کپی‌کاری؛ آفت این روزهای بازار طلاوجواهر

کپی‌کاری؛ آفت این روزهای بازار طلاوجواهر

زیورآلات باستانی و اصیل ایرانی را تلفیق و کارهای مدرن ارائه دهیم.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/03 | 00:06

نظری ثبت نشده

کپی‌کاری؛ آفت این روزهای بازار طلاوجواهر

پرویز عربلو که فروش و تولید زیورآلات را همزمان شروع کرده است، می گوید: ما تولید انبوه نداریم و عمدتا کارها را برای فروش خودمان تولید می کنیم. او در مصاحبه با خبرنگار گلدنیوز درباره منسوجات تولیدی در مجموعه تحتِ مدیریت‌اش اینطور توضیح می دهد: ما عموما جواهرات خاص را تولید می کنیم؛ برخی کارها طلا-نقره و برخی دیگر صرفا نقره است و تا حد امکان از کپی‌کاری پرهیز می کنیم.

عربلو شرایط بازار را پس از شیوع کرونا و افزایش بسیار زیادِ قیمتِ طلا مناسب ارزیابی نمی کند و می گوید: عموما کارهای ظریف و در اوزان یکی دو گروم به فروش می رود و مردم پولی در دست ندارند [که صرف خرید طلا کنند].

نه پولی در جیب؛ نه آهی در بساط

به گفته این فروشنده صنف طلا و جواهر، سابق بر این خانوارهایی با سطح رفاهیِ متوسط به عنوان پس انداز یا استفاده اقدام به خرید طلا و جواهر می کردند ولی امروز کسی با حقوق 10میلیون تومانی هم توانِ خرید ندارد.

در این میان عمومِ خریداران به منظور سرمایه گذاری، طلای آب شده یا بدون اجرت می خرند. این قبیل کارها شامل طلای دست دوم یا شکسته است و همین اندازه خرید هم از سوی قشری خاص از مشتریان که هنوز اضافی درآمدِ خود را صرف پس انداز می کنند، اتفاق می افتد.

عربلو از جامعه ای 10 نفری از خریداران خبر می دهد که پیش تر شمارشان شاید از 100 نفر فزونی می گرفت؛ خاصه در بازار جواهر که قیمت ها در آن از وسعِ بسیاری خانوارها فزونی گرفته است.

او معتقد است وضعیتِ حقوق و درآمد مردم به قدری وخیم است که کسی جرأت قدم گذاشتن در بازار طلافروشی را ندارد. از دیگر سو 9درصد ارزش افزوده که بر قیمتِ طلا سوار می شود، یکباره در هر گرم، 100 هزار تومان به مشتری تحمیل می کند و این مبلغ کمی نیست.

خزانه ای که از جیب مردم پُر می شود

عربلو در پاسخ به خبرنگار گلد نیوز که درباره ی وضعیتِ بازار پس از اجرای قانونِ جدیدِ مالیات بر ارزش افزوده می پرسد می گوید: مسلما وضع بهتر می شود ولی هنوز که این قانون اجرایی نشده است. این به نفع دولت است که از کل طلا سود می گیرد. بنابراین این قضیه را کش می دهند تا پول به خزانه واریز شود.

او تاکید می کند که امروز همه مشتریان می دانند برای فروشِ طلا، یک سومِ مبلغ کسر می شود و بنابراین هرچه وضعیتِ جیب مردم بهبود پیدا کند، کسب و کار صنوفِ مربوط به طلا و جواهر هم رونق می گیرد.

این تولیدکننده ایرانی از دیگر تهدیداتِ پیش روی صنف خود می گوید: در حال حاضر طراحی های داخلی بسیار خوب است ولی با اجناس خارجی قابل رقابت نیست.

عربلو این را می گوید و ادامه می دهد: در حال حاضر ساخت و سازها بسیار معمولی شده است. همه از جنس های خارجی کپی برداری می کنند ولی می توان ایده های خوبی ارائه داد و در داخل کشور تولید کرد.

گردنبد نقره با طرح سنتی
آویز طلا طرح نقوش سفال ایران باستان

زنده کردنِ ایرانِ باستان

مجموعه تولیدی آقای عربلو دست به کاری خلاقانه و نوین زده و برخی سبک های باستانی و قدیمیِ ایرانی را به روز کرده است. او معتقد است ساختِ طلاجات به دلیل کپی کاری و ریخته گری در قالب هایی از پیش طراحی شده، کیفیتی پایین تر دارد و این کپی کاری به تولیدِ طلای داخلی صدمه زده است.

مشابه سازیِ برندهای "ورساچه" و "کارتیِر" عموما پشت ویترین هر مغازه ای یافت می شود و کارگاه های تولیدی، خالی از ایده ای خاص و جدید است و امروزه سبکِ ایرانی کمتر به مشتریان عرضه می شود.

عربلو با انتقاد به این وضعیت، می گوید: شاید از هر 10 مغازه، همگی کارهای یکسان و مشابه بفروشند؛ همه از روی هم کپی برداری می کنند. این در حالی است که طرح های باستانی و قدیمیِ ایرانی بسیار زیباست و تولیدکننده می تواند همین طرح ها را الگو قرار دهد و کارهای مدرن و جدید تر ارائه دهد.

او همچنین آسیب دیگر را در وفورِ ساخته های لیزری می داند و می گوید: ما باید طرح های اصیل و باستانی ایرانی را تلفیق و مدرن کنیم.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

طرح باستانی

طلا وجواهر

کپی‌کاری

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت