تراش سنگهای قیمتی؛ کم‌هزینه اما پُردرآمد

تراش سنگهای قیمتی؛ کم‌هزینه اما پُردرآمد

تراش سنگ های قیمتی به عنوان شغلی که در هر زمان و مکان و فقط با در اختیار داشتن یک میز کوچک و دستگاه تراش قابل اجراست.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/25 | 00:05

نظری ثبت نشده

تراش سنگهای قیمتی؛ کم‌هزینه اما پُردرآمد

محمد مصیبی در مصاحبه با خبرنگار گلد نیوز از کم و کیف گوهر تراشی در شهر تهران می گوید و از تراش سنگهای قیمتی بعنوان یه شغل پردرآمد یادمیکند و میگوید : در گذشته معلوماتِ فعالان این حوزه قدری اندک بود ولی امروز اطلاعاتِ این افراد افزایش یافته است.

به گفته این فعال در حوزه آموزش تراش جواهرات، ورود به این صنف حدود 20 میلیون تومان بودجه نیاز دارد که با صرف وقتی چند ساعته در روز، تا 15 میلیون تومان درآمد خواهد داشت. او ورود به این رشته را پیشنهاد می کند و می گوید: وارد شدن به سایر گرایشاتِ طلاسازی، با سرمایه کمتر از یک میلیارد تومان شدنی نیست.

تراش سنگهای قیمتی

مصیبی تراش سنگ های قیمتی را به عنوان شغلی دانست که در هر زمان و مکان و فقط با در اختیار داشتن یک میز کوچک و دستگاه تراش قابل اجراست. او همچنین قیمت یک کیلوگرم عقیق مشکی را حدود 100 هزار تومان تخمین می زند که می توان از دل این سنگ ها نگین استخراج کرد.

در این آموزشگاه، روند کار با سنگ های نیمه قیمتی پیش می رود. کارورزان با این سنگ ها سر و کار دارند و نباید خسارت زیادی در ابتدای امر به آموزشگاه وارد شود. عقیق، فیروزه و یمن شناخته شده ترین سنگ های نیمه قیمتی است که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

آقای مصیبی سالانه حدود 40 نفر دانشجو را آموزش می دهد. هر دوره سه ماهه است و در پایان ضمن معرفی به فنی و حرفه ای، مدرک معتبری تقدیم دانشجوها می شود و شهریه کل برای هر نفر حدود 4میلیون تومان است.

این مدیر با سابقه در حوزه آموزش، همچنین به روند دریافت مجوزهای فعالیت در رشته گوهرتراشی اشاره می کند و می گوید: برای کار در منزل، نیازمند دریافت مجوز هنرهای دستی هستیم. البته اکثر فعالانی که در منزل به این کار اشتغال دارند، این مجوز را دریافت نمی کنند اما برای تاسیس کارگاه مجوزی دریافت می کنند تا خیال‌شان راحت باشد.

هنر گوهرتراشی
گوهر تراشی به جای خام فروشی

راه اندازی کسب و کار

مصیبی معتقد است هزینه پایین برای شروع کار، نیاز به دریافت وام و تسهیلات را کمرنگ می کند و تاکید دارد فرد با مراجعه به هر بانکی، خواهد توانست مبلغ 20میلیون وام را دریافت کند.

او همچنین در نمایشگاه های تخصصی شرکت دارد. خاصه آن دسته از نمایشگاه هایی که ادوات و لوازمِ طلاسازی را در معرض دید و فروش قرار می دهند. البته گرفتن غرفه برای یک تراش کار صرفه اقتصادی ندارد.

مصیبی در پاسخ به سوال خبرنگار گلدنیوز که در خصوص رشته دانشگاهی گوهرتراشی اظهار کرد: نخستین واحدی که این رشته را پذیرفت، علمی و کاربردی بود و هم اینک دانشگاه های آزاد و پیام نور به این حوزه ورود کرده اند. البته این دوره ها آزاد است.

دست به آچار بودن

مصیبی از اصطلاح دست به آچار بودن برای شماری از کارآموزانِ باهوش استفاده می کند و می گوید: این عده به جای 15 جلسه، در 7 یا 8 جلسه کل نیازمندی های خود را از دوره‌ی آموزشی دریافت و کار را تمام می کنند. البته اینگونه نیست که کسی کار را فرا نگیرد و فقط ممکن است مدت زمان یادگیری کم و زیاد شود.

در این بین 90درصدی شاگردان آموزشگاهِ آقا مصیبی وارد بازار کار شده اند. یا به صورت خودجوش و یا توسط مدیرِ دلسوزِ این آموزشگاه به کارگاه ها معرفی می شوند. اکثر این تراشکاران جواهر، در منزل مشغول به کار هستند.

مصیبی که دستی بر آتش تولید و نیز فروش جواهرات دارد و از سایر شهرها هنرجو می پذیرد، یکبار دیگر جوانان را نسبت به گذراندن این دوره هنری و ورود به بازار کار تراش سنگ های قیمتی تشویق می کند و می گوید: این کار خوب است و به سرمایه زیاد نیاز ندارد.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

سنگ های قیمتی

طلاوجواهر

گوهرتراشی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت