تازيانه تورم و بی اعتمادی بر گرده بازار

تازيانه تورم و بی اعتمادی بر گرده بازار

بي اعتمادي بازار به توانايی مسئولان كه در افزايش نرخ ارز و طلا ، خود را به رخ مي كشد ، انتظارات را از وزارت اقتصاد ، بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه در لزوم هماهنگي كامل با يكديگر افزايش داده

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/02 | 00:06

نظری ثبت نشده

تازيانه تورم و بی اعتمادی بر گرده بازار

امیرحسین راسخ تحلیلگر و کارشناس اقتصادی در گفتگو با گلدنیوز از رشد تورم فزاینده در کشور به تازیانه تورم یاد کرد و گفت : رشد ماهانه سه و دو دهم درصدي تورم ، آمار ٤٥/٢ درصدي تورم در مرداد ماه و تورم مواد غذائي به ميزان ٥٩/٢ درصد نشان از تازيانه رشد قيمت بر گرده مردم است .

لایحه متممی که برای بودجه 1400 قرار است از راه برسد!

این کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی افزود :بي ترديد تلخي همين تازيانه ها رييس جمهور را بر آن داشت تا در نشستي با اعضاي ستاد هماهنگي اقتصادي دستوراتي در باب بودجه صادر كند كه گامي رو به جلو و نويد بخش از توجه دولت به تامين بودجه از منابع پايدار است ، گرچه این امر ناظر به اصلاح ساختار بودجه است ، اما بر ضرورت ارائه لايحه متمم بودجه ١٤٠٠ نيز تاكيد دارد.

اين در شرايطي است كه در بيش از شانزده سال گذشته ، لايحه متمم بودجه اي به مجالس مختلف ارسال نشده است كه البته به معني نبود كسري بودجه در دولتهاي مختلف نيست بلكه از وخامت و بزرگي عدد كسري بودجه امسال حكايت دارد .

وقتی قرار است بانک مرکزی جلودار افزایش پایه پولی باشد!

امیر حسین راسخ در ادامه گفت :رييس جمهور دستورات ديگري هم در باب كنترل پايه پولي صادر و اعلام كرده بانك مركزي از افزايش پايه پولي جلوگيري كند !

هرچندکه بانك مركزي ما در اين زمينه اختياري ندارد و اصلاح قواعد و رفتار مالي از جمله تسعير ارزهاي دولتي و ساختار خود بودجه و ناترازي بانكهاست كه ميتواند جلوي افزايش پايه پولي را بگيرد.

از هر چه بگذريم رويكرد دولت را به فال نيك ميگيريم ولي لاجرم بايد سراغ يك يك چالشهايي برويم كه با وجود آنها بايد اميدوار بود ، هر چه گرماي تابستان كاهش يابد، دستكم سرماي پاييز و زمستان ، صورت فقر و شكاف طبقاتي را سرخ كند و شايد اين سيلي سرخ سرما ، فاصله طبقاتي ناشي از تورم را كمي پنهان كند!

اگر دلار دارین هویجش کنین !

اين واقعيت كه در تورم ، پولدارها پولدارتر مي شوند در اين دولت با اين شوخي تلخ ، همراه شده كه كسانيكه موقع رفتن دولت كليد ، دلار ٢٤ هزار تومني رو تبدیل به هویج ٢٥٠٠٠ تومنی كردن سرمایه شون در كمتر از سه هفته ، سه برابر شده است.

معيشت روزمره مردم از خوراك گرفته تا بهداشت و مسكن ، ريسك هاي بازار ، تنظيم بازار و تامين مواد اوليه از كالاهاي اساسي گرفته تا مواد اوليه توليد ، بدتر از همه بي اعتمادي بازار به تواناييهاي دولت كه در افزايش نرخ ارز و طلا ، خود را به رخ مي كشد ، انتظارات را از وزارت اقتصاد ، بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه در لزوم هماهنگي كامل با يكديگر افزايش داده و اولين مطالبه را در ارائه فوري متمم بودجه ١٤٠٠ به مجلس ضروري ميبيند .

گاهي كاهش اميدواري از ميان سطور نوشته شده و مصاحبه هاي مسوولان و يا ناگفته هاي آنها ميان گفتگوي رسانه اي آنها به خوبي مشهود است . اخيرا رييس كميسيون اقتصادي مجلس پيش بيني كرده ، تاكيد ميكنم پيش بيني و ابراز اميدواري كرده با استقرار دولت روشهاي فروش نفت بهبود و كسري بودجه به سيصد هزار ميليارد تومن كاهش بايد .

اين در حاليست كه رييس جمهور عدد كسري بودجه را ٤٥٠ هزار میلیارد تومان اعلام كرده است. سطور نانوشته اين خبر اميدبخش اين است كه مهمترين بخش درآمدي بودجه در شرايط ركود تورمي حدود يك سوم اين كسري را جبران ميكند و هيهات كه بتوانيم الباقي آن را از محل در آمدهاي ديگر جايگزين كنيم مگر تيغ بي رحمانه جراحي اقتصادي و جرأت مردان اقتصادي دولت بر بودجه امسال كارگر افتد.

لایحه ایی 2 ساله در انتظار تصمیم بهارستان نشینان


جان كلام اينكه به فرض تحقق كامل درآمدهاي مالياتي كه با وجود ركود تورمي ، عدد آن واقعي نخواهد بود ؛ بايد شركتهاي دولتي كه عمدتا زيان ده هستند همان كاري را بكنند كه دولت دوازدهم بعد از خروج آمريكا از برجام كرد يعني افزايش بدهي دولت .

با وجود كاهش جدي سطح رفاه مردم، دست زدن به اصلاح نظام يارانه ها نيز نوعي خودكشي به شمار مي آيد .بنظر ميرسد اصلاح حقوق گمركي و تلاش بر حذف تبعيض در بخش عمومي ، همچنين مديريت خلق پول و هدايت اعتبار و دريافت ماليات بر سود بانكي كه هفتاد درصد آن متعلق به يك درصد سپرده گذاران است ،

رصد تراكنشهاي مشكوك به پول شویی و اجراي قانون ماليات بر مجموع درآمد (pit پي آي تي) كه دو سال است لايحه آن آماده ارسال به مجلس و تبديل شدن به قانون و زيرساختهاي اجراي آن نيز كاملا آماده است راههاي فوري براي جبران كسري بودجه امسال است .

سرمایه ایی که به جای بوی نفت و دلار بوی اعتماد دهد

راسخ در پایان گفت :گفتني است كه همسايه غربي ما تركيه براي كاهش تورم بي سابقه در اقتصاد خود اين تصميمات را در كمتر از سه ماه عملياتي كرد اما با كمك و جلب اعتماد مردم و سرمايه اجتماعي . اينكه ما بتوانيم از اين سرمايه اجتماعي براي اجراي اين اصلاحات ، بدرستي بهره ببريم مستلزم ريسكي است كه براي اجراي آن بايد تاملي خردمندانه كرد زيرا اين سرمايه اجتماعي در فرايند احراز صلاحيتها و نتيجه اين دوره از انتخابات كه چنگي به دل حاكميت نزد . اميد كه در ادامه مسير دولت اين سرمايه اجتماعي شكل بگيرد .

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

برتر

تورم

امیر حسین راسخ

متمم بودجه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت