اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها

اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها

اگر صاحب سنگ‌های قیمتی هستید که به ارث برده اید، یا به عنوان هدیه دریافت کرده‌اید یا در حراجی خریداری کرده اید، و یا می خواهید آن را بیمه کنید نیاز خواهید داشت تا ارزش سنگ‌های قیمتی یا جواهر خود را بدانید.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/13 | 00:06

نظری ثبت نشده

اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها

دکتر وحید احدنژاد گوهرشناس در گفتگوبا گلد نیوز از اهمیت شناخت اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها گفت : توجه به ارزش بالای گوهرسنگ‌ها و جواهرات، تولیدکنندگان و تجار عمده فروش یا خرده فروش و به ویژه مصرف‌کنندگان نهایی ، را بر آن داشته تا از اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها ی خریداری شده اطمینان پیدا کنند،

دقیقاً به همین علت است که مراکز و آزمایشگاه‌های معتبری در برخی نقاط دنیا تاسیس شده‌اند تا با بررسی دقیق و علمی سنگ‌ها و جواهرات پرداخته و به صورت کتبی نتیجه را به مشتری خود عرضه کنند.

انواع گزارش نویسی و وجوه تمایز آنها

  احد نژاد در ادامه افزود : می‌توان گفت که بر حسب تقاضای مشتری، به طور کلی دو نوع گزارش کتبی به وی ارائه می‌شود:

 1) گزارش یا Report ،که شناسنامه یا Certificate نیز گفته می‌شود که البته در ایران بیشتر از این واژه دوم یعنی Certificate استفاده می‌شود.

2) ارزیابی قیمت یا Appraising

گزارش /شناسنامه/ Certificate

یکی گزارش اصالت‌سنجی یا تشخیص ماهیت و اصالت سنگ از نظر طبیعی، مصنوعی و یا مشابهات بودن که به آن Identification Report یا همان گزارش تشخیص گفته می‌شود، که در آن به اصالت، وزن، رنگ، ابعاد، شکل، نوع تراش و در صورت درخواست مشتری منشاء یا کشوری که سنگ در آن یافت شده (مثلا یاقوت برمه) اشاره می‌شود.

همچنین در صورتی که بهسازی قابل تشخیص در آن دیده شود نوع بهسازی نیز ذکر می‌شود. لازم به یادآوری است که در این نوع گزارش مباحث مربوط به کیفیت رنگ، تراش و غیره قید نمی‌شود.

معمولاً در این نوع گزارش یک عکس از سنگ نیز در شناسنامه ارائه می‌شود.

توضیح شکل: نمونه گزارش تشخیص از موسسه GIA که در آن کیفیت رنگ و تراش و غیره ذکر نشده است.

Grading Report

دیگری گزارش درجه‌بندی سنگ یا Grading Report که یا گزارش درجه‌بندی یا ارزیابی کیفی است که علاوه بر مواردی که در گزارش تشخیص ارائه شده، موارد کیفیت‌سنجی و درجه‌بندی از قبیل درجه رنگ، کیفیت تراش، کیفیت پاکی یا شفافیت، کیفیت پولیش یا پرداخت، تقارن و برخی مسائل دیگر نیز منعکس می‌شود.

اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها
توضیح شکل: گزارش درجه‌بندی از موسسه GIA که در آن کیفیت تراش، شفافیت، رنگ، پرداخت یا پولیش، تقارن، ویژگی فلوئورسنسی ذکر شده است.

لازم به ذکر است که در هیچکدام از گزارش‌هایی که تا کنون توضیح داده شد، به قیمت سنگ یا جواهر اشاره‌ای نمی‌شود.

جواهرات ، نیازمندبه روز رسانی قیمتی هستند

احدنژاد در ادامه گفت:  اگر صاحب سنگ‌های قیمتی هستید که به ارث برده اید، یا به عنوان هدیه دریافت کرده‌اید یا در حراجی خریداری کرده اید، و یا می خواهید آن را بیمه کنید نیاز خواهید داشت تا ارزش سنگ‌های قیمتی یا جواهر خود را بدانید.

قبل از هر چیز باید یادآوری کرد که ارزش یک سنگ یا جواهر در طول زمان تغییر می‌کند و این بدان معناست که ارزش سنگ‌های قیمتی در طول زمان بالا و پایین می‌شود که البته معمولاً ارزش آن‌ها صعودی است و به همین دلیل باید ارزیابی سنگ‌های قیمتی هر چند سال یکبار به‌روز شوند تا قیمت روز آن‌ها مشخص شود

به همین دلیل است که گزارش ارزیابی قیمت یا Appraising بسیار پیچیده‌تر از گزارش‌های دیگر است و فردی که گزارش ارزیابی صادر می‌کند علاوه بر اینکه باید گوهرشناس خبره‌ای باشد.

باید آگاه به مسائل دیگری از قبیل نحوه ساخت جواهرات، نوع فلزات به کار رفته در آن‌ها، تاریخچه ساخت آن، نوع و کیفیت سنگ‌های استفاده شده در جواهرات، عرضه و تقاضای آن نوع جواهرات، بازار جهانی آن، ... نیز باشد.

چند نکته در مورد گزارش ارزیابی یا Appraising

این گوهرشناس و متخصص حوزه گوهرسنگ ها در راستای اصالت و کیفیت گوهرسنگ ها گفت : در این نوع گزارش علاوه بر ذکر مسائل فنی مرتبط با سنگ، باید نام و آدرس مشتری، قیمت فلز گرانبهای استفاده شده در جواهرات، برند یا سازنده جواهرات، هدف از ارزیابی (جهت دریافت بیمه، انحصار وراثت، طلاق، معاوضه با ملک، ...)، قیراط فلز (مثلا طلای 18 قیراطی)، رنگ فلز، نوع گوهرنشانی یا مخراجکاری (مثلاً سولیتر)، علائم و مارک‌های احتمالی و وزن کلی جواهر (مجموع سنگ‌ها و فلز) نیز در گزارش مشخص شود،

معمولاً اندازه گزارش ارزیابی به اندازه یک پاسپورت است. این نوع گزارش‌ها باید یه صورت لمینت مهر و موم شده و نام، شماره تلفن و آدرس کامل ارزیاب در آن قید شود. همچنین باید در نظر گرفت که تمام قیمت‌ها به دلار آمریکا ذکر می‌شوند.

معمولاً موسسات مشهور مانند GIA به دلیل مشکلات حقوقی بالای این نوع گزارش‌ها، از صدور چنین گزارش‌هایی پرهیز می‌کنند اما همین موسسات دوره‌های آموزشی ارزیابی جواهرات را به علاقمندان ارائه می‌دهند.

نکته مهم دیگری که باید تجار و مصرف کنندگان در زمینه گزارش‌ها بدانند آن است که گزارش یا شناسنامه یا certificate فقط یک گزارش علمی است که فرد یا موسسه با توجه به دانش و امکانات روز به مشتری ارائه می‌دهد تا وی اطلاعات کافی در مورد سنگ یا جواهر خود داشته باشد

و قابلیت پیگیری حقوقی ندارد اما گزارش ارزیابی قیمت قابل پیگیری حقوقی است و به همین دلیل افراد و موسسات بسیار کمی اقدام به صدور چنین گزارش‌هایی میکنند و قیمت صدور آن‌ها بسیار بالاتر از شناسنامه است.

توضیح شکل: نمونه‌ای از گزارش ارزیابی قیمت یا Appraising.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

گلدکالج

گوهرشناسی

وحید احدنژاد

اصالت گوهر سنگ

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت