قطعات چینی پاشنه آشیل ابزارآلات طلاسازی

قطعات چینی پاشنه آشیل ابزارآلات طلاسازی

یک تولیدکننده ابزارآلات زرگری از نبود حمایت ها گلایه دارد و ادامه این روند را موجب از بین رفتنِ این صنعت می‌داند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/06 | 00:07

نظری ثبت نشده

قطعات چینی پاشنه آشیل ابزارآلات طلاسازی

یک تولیدکننده ابزارآلات زرگری از نبود حمایت ها گلایه دارد و ادامه این روند را موجب از بین رفتنِ این صنعت می‌داند. به گفته آقای عبدی قطعات چینی که با عنوان ایتالیا وارد می شود ، تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

آقای اصغر عبدی که از پیشکسوتان عرصه واردات و تولید در صنف طلاوجواهر است، تا حدود یک دهه گذشته صرفا در جهت واردات فعال بوده است و از 12 سال پیش تصمیم می گیرد به عنوان تولیدکننده کار خود را ادامه دهد.او در گفتگو با گلد نیوز درباره روندِ ورود به حوزه تولید تجهیزات طلا سازی می گوید.

قطعات چینی به نام ایتالیا

کار را به سختی آغاز کردیم و رفته رفته اجازه مهندسیِ معکوسِ تجهیزات و لوازمِ ساخت جواهرات را اخذ کردیم.

در حال حاضر او و شرکت تولیدی اش مشکلی از باب تولید و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا ندارند اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که عبدی در تشریح آن می گوید: متاسفانه قطعاتی که مورد نیازِ کارِ ماست، تماما چینی هستند و آنچه وارد می شود نیز از نظر کیفی، در سطح قابل قبولی نیست.

عبدی در ادامه سخنان خود می گوید: آنچه به عنوان قطعه روی دستگاه ها سوار می کنیم، با وجود داشتنِ ضمانت، از سوی مشتریان عودت داده می شود؛ چراکه هیچ قطعه ای جوابگو نیست و به درد نمی خورد. مشخص هم نیست از سوی کدام شخص یا نهاد و ارگان وارد کشور می شود.

این قطعات با درج مارک و برچسب هایی که نشانگرِ ساخت ایتالیاست، وارد کشور می شود اما یک ماه هم برای مشتری های داخلی کارکرد ندارد و لذا کارخانه شرمنده مشتریان می شود.

این تولیدکننده در عین حال تاکید می کند که می توان قطعات و ابزار آلات را به کشور وارد و سپس مونتاژ کاری را انجام داد؛ اما چنین فعالیتی به ضرر می انجامد. ضمن اینکه در حال حاضر تعداد نفراتِ مشغول به کار و سفارشات از سوی مشتریان نیز رو به کاهش گذاشته و این روند تولیدکننده را آزار می دهد.

فراتر از آسیا

آقای عبدی در پاسخ به سوال خبرنگار "گلدنیوز" که درباره صادرات محصولاتِ تولیدی کارخانه او می پرسد، چنین می گوید: اکثرا ابزار فروشانی که مشتری ما هستند اذعان می دارند که محصولات ما را به عمان یا ترکمنستان ارسال کرده اند ولی شخصا مبادرت به صادرات نکرده ام.

او که دستی تولید در ابزار آلاتِ کارگاه های ریخته گری دارد، ادامه می دهد: کیفیت ابزار آلات ما هم بد نیست و بالاتر از محصولاتِ مشابه آسیایی است؛ هرچند به پای اروپایی ها نمی رسد.

در  این میان هیچ پشتیبانی وجود ندارد. شخصا از زمانِ آغاز کار در مکانی اجاره ای فعالیت دارم و هم اینک ماهانه 11 میلیون تومان اجاره پرداخت می کنم. همچنین در ماه 6 میلیون تومان به پرسنل خود حقوق می دهم. در این میان هر ساله هم جا به جا می شویم و چنین روندِ کاری فایده ای ندارد.

سوله های صنعتی در اختیار دلالان

عبدی پیشنهاد می دهد مسئولان سوله ای در اختیار کارگاه ها قرار دهند و یا مکانی را به صورت قسطی به تولید کننده ها بفروشند.

او در عین حال گلایه خود را نسبت به واگذاری سوله به افرادِ غیر صنعتی از طریق "گلدنیوز" به گوش مسئولان می رساند؛ در حالی که تولیدکننده ها اکثرا اجاره نشین هستند و هر ساله نیز باید مبلغی دو برابری پرداخت کنند.

عبدی همچنین کیفیت برخی قطعات وارداتی را به قدری نازل توصیف می کند که مشتری برخی تجهیزات را چند روزه و قسمی دیگر را ظرف چند ماه کار کردن، باز پس می فرستد. همین روند کیفیتِ تولید ایرانی را پایین می آورد. حال آنکه مقصرِ چنین نقیصه ای سازنده ایرانی نیست و باید تقصیر را در کشورِ مبدأ –عموما چین- جستجو کرد.

شرکت در نمایشگاههای تخصصی

او یادآوری می کند که پیشتر دستگاه های تولیدی تنظیمات دستی داشتند و مشکل زیادی در کار نبود. در حالی که امروز وقتی قطعات به روز در دنیا تولید می شود، کارهای ایران نیز باید ارتقا داده شده و به روز گردد.

آقای عبدی سوال پایانی خبرنگار ما در رابطه با شرکت در نمایشگاه های تخصصی را هم اینگونه پاسخ می دهد: پیشتر یکسال در نمایشگاهی شرکت کردم و دیگر شرکت نکردم. معتقدم آن هایی که باید ما را بشناسند، می شناسند و کار ما در بازار پیش می رود؛ ولی شرکت در نمایشگاه ها چون امکان افزوده شدنِ سفارشات را به دنبال دارد، می بایست نفراتِ فعال در کارگاه بیشتر شوند و همین امر، دردسرهای خاص خود را دارد چراکه پشتیبانی در این بین وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

ابزارآلات طلا

ماشین آلات طلاسازی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت