رئیس اتحادیه طلاوجواهر کرمان

طلای کرمان در فراز و نشیب بی توجهی ها

رئیس اتحادیه طلاوجواهر کرمان از تغییر و تحولات پی‌درپی قوانین و مقررات گلایه کرد و این رویه را باری بر دوش تولیدکننده‌ها دانست. اشکالی که به عقیده او با حمایت و توجه دولت مرتفع خواهدشد.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/01 | 00:07

نظری ثبت نشده

طلای کرمان در فراز و نشیب بی توجهی ها

علیرضا جواهریان رئیس اتحادیه طلاوجواهر کرمان در مصاحبه با "گلدنیوز" آمار خرده فروشان طلای کرمان را بین 300تا 350 واحد تخمین زد و گفت: حدود 20 کارگاه سفارش ساز داریم ولی کارگاهی که تولیدات خود را به بنکدار ارائه کند، در کرمان وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولید انبوه در کرمان شکل نگرفته است، به تولید یک فیلم مستند اشاره دارد که [چرایی این قضیه را دست مایه قرار داده است]. در کرمان اساتیدی هستند که هنرشان به 70 سال گذشته باز می گردد و در گذشته به دلیلِ بعد مسافت، تولید و فروش در همان شهرصورت می گرفت.

قدمت کرمانی ها در زیورآلات

کرمان در زمینه تولیدنقره از تولیدکنندگان مصنوعات این عرصه بوده است و تا شهریور سال 20 عمده مردم تمایل بیشتری نسبت به خرید نقره داشتند و طلای چندانی وجود نداشت. طلا مخصوص قشر مرفه، نظامیان و... بود و عامه مردم از نقره به عنوان پس انداز و زیورآلات استفاده می کردند. روند کار هم بدین شکل بود که نقره را ذوب نموده در ریجه میریختند و آن را چکش کوب می دادند تا آن را به ضخامت دلخواه برسانند، بعد واچین کاری ، قلمزنی، ریخته گری پایه ها و در نهایت جوشکاری و پرداخت کاری میکردند.

جواهریان با ابراز تاسف نسبت به پرورش نیافتن شاگردانی در این حوزه و روی آوردنِ جوانان نسل های قدیم به کارهای اداری و دولتی، بیان کرد که پیشکسوتانِ تولید زیورآلات با مرگ خود این هنر را هم همراه خود بردند و این صنعت در کرمان مغفول واقع شده است.

امروزه حتی مصنوعات نقره از شهرهای اصفهان، تبریز و زنجان به کرمان می آید و به فروش می رسد.

سرمایه هایی که به سمت صنف طلاسازی نرفت


آقای جواهریان از یک کارگاه فعال در زمینه گل نقره هم سخن گفت که به صورت عمده کار می کند و تولیدات خود را در اختیار دیگر شهرها قرار می دهد.

او معتقد است سرمایه گذاری به جای صنعت طلای کرمان ، به سمت کشاورزی میل کرده است؛ هرچند مردم کرمان مشتری زیورآلات طلا هم هستند و طلا را به عنوان پس انداز خرید می کردند.

از سال 89 که مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد، طلا گرمی 30 هزار تومان بود ولی امروز تا یک میلیون و 140 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. از ظرفی تورم هم بر معضلات این شغل افزوده است.

وی معتقد است افراد متعددی به سمت این شغل راغب هستند چون این شغل پر جاذبه است؛ خاصه در میان جوانان و طلافروشی از جمله مشاغلی است که در کرمان اضافه شده ولی میزان فروش را افت مواجه بوده است.

غیر متخصصان به بازار صدمه میزنند

جواهریان در پاسخ به خبرنگار "گلدنیوز" که در خصوص تاثیر قانونِ حدود صنفی در افتِ فروش و ورود افراد غیر متخصص پرسید، اظهار کرد: فروشندگان حداقل باید چند سالی در بازار فعال باشند و اسم و رسم خوبی کسب کنند. اما امروز بچه های بی تجربه وارد این حرفه شده اند و همین امر به بازار طلای کرمان صدمه زده است و پرونده های قضایی در حوزه تخلفات فروش ایجاد می شود.

بیشتر مشکلات در خصوص معاملات کاغذی یا فردایی است. در این جا هیچ طلایی جا به جا نمی شود و مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

وی در عین حال تاکید دارد که مردم کرمان نسبت به دیگر شهرها، اقبالی به طلای دست دوم نشان نمی دهند. اتحادیه هم از ابتدا جلوی این کار را گرفت چون طلای کهنه تولید را از رونق می اندازد.

او تاکید دارد دست دوم فروشی صد در صد غیر قانونی است و در صورت مشاهده این تخلف، برخورد خواهد شد.

عرصه مجازی طلا در استان کرمان

از آقای جواهریان می خواهیم نظر خود را درباره فروش طلا در فضای مجازی هم بگوید: یکی از معایب این است که فروشندگان در این فضا نه مالیات و نه حق اتحادیه را می پردازند و نه جواز کسب دارند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرمان با بیان این مطلب ادامه می دهد: اگر در این روش مشکلی برای مشتری پدید آید، کسی جوابگوی آن ها نیست. البته ما سعی کردیم از طریق نیروی انتظامی یا پلیس فتا از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کنیم ولی این کار قطعا صورت می گیرد و ممانعت از آن در توان ما نیست.

به گفته جواهریان طلا فروشیِ مجازی در کرمان هیچ مجوزی ندارد ولی برخی همکارانِ مجاز درپیِ تعطیلی های کرونایی اقدام به فروش اینترنتی می کردند. البته در زمینه دریافتِ مجوز برای فروش مجازی که به تازگی میسر شده، اطلاع رسانی کردیم ولی هنوز تقاضایی به دست ما نرسیده است .

خام فروشی با وجود معادنی ارزشمند

وی در مصاحبه با "گلدنیوز" خاطرنشان کرد: سنگ گارنت که در معادن جیرفت کرمان به دست می آید بسیار با کیفیت بوده و جلوه ای مشابهِ زمرد دارد. این سنگ قیمتی عمدتا به شکل خام صادر می شود؛ چرا که مزیت اقتصادی در زمینه تراش سنگ های قیمتی نداریم.

همچنین فیروزه استخراج شده از معدن "شهربابک" بسیار با کیفیت است و با فیروزه نیشابور برابری می کند.

وی کرمان را بهشت معادن معرفی کرد و افزود: تا کنون معادن طلای کشف شده در این استان نداشتیم؛ ولی سنگ عقیق به وفور در کرمان یافت می شود.

انتهای پیام/


اخبار اتحادیه طلا و جواهر
و تشکل های صنفی فعال در صنعت طلاوجواهر ایران را میتوانید از سایت طلا گلدنیوز دنبال کنید.

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

کرمان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت