طراحی قلب هنر جواهرسازی است

طراحی قلب هنر جواهرسازی است

طراحی کامپیوتری از 15 سال گذشته رواج یافته و قطعا سرعت و کیفیت را دستخوش تغییراتی کرده است و از این رو بسیاری طراحان به سمت طراحی کامپیوتری رغبت دارند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/02 | 00:06

نظری ثبت نشده

طراحی قلب هنر جواهرسازی است

یک طراح پیشکسوت حوزه طلا و جواهر در گفتگو با گلدنیوز از اهمیت این شغل در زیباشناختی و تخصص یاد کرد وگفت :طراحی قلب هنر جواهرسازی است.

محسن اصلانی قریب یک دهه در صنف طراحی طلاوجواهر فعال است. 6سال مدیر طراحی برند گوهربین بوده و با برندهای معتبر دیگر نظیر ریتون همکاری داشته و هم اینک به عنوان مدیر طراحی برند سعیدنیا بخشی از بار زیبایی شناختیِ هنرصنعت طلاوجواهر کشور را بر دوش می‌کشد.

او که سابقه ای 7ساله در تدریس طراحی آکادمیک داراست، 1000 طراح ایرانی را آموزش داده و به‌عنوان یک طراح حرفه‌ای معتقد است یک دیزاینر، صرفا طراح نیست؛ گاهی زرگر است و گاه مخراج کار و گاه فروشنده.

گلدنیوز: به طور کلی طراحی جواهر شامل چه بخش هایی می شود و وقتی می گوییم طراحی جواهر، منظور چه فرایندی است؟

چند سالی است که طراحی جواهر به صورت نرم افزاری وارد حرفه ما شده است. بیشتر طراحی دستی به صورت اتُد زنی صورت می گرفت و طراحی کامپیوتری از 15 سال گذشته رواج یافته و قطعا سرعت و کیفیت را دستخوش تغییراتی کرده است و از این رو بسیاری طراحان به سمت طراحی کامپیوتری رغبت دارند. شخصا طرحی را نمی شناسم که صرف طراحی طلاوجواهر را به صورت دستی انجام دهد.

در این راستا نرم افزارهای تخصصی وارد این عرصه شد و بیش از 90درصدِ زیورآلات پشت ویترین مغازه ها توسط کامپیوتر طراحی شده است. یک مصنوع طلا پس از اتمامِ طراحی در حد و اندازه های واقعی، توسط پرینتر سه بعدی به صورت رزین، استخراج می شود و این حجم رزینی است که وارد مرحله ریخته گری می شود.

گلدنیوز: طراحیِ کامپیوتری بیشتر از کدام نرم افزارها کمک می گیرد.؟

نرم افزار رینو در اختیارِ ماست که بیشتر برای طراحیِ صنعتی به کار گرفته می شود.

گلدنیوز: درباره روند این کسب و کار از دریافت سفارش تا طراحی و ساخت طلا توضیح می دهید.

خدا را شکر بازار این کسب و کار این حرفه خوب است؛ عرضه و تقاضا در حرفه طراحیِ نرم افزاری زیورآلات و جواهر مساوی نیست و لذا تعدادِ طرح های خوب و حرفه ای بیش از تقاضای کارفرماست.

طراحی عموما دو مدل است؛ یکی به شیوه اداری و پرسنلی است. بدین صورت که عموما کارگاه ها یک طراح را استخدام می کنند و حقوق و ساعت کار مشخصی برای آن در نظر می گیرند. مدل دیگر به صورت پروژه ای است و یک طراح می تواند از منزل کار خود را انجام داده و به سازنده های بازار متصل شود و درآمد آن هم نسبت به روش اول، بیشتر است. از طرفی برخی فصول و ماه ها نظیر محرم و صفر و رمضان، بر روند کار تاثیر می گذارد.

گلدنیوز: در این بین کدام طرح ها محبوبیتِ بیشتری نزد مردم دارد و مدل های مختلف طراحی چگونه تغییر می کند و دستخوش تحول می شود؟

زیبایی این کار در اینست که تکرار نمی شود و تفاوتِ سلایق است که هر طرح را از دیگری متمایز می کند. در سال های متمادی برخی طرح ها هیچگاه از مد نمی افتد و همچنان خواهان دارد و وقتی طرحی همچنان مشتری داشته باشد، تولید آن هم ادامه پیدا می کند.

سبک های دیگر مقطعی و فصلی است و با توجه به سلیقه بازار، در مدتی محدود فروش می کند. به عنوان مثال در برهه زمانیِ ولنتاین یکسری سبک های خاص و جدید تولید شده و تمام می شود. برخی دیگر از سبک ها شاید سال ها به فروش برسد. این روزها به دلیل افزایشِ قیمت طلا، همچون گذشته مصنوعاتِ سنگین وزن تولید نمی شود.

تا 15 سال پیش وزن کارها مهم نبود و به عنوان مثال در شهری مثل تبریز، خانم ها به طلای سنگین گرایش داشتند ولی امروز قضیه تغییر کرده است و حتی سنگ های زینتی روی جواهراتِ سنگین سوار نمی شود. بنابراین طراحی ها هم چنان تغییر کرده است که نتیجه کار، ارزان تر تمام شود. همچنین تولید سرویس طلا ظریف تر شده و با به کار گیری سنگ های کوچک سعی می کنیم، ظاهرِ یک سنگ بزرگ را به نمایش بگذاریم.

گلدنیوز: طراحیِ هنرمندان داخلی به صورت ایده به سایر کشورها نیز صادر می شود؟

صادارات به معنای واقعی وجود ندارد ولی برخی سایت های خارجی نظیر فری لنسر طراحان را به صورت پروژه ای جذب می کند. هزینه پرداختی توسط این سایت به دلار است و مطمئنا صرفه اقتصادی دارد ولی متاسفانه بنا بر محدودیت های اینترنت و تحریم، مجبور به اقداماتی هستیم تا قادر به فعالیت در این سایت ها باشیم.

این فضا امکانِ آپلودِ طرح ها را میسر ساخته و از طرفی این امکان را می دهد تا طرح سفارشِ کار بگیرد و یک تولید کننده در هر نقطه از دنیا، طرح شما را خریداری کند. به نوعی می توان نام این روند را صادرات گذاشت. همچنین برخی طرح ها که در داخل کشور به مصنوعات طلا تبدیل می شود، در نمایشگاه های مختلف نظیر ترکیه یا هنگ کنگ در معرض معرفی قرار می گیرد.

گلدنیوز: به نظر شما بهترین طراحی ها متعلق به کدام کشور است؟

سوال بسیار سختی است. شخصا طرح های هنگ کنگ را دوست می دارم و معتقدم در این زمینه پیشرفت بسیاری داشته اند. البته کشورهای خوب بسیاری در این حوزه وجود دارد؛ از جمله ترکیه که کارهای زیبایی طراحی می کند ولی یکی دو پله پایین تر از هنگ کنگ قرار دارد.

طراحی جواهرات ایتالیا نیز خوب است. طرح های ایتالیایی و فرانسوی متعلق به برندها هستند و لذا نمی توان نامِ کشوری خاص را برد ولی در مجموع، طراحی های هنگ کنگ زیباتر است.

گلدنیوز: در سطح مقایسه طراحی های داخلی چه جایگاهی نسبت به سایر کشورها دارند؟

شاید اگر این سوال 10 سال پیش از من پرسیده می شد، مطالب بسیاری برای گفتن داشتم. ما مجهز به علم، تجربه، استعداد و تجهیزات هستیم ولی متاسفانه مدیریت ضعیف به برخی اتفاقات ناخوشایند دامن زده است.

تا همین چند سال پیش هم صنفانِ ترکیه ای ما به ایران می آمدند و برای ما کار می کردند و آموزش هم می دیدند ولی چند سالی است که این روند بالعکس شده است.

بسیاری طراحانِ خوب ایرانی را می شناسم که امروز در ترکیه مشغول به کارند و به واقع یک سر و گردن –از لحاظ اتُد دستی و طراحیِ نرم افزاری- از ترک ها بالاتر هستند ولی شرایط به گونه ای رقم خورده است که دوستان ما کار در ترکیه را انتخاب کردند. ما هیچ چیز از سایر کشورها کم نداریم و در بسیاری موارد بهتر هستیم.

گلدنیوز: سوال دیگر درباره کپی کاری در حوزه طراحی است؛ این مسئله چه آسیب هایی به صنف طلاو جواهر می زند؟

کشور ما فاقد قانون کپی رایت است و به محضِ اینکه یک طرح و سبک در یکی دو مغازه پر فروش شود، به راحتی کپی شده و کمتر از یک هفته در کل بازار گسترش می یابد. متاسفانه طرح ها ثبت هم نمی شود و برای این مهم باید پروسه ای طولانی را پشت سر بگذاریم که هزینه بر نیز هست. از طرفی وقتی یک طراح کپی می شود، شاید تعداد سنگ های سوار شده روی جواهر را کم و زیاد کنند و طراح دیگر نمی تواند ادعایی داشته باشد.

وقتی یک طرحِ جواهر با تغییر جزئیاتِ کپی شود، عملا دست شما به جایی بند نیست و لذا کسی پیگیر این تخلف نمی شود. در این میان شرکت ها برای جلوگیری از چنین ضرری، یک طرح را به تولید انبوه می رسانند. این کارها در اصطلاح خوش فروش هستند و در تیراژ بالا تولید می شود و تا زمانی که کار کپی و وارد بازار شود، کارفرمای اصلی، بار خود را بسته است.

گلدنیوز: در زمینه طراحی جواهرات نکته ای هست که مایل به گفتن آن باشید؟

نکته ای که می گویم به نوعی درد دل است. ما در ایران طراحانِ با استعدادی داریم و می توانیم طرح های داخلی را به بسیاری کشورها صادر کنیم ولی معتقدم نسبت به صنفِ طراحِ طلا و جواهر قدری کم توجهی می شود؛ چراکه طراحی، قلبِ صنعت طلاسازی است. همه چیز از طراحی آغاز می شود و اگر این حرفه را سبک بشماریم و بدان بها ندهیم، هیچ کار بزرگی انجام نمی شود.

در این زمینه اتحادیه و کارفرمایان کار ما را ساده می گیرند. بسیاری از کارفرماها تصور می کنند، مُوس کامپیوتر ما،چوب معجزه است. بنده همواره به عنوان یک طراح تاکید دارم که حرفه ما، صرفا طراحی نیست؛ گاهی زرگری است و گاه مخراج کار و حتی فروشندگی.

طراح طلاوجواهر باید بداند آنچه قرار است بر اساس طرح او ساخته شود، در بالای شهر فروش دارد یا پایین شهر؛ برای کدام سنین مناسب است. به همین جهت، طراحی علمی گسترده است و دانش فنی را نیز دربر می گیرد. امیدوارم در سال های آینده این مسائل رفع و رجوع شود.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

جواهر

پیشنهادویژه

طراحی

طراحی طلا و جواهرات

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت