افزایش 30 تنی ذخایر طلای بانک های مرکزی

افزایش 30 تنی ذخایر طلای بانک های مرکزی

بانک های مرکزی در ماه جولای 30.1 تن طلا به ذخایر رسمی طلای جهانی افزودند که همراستا با 0.3 درصد رشد خریدهای خالص در ماه ژوئن بود

حسین راشدی(مترجم)

1400/06/13 | 00:06

نظری ثبت نشده

افزایش 30 تنی ذخایر طلای بانک های مرکزی

گروه بین الملل گلدنیوز: کل خرید ناخالص طلا در این ماه 34.3 تن بود که نسبت به 63.1 تن در ماه ژوئن پایین تر بود. در ژوئن برزیل به تنهایی 41.8 تن طلا خریداری کرده بود. خریدهای بزرگ و استراتژیکی که در ماه های اخیر از مجارستان، تایلند و برزیل دیده­ ایم بعید است مکررا تکرار شود.

بنابراین فعالیت ها در ماه جولای نشان دهنده بازگشت تعدادی از بانک های مرکزی بازارهای نوظهور به روند خرید متوسط است. برزیل (8.5 تن) بزرگترین خریدار بود و پس از آن ازبکستان (8.4 تن) و هند (7.5 تن) به میزان قابل توجهی به ذخایر طلای خود اضافه کردند.

ترکیه، روسیه، قزاقستان و مغولستان مجموعاً 9.8 تن در ماه خریداری کردند. شورای جهانی طلا می گوید معتقد است که افزایش ذخایر روسیه احتمالا به صورت خرید یکباره بوده و با هدف ایجاد تعادل پس از چند ماه فروش مرتبط با ضرب سکه رخ داده است.

مجموع فروش ناخالص نیز در مقایسه با ماه ژوئن به میزان قابل توجهی پایین بود. در ماه جولای، فروش کل به میزان ناچیز 4.2 تن رسید که 28.9 تن نسبت به ماه قبل کاهش نشان داد. قطر (2.2 تن) و لهستان (1.9 تن) تنها دو بانک مرکزی بودند که افت قابل توجهی در ذخایر طلای خود ثبت کردند.

انتظارات و پیش بینی ها

آخرین داده ها، همراه با یافته های نظرسنجی اخیر شورا در مورد بانک های مرکزی، این دیدگاه را تقویت می کند که بانک های مرکزی نسبت به طلا موضع مثبتی دارند. شورا انتظار دارد که خالص خرید بانک های مرکزی در سال جاری مثبت باشد و به احتمال زیاد در سطح قابل توجهی بالاتر از سال 2020 به نظر می رسد.

یک نهاد بین المللی هم پیشبینی کرده بهای طلا در همین سطوح بالای کنونی باقی بمانند. فیچ سولوشنز انتظار دارد قیمت طلا در ماه های آینده در محدوده مشخصی بدون روندی واضحی معامله شود و دوره های کوتاه نوسان را تجربه کند چراکه عوامل ناهمسو همچنان روی این دارایی اثرگذار خواهند بود.

چشم انداز فلزات گرانبها

بر اساس گزارش وبسایت the edge markets، فیچ سولوشنز در چشم انداز فلزات گرانبها که پنج شنبه منتشر کرد پیشبینی خود مبنی بر متوسط طلای 1700 دلار در هر اونس را برای سال 2022 حفظ کرده و انتظار دارد قیمت فلز زرد در سال های آتی نسبت به پیش از پاندمی کووید-19 در سطوح بالایی باقی بماند.

این موسسه گفت: «در حالی که ما انتظار اندکی نوسان در ماه های آینده داریم، تا حدود زیادی نسبت به قیمت های طلا در کوتاه مدت نظری خنثی داریم.» فیچ سولوشنز افزود: « برای بهای طلا در سال 2021 و 2022 به ترتیب 1780 دلار و 1700 دلار در هر اونس را پیشبینی می کنیم. قیمت ها از ابتدای سال تاکنون 1803 دلار میانگین داشته و از 30 آگوست هم حول و حوش 1815 دلار در هر اونس قیمت داشته است.»

این نهاد اضافه کرد که رویکرد خنثی آن در قبال بهای طلا از عوامل متضادی که روی دارایی که پناهگاه امن خوانده می شود، نشات می گیرد.

ذخایر طلا و ارزهای خارجی روسیه رکورد زد

در همین حال، خبرگزاری رویترز پنج شنبه به نقل از بانک مرکزی روسیه گزارش داد که ذخایر بین المللی طلا و ارزهای خارجی این کشور پس از دریافت یک محموله از صندوق بین المللی پول به رکورد 615.6 میلیارد دلار رسیده است.

صندوق بین المللی پول اواخر آگوست 17.5 میلیارد دلار در قالب حق برداشت ویژه (Special Drawing Rights) به این کشور پرداخت کرده است. این نهاد 650 میلیارد دلار را در این قالب برای اعطا به بانک های مرکزی در کل جهان اختصاص داده است که بزرگترین توزیع ذخایر پولی در تاریخ به شمار می رود.

بانک مرکزی روسیه در یک گزارش هفتگی گفت ذخایر طلا و ارزهای خارجی این کشور که چهارمین ذخایر بزرگ جهان محسوب می شود، 20 میلیارد دلار در هفته منتهی به 27 آگوست افزایش یافته است.

صندوق بین المللی پول می گوید کشورها می توانند از تخصیص حق برداشت ویژه برای حمایت از اقتصادهایشان یا برای معاوضه با دیگر کشورها استفاده کنند.

منابع: شورای جهانی طلا، خبرگزاری رویترز و theedgemarkets.com

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

شورای جهانی طلا

ذخایر طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت