رییس اتحادیه طلا و جواهر استان بوشهر :

ساماندهی زیر ساخت های تولید طلا

سعید مفتخر رییس اتحادیه طلا و جواهر استان بوشهر و معاون اول اتاق اصناف استان در گفتگو با گلدنیوز از مشکلات بیشماری که برای صنعت طلا در این سال ها پیش آمده گفت.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/16 | 00:06

نظری ثبت نشده

ساماندهی زیر ساخت های تولید طلا

سعید مفتخر رییس اتحادیه طلا و جواهر استان بوشهر و معاون اول اتاق اصناف استان در گفتگو با گلدنیوز از مشکلات بیشماری که برای صنعت طلا پیش آمده گفت و بیان کرد که اولین کاری که باید بکنیم این است که به نوعی ساماندهی زیر ساخت های تولید را شروع کنیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم .

گلد نیوز: وقتی صحبت از ساماندهی زیر ساخت های تولید میکنید از چه ساختاری صحبت می کنید؟

مفتخر: متاسفانه بعد از مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده و ساختار اخذ آن که کاملا کارشناسی‌ نشده بود، صدمات زیادی به صنف طلا و جواهر وارد شد. البته بحث اصل مالیات ارزش افزوده را نمی‌گویم، ولی نوع گرفتن آن چالش برانگیز بود.

چون طلا یک صنف سرمایه‌گذاری است و خانواده‌ها از قدیم‌ الایام آن را به عنوان یک سرمایه خرید می‌کردند ولی متاسفانه با آمدن ارزش افزوده موجب شد که این بازار و این صنعت دچار مشکل بشود.

ولی الحمدالله در همین امسال این ارزش افزوده تغییر می‌کند و امیدواریم که این تغییرات موجب روند رو به رشد بازار بشود.

مورد دیگر نوسانات ارزی‌ است که تولیدکننده‌های ما متاسفانه نتوانستند اقلام و دستگاه های مورد نیاز خود را تامین کنند و حتی در بخش هایی تجهیزات خود را به روز کنند.

در حوزه صادرات و واردات طلا هم ظرفیت های خوبی داریم به شرط آنکه بتوانیم ظرفیت ها را بشناسیم و به آنها پاسخ دهیم من مطمئن هستم می‌توانیم با سازنده‌هایی که داریم در دنیا حرف اول را بزنیم و رقابت خیلی خوبی داشته باشیم؛ البته خلا های قانونی باز یک سری مشکلاتی به‌وجود آورده که ما نمی‌توانیم، صادرات و واردات را به راحتی انجام بدهیم. امیدواریم با کارشناسانی که در سطح کشور داریم، بتوانیم این کار و این روند را رو به رشد کنیم.

گلدنیوز: الان حضور ذهن دارید که به من بگویید حدودا چه تعداد تولیدکننده به صورت مجوزدار در استان شما هستند؟

متاسفانه استان ما بیشتر مصرف‌کننده می باشند و تولیدکننده‌ آنچنانی نداریم و از شهرهای هم‌جوار تغذیه می شویم. یه سری آمدند برای تولید پایه‌گذاری کردند، ولی متاسفانه به رشدی نرسید و تعطیل کردند و رفتند.

گلدنیوز: علت اینکه سرمایه گذاری برای تولید در استان بوشهر کم بوده چیست ؟

دوری مرکز استان ما از مرکزیت این صنف یعنی تهران و اصفهان، مسافت راه و مشکل رفت و آمدیکی از عواملی بود که تولید شکل نگرفت،البته نبود تسهیلات مالی در استان مانند وام‌هایی که برای تولیدکننده ها باید در نظر گرفت هم بسیار موثر بود.از طرفی متاسفانه مسوولین ما به این صنعت نگاه زینتی دارند و آن طور که باید و شاید به آن توجه نمی‌کنند. واین امر هم باعث رکود این صنعت شده است.

گلدنیوز: پس تا آنجایی که من متوجه شدم صنعت طلا و جواهر در استان بوشهر بیشتر یک صنعت لوکس است و جزو اولویت‌های وزارت صمت استان نیست که بیاید تسهیلاتی را در این راستا به آن بدهد. درست است؟

متاسفانه دولت این ظرفیت و زیرساختار را برای صنعت طلا و جواهر در استان بوشهر فراهم نکرده است و هیچ بودجه‌ای در این مورد تعیین نکردند.

بیشترین طلای موجود در استان در حال حاضر از اصفهان و یزد و تهران تامین میشود. و به طور خیلی جزئی تولیداتی در استان ساخته می‌شود ولی اینکه بخواهیم بگوییم تولیدی داشته باشیم که انبوه باشد؛ خیر !

گلدنیوز : با توجب به اینکه در استان بوشهر فروشندگان این صنف بیشتر هستند تا تولید کننده ها در بخش فروشندگان طلا و جواهر با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

اولین مورد که قبلا هم گفتم در مورد ارزش افزوده که قرار است اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد. ولی یکی از معضلاتی که در این سال‌های اخیر به‌وجود آمده پیرامون دستمزد های نامشخص و بعضا خیلی بالا است . ما نامه‌هایی را هم به مرکز و اتحادیه‌های تهران و اصفهان (به آنهایی که سازنده هستند) ارسال کردیم که در کار های ساخته‌شده دارند جای دستمزد، درصد را می‌گیرند (10 درصد و 5 درصد و 3 درصد)!

این موجب می‌شود که آن واحد صنفی آن زمانی که می‌خواهد آن مزد را بزند، دچار مشکل بشوند، ولی متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این مورد انجام نشده و امیدواریم که این مورد هم مثل ارزش افزوده اقداماتی را صورت دهند.

گلدنیوز: آیا در حوزه طلا استان ظرفیت ویژه ای دارد؟

شهرستان‌ و استان‌های جنوبی نسبت به شهرهای دیگر درخواست‌کننده و متقاضی طلا خیلی دارند.شما کشور هند را ببینید یا کشورهای عربی را ببینید، سلیقه‌شان طوری است که بیشتر درخواست طلا دارند.

ولی من بحث اولم این بود که زیرساخت‌ها درست بشود، اتحادیه‌ی ما آمده این کار را انجام داده که کلاس‌های آموزش طراحی طلا و ساخت طلا را در این یکی دو سال شروع کرده است که بتوانیم سازنده‌هایی را تربیت کنیم که بتوانیم در استان‌مان در آینده هم به لحاظ اشتغال و هم به لحاظ اینکه بتوانیم تولیدکننده‌هایی داشته باشیم، این ظرفیت را به حدنصاب برسانیم و در آینده حداقل بتوانیم کاری کرده باشیم.

گلد نیوز :در ابتدای فرمایشاتتان برای رونق این صنعت از بحث صادرات و واردات و به قولی چرخش مالی این صنعت گفتید. چه چشم‌اندازی برای استان خودتان در این حوزه می‌بینید که باید ظرفیتش حداقل در دولت سیزدهم شناخته بشود و به آن اهمیت داده بشود؟

مفتخر: با مرزی بودن استان ما، این صنعت هم می‌تواند به لحاظ صادرات و واردات رشد کند. نه برای استان ما بلکه برای کل کشور به نظر من یک ظرفیت بالا وجود دارد .

ما با نزدیک بودن به کشورهای عربی می‌توانیم صادرات و واردات را بیشتر انجام بدهیم، عرضه و تقاضای بیشتری جذب کنیم و درخواست‌کننده‌های بیشتری در این مورد داشته باشیم. ما می‌توانیم با کشورهایی مثل ایتالیا رقابت کنیم که یک قطب سازنده‌ای هستند.

به نظر من باید یک تغییراتی داخل مجلس باید ایجاد بشود که بتواند راهکار خیلی بهتری برای صادرات و واردات طلا باشد. مخصوصا من روی صادرات‌مان تاکید می‌کنم که می‌توانند خیلی بهتر کار کند.

البته ما باید از پایه شروع کنیم. اگر من بیایم بگویم الان به اروپا صادر بکنیم حرف درستی نگفته ام . درخواست‌کننده‌های ما فعلا کشورهای همسایه‌مان مثل عراق، کویت و امارات هستند و البته کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان که سمت زاهدان و سیستان و بلوچستان هستند، می‌توانیم خیلی‌ راحت‌تر اینها را تغذیه بکنیم. به نظر من اگر یک رویکرد بهتر و یک نگاه بهتری به این صنعت بشود، مطمئنا ارزآوری خیلی خوبی هم برای کشور دارد.

گلدنیوز : اولویت حمایتی که از دولت انتظار دارید چیست ؟

ما دیدگاهمان نسبت به اینکه دولت بخواهد حمایت بکند این نیست که بخواهد بیاید یک بودجه‌ی خاصی برای این صنعت تخصیص بدهد. نه؛ این صنعت نیاز به بودجه‌ی خاصی ندارد. این صنعت نیاز به حمایت‌های اداری‌ دارد که متاسفانه دست و پاگیر شده است .

این صنعت نیازی به حمایت مالی دولت به صورت مستقیم در خیلی مواقع ندارد. این صنعت از خودش و از بدنه‌ی خودش می‌تواند سرمایه را ایجاد بکند و حتی کمک حال دولت باشد در اصل می تواند در مواقعی یک منبع درآمدزایی برای دولت باشد ، نه اینکه ما بخواهیم گلوی این صنعت را بگیریم و فشار بدهیم. ما اگر روند، ساختار و زیرساخت‌ها را درست انجام بدهیم و بعد می‌توانیم از این سرمایه‌ای که ایجاد کردیم، رشد درآمد داشته باشیم .

گلدنیوز : آیا در استان شما برای کسانی که می‌خواهند وارد این صنف بشوند جواز لازم است، چه مراحلی را باید طی بکنند؟ آیا در این خصوص هم مشکل خاصی وجود دارد یا خیر؟

خوشبختانه با این روندی که حالا در مجلس تصویب شد، برای هیچ صنفی برای صدور جواز کسب دچار مشکل نمی‌شوند. خب یک مقدار از لحاظ امنیتی واحد صنفی باید کار انجام بدهند، حالا بحث گاوصندوق‌ها و شیشه‌های ضدگلوله و این چیزها هست که اینها هم خیلی راحت می‌توانند انجام بدهند. کسی که داخل این صنف می‌آید باید حتما این موارد را داشته باشد، ولی برای صدور جواز کسب هیچ مشکلی نداریم. ولی برای اطمینان بیشتر که آن شخص دچار ضرر نشود، ما باید یک دوره‌های آموزشی را برای این دوستان بگذاریم که مشکلی برای آینده‌ کسب وکارشان نباشد.

این مطلب را هم اضافه کنم که دوره‌های آموزشی‌ ما از طریق اتحادیه است.هر کدام از دوستان که حالا مراجعه می‌کنند، از طریق لینک اتحادیه می‌توانند وارد بشوند و این آموزش‌ها را ببینند. هم از لحاظ ساخت و هم از لحاظ فروش و حالا اگر که خواستند واحد صنفی را افتتاح بکنند، از این طریق می‌توانند خیلی راحت از مراحل و آموزش ها مطلع شوند .

اولین اتاق اصنافی که در کشور آمده دانشگاه یا مرکز علمی-کاربردی راه انداخته، اتاق مرکز استان بوشهر بوده است و یکی از تقاضاهایی هم که داشته برای رشته‌ی طلاسازی و طراحی طلا بوده است و ما در این مورد داریم گام‌های خیلی خوبی برمی‌داریم.

گلدنیوز: درخصوص فروش در فضای مجازی آیا تمهیداتی در نظر گرفته اید ؟

متاسفانه در صفحات مجازی مثل دیوار خیلی‌ها آمدند برای فروش طلای خودشان اقدام کردند. این یک مساله‌ی خیلی بزرگ است که من مخصوصا در بوشهر با پلیس فتا هماهنگ کردم که حتما جلوی این مورد را بگیرند چون امکان دارد طلاهای سرقتی باشد.

ولی وقتی از روندقانونی و از اتحادیه و اتحادیه‌ی کشوری بتوانند مجوز بگیرند، آنهایی که می‌خواهند خرید کنند با خیال خیلی راحت‌تری خرید می‌کنند چون که می‌خواهند پول و سرمایه‌شان را بگذارند. این مبلغ خیلی کمی که نیست که می‌خواهند طلا بخرند. الان یک گرم طلا نزدیک یک میلیون و خرده‌ای است و مطمئنا اگر با این روند جلو بروند و از اتحادیه کشوری مجوز بگیرند، آن مشتری هم خیلی راحت می‌تواند از آن سایت یا درگاه خرید خودش را انجام بدهد.

گلدنیوز: اگر در استان‌ شما مشکلی پیش بیاید، این را چه کار می‌کنید؟ یعنی اگر حالا کسی بیاید شکایت بکند که حالا از فروشنده‌ای (فروشنده که نه؛ بالاخره در فضای مجازی) طلا گرفته و تخلفی صورت بگیرد...

فضای مجازی به هیچ عنوان به اتحادیه یا اتاق اصناف ارتباطی ندارد و این دوستان ما باید بروند از طریق پلیس پیگیری بکنند؛ ولی اگر از واحد صنفی‌ای گرفته باشند و آن طلا موردی داشته باشد و یا مثلا به‌نوعی حالا ‌عنوان گران‌فروشی یا کم‌فروشی که الحمدالله تا حالا چنین اتفاقی نیفتاده اگر پیش بیاید، اتحادیه موظف است که پیگیری بکند و رسیدگی کامل بکند.

انتهای پیام/

اخبار اتحادیه طلاوجواهر و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت بازار طلا گلدنیوز دنبال کنید.

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

بوشهر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت