دلار بعد از تعطیلات

دلار بعد از تعطیلات

به نظر می رسد تا زمانی که تکلیف برجام روشن نشود بازار ارز در قدم برداشتن به سمت کانال های حساس محتاط تر شود.مگر اینکه علامتی داده شود که این محافظه کاری از بین برود.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/05/25 | 00:05

نظری ثبت نشده

دلار بعد از تعطیلات

به گزارش گلدنیوز به نقل از اقتصادنیوز روند دلار بعد از تعطیلات تحت تاثیر عوامل متعددی است .
قیمت‌ دلار و سکه به پشت مرزهای جدید رسیدند: سکه پشت کانال 12 میلیون و دلار، پشت کانال 27 هزار تومان.
بازار ارز در هفته اخیر نوسانی ظاهر شد این نوسان در آخرین روز کاری رسمی بازار نیز ادامه داشت  و در انتهای معاملات با افزایش 400 تومانی 26 هزار و 900 تومان رسید. بخشی از دلیل نوسان به چهار دلیل بازمیگشت که در روزهای گذشته وجود داشت. مثل پیشروی طالبان در افغانستان، بخشی نیز به‌دلیل بحث‌های مناسبتی مانند تاسوعا و عاشورا و   سفر به عراق را بیشتر کرده است.

تاریخبازگشاییکمترینبیشترینپایانیدرصد تغییرمیزان تغییر
1400/05/24263,490263,490269,540268,9902.20% افزایش5800 افزایش
1400/05/23263,110262,590267,240263,1900.42% کاهش1100کاهش
روند قیمت دلار

اثر تصرف افغانستان توسط طالبان بر بازار ارز

بازار ارز ایران از روزی که پیشروی طالبان شروع شد نسبت به تحولات این کشور حساس شد. افغانستان یک بازار دو میلیارد دلاری برای ایران است و یکی از مراجع اصلی تامین اسکناس دلار برای ایران. از نظر معامله گران تصرف افغانستان و شهرهای مرزی این کشور با ایران به معنای اختلال در صادرات به این کشور است. از این رو با پیشروی طالبان در افغانستان قمیت دلار در ایران نیز صعودی بود. تنها استثنا در این روزها را باید روز شنبه دانست روزی که برخی افغان ها با خرید ریال به قصد مهاجرت به ایران زمینه کاهش نوسان در بازار ارز را فراهم کردند. اما در روز گذشته شوک تصرف افغانستان به حدی بود که معامله گران نسبت به اختلال در یک ورودی ارزی بدبین شوند.

دلار بعد از تعطیلات

تعطیلات کرونایی

در بازار ارز برخی مجتمع های تجاری مثل پاساژ فردوسی به کرات اعلام کرد با هدف رعایت پروتکل های و محدودیت های اجتماعی بازار از امروز تعطیل است. تعطیلی بازار و بانک ها یک عامل کاهشی در بازار به حساب می آید به خصوص که معامله گران تصور می کنند در این روزها به دلیل عمق کم بازار امکان کاهش قیمت وجود دارد. با این حال حجم تقاضا و سابقه رفتاری قیمت ها در بازار موجب شد محدودیت های جدید از امروز نتواند ترمز کاهش قیمت ها شود و معامله گرا تصور می کنند در هفته آتی نوسان قیمت دلار ممکن است ادامه یابد.

دلار بعد از تعطیلات

تعطیلات مناسبتی

معامله گران در بازار از ورود تقاضا برای دینار عراق خبر می دادند. به گفته آنان متقاضیان دینار کسانی هستند که قصد سفر به این کشور در روزهای تاسوعا و عاشورا را دارند. به همین دلیل نیز قیمت دینار در بازار تقویت شد. افزایش تقاضا برای دینا عملی دیگری برای نوسان صعودی قیمت ارز در بازار عنوان می شود.

مواضع سیاسی دولت جدید

بازار ارز تصور می کند محمد مخبر در دولت جدید چهره کلیدی است. سخنان اخیر او درباره خوش بین نبودن به احیای توافق در بازار اثر گذار بود و همین سخنان کافی بود که روند بازار به سمت مرزهای جدید حرکت کند. جریان صعودی که در روز گذشته با چهار مانع روبرو بود با فضای سازی روی سخنان مخبر توانست روند قیمت دلار را صعودی کند. به نظر دولتمردان جدید باید در مسائل حساس با احتیاط بیشتری سخن بگویند.
این‌ها موجب نوسان دلار در بازار ارز شدند که هم نوسان صعودی داشتیم و هم نزولی، ولی در مجموع به نفع صعودی‌ها بود.
نکته بازار دیروز صف‌های خرید دلار صرافی بود. با بالا رفتن اختلاف نرخ این دلار با دلار بازار آزاد، صف‌های خرید دلار صرافی سنگین‌تر شدند. اختلاف نرخ به 700 تومان نیز می‌رسید که حاشیه سود نزدیک به یک میلیون و 300 هزار تومانی برای خریداران داشت. در خریدهای سری قبل ارز خریداری شده بلافاصله به بازار عرضه می‌شد اما در خرید های جدید ارزهای خریداری شده دپو می شود. این نشان می‌دهد انتظارها در بازار عوض شده‌است.

دلار بعد از تعطیلات

پیش بینی بازار ارز در هفته پیش رو

بازار ارز در هفته پیش رو چشم به دو اتفاق در داخل و خارج دارد، اتفاق داخل آغاز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی و مواضع آنان در حوزه های مختلف است اگر بازار سیگنال قوی در خصوص عدم قطعیت ها دریافت کند طبیعتا در پیش روی کند خواهد شد. در حوزه خارجی روند اتفاقات منطقه و مواضع کشورهای خارجی در خصوص آینده برجام اثر گذار است.اتفاق افغانستان نشان داد دولت جدید آمریکا قصد ندارد وارد چالش جدید در خاورمیانه شود اما نکته مهم برای بازار، پلن جانشین برای ایران در خصوص احیا نشدن توافق هسته ای است. به نظر می رسد تا زمانی که تکلیف برجام روشن نشود بازار ارز در قدم برداشتن به سمت کانال های حساس محتاط تر شود.مگر اینکه علامتی داده شود که این محافظه کاری از بین برود.

عرضه های بازار ساز در بازار متشکل ارزی هم فقط به صف مقابل صرافی ها افزوده است . به نظر می رشد در برهه کنونی بازار ارز نیازمند اقدامات میدانی بیشتری است. از جمله این اقدامات می تواند در سیاست ارتباطی و تدابیر سیاستی جدید خلاصه شود. تیم کنونی یا آینده اقتصادی باید سیگنال های روشنی به بازار مخابره کنند و علاوه بر بازار اسکناس در معاملات فردایی بازارساز نقش فعالی ایفا کند.

انتهای پیام /

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

دلار

قیمت دلار

دلار بعد تعطیلات

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت