اتاق تخصصی فلزات گرانبها ؛ به زودی در گمرک

اتاق تخصصی فلزات گرانبها ؛ به زودی در گمرک

نماینده دائمی بانک مرکزی ، استاندارد و وزارت صمت در اتاق فلزات گرانبها حضور دارند و صادرکننده نیازی به مراجعه تک تک به دستگاه ها نخواهد داشت.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/24 | 00:05

نظری ثبت نشده

اتاق تخصصی فلزات گرانبها ؛ به زودی در گمرک

معاون مدیر کل دفتر توسعه صادات محصولات صنعتی و معدنی در گفتگو با گلدنیوز از موانع صادراتی پیش روی شمش و مصنوعات طلا و راه اندازیِ اتاق تخصصی فلزات گرانبها در گمرگات خبر دادند.

موانع صادراتی

دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی به تازگی هشت مورد از موانع صادراتی پیش روی شمش و مصنوعات طلا را احصا کرده که به گفته معاون مدیرکل این دفتر، ضمن پیشنهاداتی برای حل این موارد، شاهد رونق صادرات طلا و ارزآوری خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز محسن منتظری با اشاره به تغیر رویه مالیات ستانی از صنف طلا، اظهار کرد: در حوزه صادرات هنوز چند مشکل داریم که جدی ترین آنها بروکراسی های موجود است.

استاندارد

وی با بیان این مطلب گفت: هرمحموله صادراتی باید به سازمان استاندارد ارجاع داده شود تا ابتدا ماهیتِ استانداردِ آن تایید شود. این فرایند وقت و هزینه می برد و به دلیلِ نمونه برداری، محوله خراب می شود. در حوزه واردات شمش نیز با وجودِ عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه هایی برای انتقال مالکیتِ شمش صرف می شود. چون نماینده یک شرکت باید برای ترخیص شمش اقدام کند و سپس این مالکیت در محضرخانه از نماینده به مدیرعامل شرکت انتقال داده شده که هزینه قابل توجهی دارد.

گاه محموله های وارداتی شمش یکی دو شب هم در گمرکات می ماند که باز هم بر گردن شرکت ها هزینه ای را تحمیل می کند.

ثبت سفارش

منتظری همچنین به مشکل ثبت سفارش اشاره کرد و توضیح داد: اطلاعات حتما باید در بارنامه درج شود ولی بنا بر تحریم ها، هیچ فروشنده خارجی حاضر نیست شماره پاسپورت خود را اعلام کند.

وی از راهکاری سخن گفت که چنین نقایصی را در ستاد تسهیل کسب و کار حل و فصل خواهد کرد تا صادرکننده ها با چنین مشکلاتی رو به رو نباشند. وزرای اقتصادی اعضایی ستاد هستند و ما مشخصا پیشنهادات خود را بیان کرده ایم.

اتاق تخصصی فلزات گرانبها

منتظری از جمله این پیشنهاداتِ اجرایی را راه اندازیِ اتاق تخصصی فلزات گرانبها در گمرکات عنوان کرد که تمامی اقداماتِ لازم برای صادرات را حل و فصل کند. از جمله دریافت مجوز از بانک مرکزی! هر دستگاه می تواند نماینده ای دائمی از بانک مرکزی، استاندارد و وزارت صمت در اتاق تخصصی فلزات گرانبها در گمرکات داشته باشد و صادرکننده نیازی به مراجعه تک تک به دستگاه ها نداشته باشد. معاون مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی تاکید کرد اتاق تخصصی فلزات گرانبها نباید از نظر امنیتی در گمرک با هیچ تهدیدی رو به رو باشد.

منتظری پیشنهاد دیگر را ناظر بر حل مشکلِ انتقال مالکیت شمش وارداتی عنوان کرد و گفت: در این صورت صرفا با اخذ یک تعهدنامه به همراه زهر نویسی قبض اموال، انتقال از نماینده به صاحب شرکت، انجام می شود.

مورد دیگر متوجه سازمان ملی استاندارد است که باید یکبار در سال از محوله ی واحدهای معرفی شده از سوی تشکل یا وزارت صمت (واحدهای خوشنام) نمونه برداری کند تا در زمان صادرات، نیازی به طی فرایند مذکور نباشد.

منتظری، الزامات ثبت سفارش و درج مشخصات فروشنده خارجی را از دیگر مشکلات پیش روی صادرات طلا به خارج دانست و تاکید کرد این الزام باید از سو مدیران صمت در داخل کشور از سامانه ها حذف شود.

موانع صادراتی

معظلات واردات شمش

در این میان "واردات شمش طلای زیر یک کیلوگرم" از دیگر معضلات است. بر اساس قانون فقط شمش یک کیلویی اجازه واردات به کشور را دارد. گاه صادر کننده در ازای کالایی که به خارج می فروشد، اوزانی کمتر از یک کیلوگرم شمش را وارد کشور می کند که با تاکید بانک مرکزی مبنی بر "لزوم در نظر گیری یک کیلوگرم" مغایرت دارد البته بانک مرکزی معتقد است همراهی صورت می گیرد و در محموله های بعدیِ یک وارد کننده، این گونه مسائل را رفع تعهد می کنند.

منتظری با اشاره به این مطلب، صدورگواهی استاندارد اجباری را از دیگر محورهای پیشنهادی دفتر متبوع اش برشمرد که برای تسهیل واردات تبیین شده است.

به گفته این مقام مسئول واردات شمش نیازی به استاندارد اجباری ندارد ولی متاسفانه بانک مرکزی یا گمرکات این کار را انجام داده و محموله را برای سازمان استاندارد می فرستند. اما وقتی در قانون الزامی وجود ندارد، گمرک هم باید مستقیما محموله را ترخیص کند.

کرونا و صادرات چمدانی

منتظری همچنین تاکید کرد کل فرایند واردات و صادرات باید به شکل الکترونیکی اتفاق افتد که نیازی به حضور فیزیکی صادرکننده نباشد. از طرفی سازمان استاندارد معتقد است فقط بر اساس لیست عیارهای موجود، صادرات باید اتفاق افتد و این در حالی است که بازار خارجی، نیازمندِ مصنوعاتی با عیارهای مختلف است.

وی همچنین تاکید کرد دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی بازویی اجرایی نیست و نقشی پیشنهادی، مشورتی برای ستاد تسهیل دارد. دبیرخانه شورایعالی صادرات هم ذیل این مجموعه است که مجددا پیشنهادات را در این دبیرخانه مطرح می کنیم.

منتظری همچنین به شروط برداشت از معادن و صادرات آن اشاره و تاکید کرد: ما در مصنوعات طلا هیچ محدودیتی نداریم و می توان صادرات را انجام داد. البته آن دسته از مصنوعتی که از بانک مرکزی مجوز دارند نه به شکل مسافری و...

درباره صادرات شمش از معدن داخلی، قانون گذار شرایطی را در نظر گرفته است که به دفتر محصولاتی فلزی وزارت صمت ارتباط پیدا می کند. منتظری کاهش صادرات طلا را بر اثرِ شیوع کرونا دانست و افزود: صادرات به شکل چمدانی است. با شیوع پاندمی ترس از مسافرت شکل گرفت و کشورهای مبدأ اقدام به قرنطینه می کردند که برای یک صادرکننده امکان قرنطینه ده روزه میسر نبود.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگارگلد نیوز که در خصوص چرایی حمل چمدانی طلای صادراتی پرسید، به مقوله امنیت اشاره کرد و گفت: خیال صادرکننده باید راحت باشد و لذا شخصا این کار را انجام می دهند.

از طرفی حجم طلای صادراتی با وجود ارزشِ بسیار بالا، چندان زیاد نیست و از این رو به صورت چمدانی صادر می شود. فرایند صادرات شمش نیز به وزارت صمت باز می گردد. این شمش به صورت قاچاق وارد می شود و اگر از وزارت صمت آمار شمش وارداتی را بپرسید، عددی به شما نمی دهد.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

برتر

پیشنهاد ویژه

شمش

صادرات شمش و مصنوعات طلا

موانع صادراتی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت