دست‌وپای تولید را از گره موانع رها کنید

دست‌وپای تولید را از گره موانع رها کنید

حجت محمدولی به عنوان پیشکسوت صنف طلاوجواهر، حمایت را صرفا کمک مالی نمی‌داند و معتقداست دولت با رفع موانع دست‌وپاگیر در حوزه بیمه و صادرات، کمکی شایان برای این صنف خواهدبود.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/06/24 | 00:06

نظری ثبت نشده

دست‌وپای تولید را از گره موانع رها کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز"؛ حجت محمدولی خزانه دار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلاوجواهر استان‌تهران با اشاره به مشکلات عدیده ای که از دهه 80 تا امروز وجود دارد، اظهار کرد:دست‌وپای تولید را از موانع آزادکنید، ما از هیچ کجا حمایت نمی شدیم و [مسئولان] با ما نامهربان بودند؛ همین امر باعث شد گروهی از فعالانِ صنف دور هم جمع شوند و انجمن را تشکیل دهند.

محمدولی با بیان اینکه افراد فاقد مجوز از سوی اتحادیه، سازمان صمت و فنی و حرفه ای، می تواند به عضویتِ انجمن در بیاید، اظهار کرد: این افراد به نوعی تحت پوشش انجمن قرار می گیرند و هدف اصلی ما، شناسایی تولیدکننده هایی است که جایی را ندارند.

در ابتدا شاید 100 نفر جواز کار را دریافت کرده بودند ولی بیش از 1900 تولید کننده، نه جواز و نه کارت شناسایی داشتند؛ لذا این انجمن در حمایت از این افراد، دست به حمایت و استانداردسازی زده است.

محمدولی هم صنفان خود را هنرمندانی باهوش معرفی کرد که نیازمندِ حمایت هستن و افزود: این افراد نمی توانند بدون هیچ امکاناتی به جنگ رقبایی نظیر ایتالیا و ترکیه بروند؛ لذا قصد داریم از طریق انجمن، خود را به ابزار روز مجهز کنیم؛ از این طریق از لحاظ کیفیت خود را تا سطحِ دیگر رقبا بالا می کشیم.

وی تاکید دارد که این انجمن از جایی حمایت مالی طلب نمی کند و ادامه می داد: ما هر یک در گوشه ای مشغول به کار بودیم ولی دور هم جمع شدیم و دنیا را نگریستیم. به کارهای سایر کشورها توجه کردیم و تجهیزاتِ دیگران را وارد کشور کردیم. همین امر موجبِ سرآمدتر شدنِ بسیار تولیداتِ داخلی نسبت به ترکیه شده است.اگر حالا هم دست‌وپای تولید را از موانع پیش رویمان رها کنید باز هم می توان در تولید سرآمد شد.

موانع کمتر ارزآوری بیشتر

محمدولی با تاکید می گوید: که منظور از حمایت دولتی ودست‌وپای تولید رابازگذاشتن ، ارائه پول و تسهیلات مالی نیست؛ بلکه دولت باید یکسری موانع را از سر راه تولیدکننده بردارد. فعالان این صنف قادر به ارزآوری و اشتغالزایی در کشور هستند ولی در چنین شرایطی 50درصد کارخانه ها تعطیل و مابقی هم با بخش کمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

امروزه مردم توان خرید خود را از دست داده است؛ در گذشته نیز قشر ضعیف جامعه به خرید طلا مبادرت داشتند. پس دولت باید قوانین دست و پا گیر را از سر راه تولید بر دارد که به نفعِ همه خواهد بود.

به گفته این فعال با سابقه در ساخت طلاوجواهر، بخش عمده موانع، به تهیه مواد اولیه از جمله طلای با کیفیت باز می گردد. در این میان قوانین صادراتی باید تسهیل شود و یا مصرف کنندگان اماراتی یا عراقی به راحتی قادر باشند وارد کشور شده و تولیداتِ مورد نظر خود را خریداری کنند.

این در حالی است که مشتریان امارات، عراق یا افریقا مصرفِ طلای بالایی دارند و در چنین وضعی، یک فروشنده ترکیه ای، کالای موردِ نیازِ کشور مقصد را تبلیغ کرده و تحویل می دهد. البته مطمئنا قوانین مالیاتی دست‌وپای تولید در ترکیه را نبسته و قوانین وضع شده تسهیل گر است، ولی در ایران هزاران مانع بر سر راه تولید و صادرات قرار دارد.

قوانین خانه نشین کن

محمدولی قوانین مالیاتی را موجب خانه نشین شدن صادرکننده ها عنوان کرد و افزود: باید بدانیم کشوری مثل ایتالیا چه رویه ای را در پیش گرفته است.

دوستان ما از اربیل عراق به راحتی به ترکیه سفر کرده و اجناس طلای مورد نظر خود را خریداری می کنند. همین روال منجر به اشتغال زایی می شود. همچنین یک تولید کننده ترک، به راحتی کار خود را به عراق، افغانستان یا امارات و افریقا می برد و به فروش می رساند.

درست مانند مشتریانی که از شهرهای دور ایران به پایتخت آمده و چند کیلو طلا می خرند و با خود می برند.

وی لزوم بهره مندی از تجربه دیگر کشورها در جهت رونق گرفتنِ بازار صادراتی طلای ایران را گوشزد کرد و گفت: ترک ها نیمی از بازار دنیا را از آن خود کرده اند؛ دولت ما هم باید ببیند آن ها چه قوانینی وضع می کنند و چگونه از تولید حمایت می نمایند.

ما نمی گوییم دولت چیزی به ما بدهد؛ بلکه سرمایه خود را به کشوری دیگر می فروشیم و یقینا آن را بر باد نخواهیم داد. ما به ازای مصنوعات صادر شده طلا یا ارز دریافت کرده و با خود به کشور می آوریم.

 دست‌وپای تولید را از گره موانع رها کنید  بازکنید

رونقی که کساد شد

حجت محمدولی همچنین به جدایی بخش زیادی از تولیدگران از این صنف پس از کرونا خبر داد و گفت: وقتی تورم افزایش می یابد، سرمایه رو به کاهش می گذارد؛ از طرف دیگر کسب و کار رونق ندارد و همین امر خود به خود افراد را از گردونه تولید خارج می کند.

کارگاه ها تا 50درصد تعطیل هستند و بدهی زیادی گریبان کارفرمایان را گرفته است. همه این مشکلات در کنار کرونا دست به دست هم می دهد تا تولیدگر را دچار مشقات عدیده نماید.

خزانه دار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلاوجواهر استان تهران در عین حال وضعیت تولید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولتمردان باید اقدامات خوب دیگر کشورها را رصد و در کشور پیاده کنند.

در این صورت اگر 10هزار نفر را به صورت مستقیم، جذبِ این صنف نماییم کمک حال دولت خواهیم بود و بخش زیادی از مشکلات دولت حل می شود.

پوشش های حمایتی باری بر دوش تولیدکنندگان

مسئله دیگر حق بیمه ای است که در شرایط کنونی دست‌وپای تولید را بسته و ارقام سرسام آوری را به کارفرما تحمیل می کند و به گفته محمدولی بیش از یک میلیون تومان در ماه حق بیمه هر کارگر است که باید به دولت پرداخت شود. حال کارگاهی که با 20 کارگر فعال است،

چه رقم بزرگی را باید به عنوان حق بیمه بپردازد! دولت باید برای این معضل هم فکری کند تا کارگاه های تولیدی با فراغ بال بیشتری دست به جذب نیرو بزنند.

محمدولی می گوید بیمه الزامی است ولی نه به صورتی که کمر تولیدکننده را خرد کند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهادویژه

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلاوجواهر

حجت محمدولی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت