احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد ، بازار ارز را به کدام سو خواهد برد؟

احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد ، بازار ارز را به کدام سو خواهد برد؟

احسان خاندوزی معتقد است دولت در سه ماه ابتدایی میتواند بر بازار ارز مسلط شود اما کاهش نرخ ارز در یک یا دو ماه ، بزرگترین آفت برای تولید و فعالان اقتصادی خواهد بود.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/05/23 | 00:05

نظری ثبت نشده

احسان خاندوزی  وزیر پیشنهادی اقتصاد ، بازار ارز را به کدام سو خواهد برد؟

به گزارش گلدنیوز احسان خاندوزی در تیرماه امسال در مصاحبه با روزنامه رسالت  با تصریح بر این موضوع که هر مربی عاقلی تلاش دارد قبل از اینکه گل بزند، از خوردن گل جلوگیری کند، اظهار کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد همین منطق را رعایت کنیم، باید به دنبال رعایت چند نقطه ضعف کلیدی باشیم زیرا این نقاط می تواند به مثابه گل های خورده عمل کند.وی مدیریت بازار ارز  را گام مهم  دولت آینده عنوان و بیان کرد:

توقعاتی که درباره تورم یا کاهش ارزش پول ملی وجود دارد بسیار جدی است و باید به آن ها توجه شود. نرخ ارز به مثابه یک لنگر ذهنی عمل می کند، یعنی تمام انتظارات تورمی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با جابه جا شدن این لنگر تغییر پیدا می کند. این تغییرات حتی بر کالاهایی که ارتباطی به ارز ندارند هم اثرگذار است.

ثبات لنگر ارز

خاندوزی افزود: برای پیشگیری از افزایش یا جهش قیمت کالاها باید لنگر ارز را به یک تثبیتی برسانیم و خیال مردم حداقل برای کوتاه مدت راحت خواهد که دچار نوسانات ارز نخواهند شد و درنتیجه ارزش پول ملی کاهش پیدا نمی کند.

وی بابیان اینکه دولت پس از دو الی سه ماه این توان را دارد که بر بازار ارز مسلط شود ، اظهار کرد: دولت می تواند تدابیری را انتخاب کند تا منجر به این شود که ارز  از بی ثباتی خارج شود.

پس از تغییر دولت ها، یک جوی ایجاد می شود و ممکن است روی قیمت ارز  اثرگذار باشد، اگر دولت محترم بتواند در ماه های نخست روی این مانع غلبه کند، می تواند در ماه های بعد بر مشکلات دیگر ازجمله بیکاری فائق بیاید.

خاندوزی  درباره تبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم عنوان کرد:

مبادلات اقتصادی بین المللی از  ارکانی است که سبب تثبیت قیمت ارز می شود زیرا به محض آنکه درآمدهای ارزی کشور چشم اندازی بهتری پیدا کند و روان تر شود، سبب افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.

احسان خاندوزی : بن بست ارزی بی معناست

احسان خاندوزی مرداد سال 99 در مصاحبه با پایگاه خبری قدس در خصوص مدیریت بازار ارز گفت:  از آنجا که ذهنیت تاریخی جامعه ما ارز را به عنوان لنگر ثبات اقتصادی می‌شناسد، بنابراین با نوسانات پی در پی و نامنظم ارزی احساس می‌شود که لنگرگاه اقتصاد در حال نوسان و تلاطم‌های نامنظم است و موجب سرریز شدن این اثر بر روی سایر بازارهای اقتصادی می‌شود.

احسان خاندوزی  با بیان اینکه بازار ارز یک نماگر پیشرو در انتظارات تورمی جامعه را هم بازی می‌کند، تصریح کرد: همین امر سبب شده تا کنترل کردن نوسانات ارز خود به خود در یک دامنه معقول و محدود به یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور تبدیل شود.

خاندوزی تاکید کرد: باید به این توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی ما به لحاظ ارزی در شرایط بن بست قرار نداریم و اگر اراده قوه مجریه برای تغییر مناسبات و دیپلماسی اقتصادی وجود داشته باشد، حتماً امکان دسترسی ایران به بخش قابل توجهی از ارزهای موجود در کشورهای طرف تجاری ما که بلوکه شده است، وجود دارد.

و همچنین اگر مقررات گذاری بانک مرکزی در مورد بازگشت ارزهای صادراتی درست و دقیق و شفاف اعمال شود، حتماً امکان افزایش میزان بازگشت به ارز صادراتی کشور هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر جدیت قوه مجریه و بانک مرکزی در مسأله ارز باشد ما حتماً امکان برون رفت از بن بست ارزی کنونی را داریم.

آفت کاهش نرخ ارز در کوتاه مدت

به گزارش گلدنیوز سید احسان خاندوزی  اردیبهشت امسال در مصاحبه باخبر سیما  اظهار کرد:

برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است که بازار با نرخ‌های قابل پیش بینی ثبات پیدا کند و نوسان‌های کوتاه وجود داشته باشد.

اگر با نگاه‌های ابزاری و سیاسی بخواهیم در یک یا دو ماه نرخ ارز سطوح پایین‌تر را لمس کند بزرگترین آفت برای تولید و فعالان اقتصادی را رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: بخش‌هایی از منابع ارزی که بانک مرکزی برای حواله، نیاز‌های نقدی و بازار‌های صادراتی وارداتی در دسترس دارد، نیازمند مدیریت دقیق است.

خاندوزی بیان کرد: سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از منابع ارزی بلوکه شده در کشور‌های دیگر را به کمیسیون اقتصادی ارائه داد که حدود ۷ میلیارد دلار در کشور کره جنوبی، ژاپن، چین و رقمی حدود ۴ میلیارد دلار در عراق و مجموعاً چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز بلوکه شده ایران است.

تلاش زیادی برای دریافت آن‌ها صورت گرفته، اما به جهت اینکه استراتژی‌های بلند مدت کشور با شرکای بزرگ تجاری و بیرون رفتن از تور شناسایی اوفک و خزانه داری آمریکا مشخص نبوده و پیگیری نشده، منافعش همچنان به اقتصاد کشور بازگردانده نشده است.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

بازار ارز

احسان خاندوزی

وزیر پیشنهادی اقتصاد

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت