رسمی شرکت توکا جمز تایلند خبر داد و گفت : یکی از مزیت های رقابتی ما با همکاران در داخل و خارج از کشور ، پشتیبانی این شرکت از طراحی صفر تا صد محصولات بارمان گلد می باشد و به روز کردن تکنولوژی ماشین آلات و روش های تولید توسط این شرکت ، از دیگر مزیت های این مجموعه به شمار می رود . نکته قابل ذکر و مهم این است که این شرکت تایلندی که دارای نمایندگی معتبر در چین و هنگ کنگ می باشد ، متعلق به ایرانیان مقیم تایلند می باشد .

اما نقطه قوت و تمایز طرح های تولید شده در شرکت بارمان گلد چیست که حیدری و همکارانش را از سایر تولیدکنندگان ایرانی متمایز می کند؟ صاحب این شرکت پاسخ می دهد: هنرصنعت طلا و جواهر به منظورِ تولید مصنوعات با دست ارزش یافته است و این خلق ارزش در هیچ نقطه از دنیا با ماشین های صنعتی و تیراژ بالا برابری نمی کند. در این میان بحث نیروی انسانی در میان است که کشور ما از ضعف شدیدی در حوزه مدیریت این نیروها رنج می برد و این نقیصه در صنفِ سنتیِ طلا بدین معناست که از بحث های مدیریتی آگاهی کمتری داریم. نیروی انسانی به دلیل نواسانات شدید بازار و تعطیلی کارخانه ها از این صنعت رخت بربسته اند.

ایران دارنده رتبه 32 در تولید و پنجم در مصرف طلاست و از گلد نیوز می خواهم به عنوان رسانه ای در عرصه طلا، پیگیرِ چگونگی پر شدنِ این گپ تولید تا مصرف باشد.

رقابت ایران با ایتالیا

حیدری از صفر تا صد تولید طلاوجواهر را آموزش دیده و امروز آموزش می دهد و معتقد است یک مدیر نیازی به آگاهی از تمام مراحل فنی تولید ندارد و بیش از همه باید به علم مدیریت مجهز باشد. امروزه بهره وری در صنعت اهمیت یافته و افراد متخصص دیگر با دید "منبع انسانی" نگریسته نمی شوند. امروزه در دنیا نیروهای انسانی معجزه خلق می کنند و اگر یک مدیر در صنعت طلا از برنامه ریزی ، سازماندهی ، مدیریت منابع انسانی، رهبری و کنترل که جزو اصول مدیریت است برخوردار باشد، غوغا به پا خواهد کرد و می توان از نظر رقابتی، ترکیه را زیر پا گذاشت و در بازارهای جهانی حتی با ایتالیایی ها رقابت کرد.

حیدری برای نیروهای فعال در کارخانه خود جریمه تعیین کرده است و اگر هر یک ادعا کنند تولیدشان مشابه کارهای ترکیه شده است جریمه خواهند شد. به این مسئله باور دارد که کالای تولیدی ما نباید با ترک مقایسه شود چون خود را بسیار بالاتر از ترکیه می دانیم. اگر راه صادرات برای تولید کنندگان با کیفیت و قیمت مناسب هموار شود ، حتماً در عرصه بین المللی قابلیت رقابت وجود دارد.

اما چرا صادرات در این حوزه برای ما میسر نیست؟ آقای حیدری به سوال "گلد نیوز" اینگونه پاسخ می دهد: علم صادرات به کدام یک از تولیدگران ما جهت رشد صادرات ارائه شده است که از آن ها توقع صادرات داشته باشیم...! بنده به عنوان تولید کننده کار با دستگاه های مختلف را آزمون و خطا کرده و همراه با شرکای خارجی، تکنولوژی روز دنیا را آموخته ام و در کشورم اجرا کردم. کدام پشتوانه ی دولتی حامی تولید کننده ماست تا صادرات اصولی و تحقیق بازار علمی را انجام دهیم؟ آیا امارات محصولات تولیدی و یا وارداتی خود را صادر می کند؟ خیر... مشتریان از بازارهای این کشور خرید کرده و خود سازو کار خروج را  انجام می دهند. تولید کننده نباید شخصا درگیر صادرات باشد. در این حوزه هیچ آموزشی به ما نمی دهند و هر اقدامی انجام شده، تولید کنندگان خودشان تحقیق کرده اند.

دست و پای بسته‌ی صادرات

وی ادامه داد: تولید کننده باید سطح کیفی محصولاتِ خود را چنان بالا برد که توان رقابت و صادرات داشته باشد. شخصا چهار سال پیش پیگیر امر صادرات بودم و می دانم صادرکننده معادلِ طلای صادراتی باید وثیقه ( چک و یا طلا ) بگذارد و پس از باز گرداندن شمش از خارج، وثیقه را آزاد می کند تا این طلا به صورت قاچاق به فروش نرسد درحالیکه قاچاق طلای ساخته شده سودی ندارد و همین دست قوانین دست و پا گیر پیش روی تولیدکننده قرار دارد.

حیدری تاکید کرد: دسترسی به بازارها باید برای تولیدکننده سهل و ساده باشد و از طرفی امنیت این افراد تامین شود. ما حتی برای پخش کالا در کشور امنیت نداریم. یک فرد کیفی مجوزِ حمل چه وسیله دفاعی را دارد و کدام ارگان او را پشتیبانی می کند؟

وی از دیگر معضلات صادرات را در رفت و آمدهای گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده می داند که استرس هایی به دنبال دارد و لذا فرد، دیگر توان رقابت برای صادرات نخواهد داشت.

به گفته حیدری ضعف دیگر، ناتوانی در رقابت با کالای قاچاق موجود در بازارهای داخلی است. وی می گوید: ایران دارنده رتبه 32 در تولید و پنجم در مصرف طلاست و از "گلد نیوز" می خواهم به عنوان رسانه ای در عرصه طلا، پیگرِ چگونگی پر شدنِ این گپ تولید تا مصرف باشد. ایران جزء 5 مصرف کننده بزرگ دنیاست؛ پس چرا باید تولید کننده استرس فروش داشته باشد و تولید کنندگان ما تا این حد ضعیف و ذلیل شوند و کارگاه های خود را تعطیل کنند؟! ما باید روز به روز شاهد گسترش این صنف باشیم و طلا  جایگزین خوبی برای صنعت نفت این کشور خواهد بود. این در حالی است که اگر از گردش ناسالم پولِ قاچاق اسلحه، انسان و مواد مخدر در دنیا صرف نظر کنیم، صنعت طلا بزرگ ترین گردش مالی پاک را در دنیا داراست ولی چرا نباید به این هنر صنعت بها بدهیم؟!

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

پیشنهاد ویژه

رقابت

بارمان گلد

طلاساز

طلای ایرانی

طلای ترک

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت