از گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها چه میدانید ؟

از گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها چه میدانید ؟

یک شیشه یا کوارتز شفاف یا یاقوت بی‌رنگ و شفاف که پس از تراش مشابه الماس است گاهی بعنوان الماس به فروش می‌رسانند

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/06 | 00:06

نظری ثبت نشده

از گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها چه میدانید ؟

یک گوهرشناس و رییس پژوهشکده گوهرشناسی و نماینده رسمی ایران در کنفدراسیون  جهانی جواهرات در گفتگو با گلد نیوز از وجه تمایز گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها گفت.

گوهرسنگ

دکتر وحید احدنژاد در این باره گفت :تا چند دهه پیش مفهوم گوهرسنگ (gemstone) به سنگ یا کانی گفته می‌شد که در طی میلیون سال و بعضاً میلیاردها سال (مثلا در مورد الماس) در دامان طبیعت رشد پیدا کرده و به دست ما رسیده تا پس از تراش به صورت سنگ قیمتی و یا در جواهرات مورد استفاده قرار گیرد.

گوهرسنگ های مصنوعی

اما در دهه ها و شاید بتوان گفت سده‌های اخیر (بین 100 تا 150 سال پیش)، بشر با توجه به کاهش ذخایر طبیعی و ارزش بالای این سنگ‌ها تلاش کرد که این سنگ‌ها را در آزمایشگاه به صورت مصنوعی یا syntheticتولید کند که در این زمینه بسیار هم موفق بوده است و توانسته روبی (یاقوت سرخ)، زمرد، الماس و بسیاری دیگر از گوهرسنگ‌ها را تولید کند و روانه بازار نماید.

بنابراین پس از مفهوم اول که گوهرسنگ طبیعی بود با مفهوم دوم که گوهرسنگ‌های مصنوعی (synthetic) سر و کار داریم که درک آن بسیار مهم است چرا که

به دلیل داشتن ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی تقریباً یکسان ، تشخیص آن‌ها ار یکدیگر دشوار است و در صورتی که نتوان گوهرسنگ‌های طبیعی را از مصنوعی تشخیص داد ضرر هنگفتی نصیب تجار و مصرف‌کنندگان خواهد شد.

بعنوان مثال قیمت یک الماس طبیعی امروزه بین 5 تا 7 برابر بیشتر از یک الماس مصنوعی است بنابراین اگر فردی الماس مصنوعی که کاملا مشابه الماس طبیعی است به قیمت الماس طبیعی خریده باشد کالای مورد نظر را چندین برابر گرانتر خریده و به شدت متضرر می‌شود.

گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها

روبی (یاقوت سرخ) مصنوعی راف و تراش خورده

شِبهِ‌ گوهرسنگ ها

در مورد گوهرسنگ طبیعی که در طبیعت رشد کرده و یا گوهرسنگ مصنوعی که در آزمایشگاه تولید شده توضیح داده شد و دانستیم که یک گوهرسنگ مصنوعی واقعا یک گوهرسنگ است مثلاً اگر در مورد یک الماس مصنوعی یا آزمایشگاهی صحبت می‌کنیم در مورد یک الماس واقعی صحبت می‌شود که دارای همان سختی، زیبایی و کیفیت الماس طبیعی است فقط با این تفاوت که در آزمایشگاه و در زمان کوتاه در آزمایشگاه تولید شده است و نباید این تلقی ایجاد شود که این الماس دروغین است!

 اما شبه گوهرسنگ‌ها به سنگ‌های مصنوعی یا طبیعی گفته می‌شود که از نظر برخی از ویژگی‌ها به ویژه موارد  ظاهری نظیر رنگ مشابه با گوهرسنگ طبیعی است.

 بعنوان مثال یک شیشه یا کوارتز شفاف یا یاقوت بی‌رنگ و شفاف (و یا مویسانایت و کوبیک زیرکونیا) که پس از تراش مشابه الماس است گاهی بعنوان الماس به فروش می‌رسانند که می‌توان گفت این نوع سنگ‌ها، سنگ‌های دروغین هستند.

گوهرسنگ ها ،گوهرسنگ های مصنوعی و شبه گوهر سنگ ها


یک توپاز طبیعی بی‌رنگ که در بازار بعنوان الماس راف به قیمت گزاف فروخته شده یا پس از تراش بعنوان الماس ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

گوهرسنگ

شبه گوهر سنگ

گلدکتلج

گوهر سنگ مصنوهی

وحید احدنژاد

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت