هنر طلاسازی از کجا آغاز شد؟

هنر طلاسازی از کجا آغاز شد؟

هنر طلاکاری این است که قسمت هایی از بدنه فلز، چوب، گچ، شیشه یا اشیای دیگر را با یک لایه طلا تزئین کنید. این کار همچنین می تواند با استفاده از ورقه های نقره، آلومینیوم، پالادیوم یا مس انجام شود.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/10 | 00:07

نظری ثبت نشده

هنر طلاسازی از کجا آغاز شد؟

به گزارش سرویس هنری گلدنیوز، طلا  برای اولین بار 5000 سال قبل از میلاد استخراج شد. مصریان باستان 3900 سال قبل از میلاد موفق به ذوب آن شدند.اما در تاریخ 2000 سال قبل از میلاد بود که صنعت تولید طلای خالص شکل گرفت و در شبه‌جزیره عربستان و مناطق آناتولی گسترش پیدا کرد. در این بین دست ها و فکر های خلاقی از این فلز گرانبها دست سازه های زیبایی طلاکاری را خلق می کنند.

مصریان باستان 1200 سال قبل از میلاد، در این صنعت پیشرفت قابل توجهی کردند و با تبدیل کردن طلا به اشکالی چون ورق و ترکیب آن با دیگر فلزات، موفق به تولید آلیاژ های طلایی رنگ شدند. حتی روشی به نام «لاست واکس» که اکنون هم در صنعت جواهر سازی کاربردهای فراوانی دارد، در آن زمان کشف شد.

اولین موارد استفاده از طلا

برای اولین بار در حدود 600 سال قبل از میلاد، در سرزمینی به نام اتروسکان (ایتالیای فعلی) استفاده از طلا در دندانپزشکی انجام شد. 36 سال بعد از آن به دستور کرزوس، پادشاه لیدی، اولین ارز بین‌المللی باستان از طلا ضرب شد که آن را سکه کروسید می نامیدند.

60 سال بعد، طلاسازان هخامنشی، با ساخت ریتون ها و اشیایی مانند گنجینه آمودریا، به جهان معرفی شدند. 300 سال قبل از میلاد مسیح، رومی‌ها با استفاده از تکنیکی خاص، موفق به تولید رنگ از طلا شده و جام معروف لیکورگوس را خلق کردند. از مهمترین تولید کنندگان در این صنعت می توان از روم باستان نام برد که به ضرب سکه‌های اورئوس پرداختند. حتی در تاریخ آورده شده است که حقوق سربازان ژولیوس سزار نیز با سکه های طلا پرداخت می شد. قرون‌وسطی، دوران سلطه امپراتوری روم بر طلا بود اما به دلیل عدم ثبات سیاسی امپراتوری روم و تسخیر معادن طلای رومیان توسط اپراتوری عثمانی، دوران مطلوبی برای صنعت طلا به شمار نمی‌ رود.

طلا به عنوان پول رایج کشورها

تولید طلا در سال ‌های 1000 تا 1600 میلادی برای مدت ‌زمان طولانی متوقف شد و دولت بریتانیا در سال 1066 سه پول فلزی پوند، شیلینگ و پنس را ضرب نمود که با استفاده از فلز نقره ساخته می شد.

در دهه 1300 میلادی به‌ منظور استاندارد سازی تجارت، اولین سامانه حکاکی بر روی طلا، در لندن پایه‌گذاری شد. در اواخر سال 1377 میلادی، سکه طلا با نام فلورین، به عنوان اولین سکه طلای بریتانیا معرفی شد و نظام پولی نوین بریتانیا بر پایه طلا و نقره آغاز گردید.

در سال 1511 میلادی پادشاه اسپانیا دستور حمله گسترده به قاره آمریکا، برای به دست آوردن سکه های طلا را صادر کرد. هجوم آنها به ‌قدری شدید بود که باعث نابودی تمدن‌ های آزتک و اینکا شد.

دولت بریتانیا در قرن هفدهم اعلام نمود که پول‌ های پیشین از این پس فاقد اعتبار است و سکه جدیدی که حاصل از ترکیب 16 به 1 طلا و نقره بود را معرفی کرد. استخراج طلا از معادن روسیه در ابتدای قرن هجدهم از سر گرفته شد. آمریکا در سال 1788 بر اساس قانون مسکوکات خود، سکه ‌ای را که آلیاژی از طلا و نقره بود ضرب کرد. در سال 1799 معادن طلای مهمی در ایالت کارولینای شمالی کشف شد. با کشف معادن طلا در ایالت کالیفرنیای آمریکا، در سال 1804، بزرگ‌ترین هجوم طلا به وقوع پیوست. همچنین کشف و جستجوی طلا در سال 1885 در آفریقای جنوبی آغاز شد.

تاریخ و هنر طلاکاری

در طول تاریخ، طلا همواره به عنوان گران بها ترین و مهم ترین فلز به شمار رفته است.

 طلا فلزی کمیاب بوده و منابع محدودی از آن در سطح زمین وجود دارد. با توجه به ماهیت آن که فلزی بسیار پایدار است، مصرف نخواهد شد و از بین نمی رود. می توان گفت که طلای استخراج شده از ابتدای تاریخ تا کنون، همچنان کمابیش وجود دارد و در حال گردش است. در ادامه به بررسی کوتاهی از تاریخچه پیدایش و استفاده از طلا در مناطق مختلف می پردازیم.

طلاکاری از کجا شروع شد؟

طلاکاری به عنوان یک هنر باستانی در طول زمان پابرجا بوده و امروزه نیز به اهمیت خود ادامه داده است. به لطف ورق طلا، می توانید جزئیات زیادی را به هر شی اضافه کنید.

 احتمالاً به همین دلیل است که هنر طلاکاری حتی پس از هزاران سال پابرجا مانده است. امروزه بسیاری از هنرمندان با ترکیبی از هنر طلاکاری و تکنیک نقاشی سنتی آثار هنری زیبایی را خلق می کنند. در ادامه این نوشتار، ما درباره تاریخ و هنر طلاکاری بحث می کنیم.

در اصطلاح عامیانه، هنر طلاکاری این است که قسمت هایی از بدنه فلز، چوب، گچ، شیشه یا اشیای دیگر را با یک لایه طلا تزئین کنید. شما می توانید یک شی را با استفاده از ورق طلا روی لایه نازکی از چسب که روی سطح آن استفاده شده است طلاکاری کنید. این کار همچنین می تواند با استفاده از ورقه های نقره، آلومینیوم، پالادیوم یا مس انجام شود.

این هنر باستانی بر روی ورق طلا هزاران سال پیش توسط مصری ها آغاز شد. آنها معتقد بودند که طلا رنگ خدایان، فراعنه و سارکوفاژ است. در واقع تزئین اصلی اتاق مقبره فراعنه ورق طلا بود.

مصری ها به عنوان استاد طلاکاری در نظر گرفته می شدند. چینی ها نیز چوب، سفال و منسوجات را طراحی کرده و آن را با استفاده از طلا تزئین می کردند. از سوی دیگر، یونانیان سنگ ها، مجسمه های مرمر، چوب و همچنین فلزات آب دیده شده را نیز طلاکاری می کردند. رومیان نیز این هنر را از یونانیانی یاد گرفته بودند که قبلاً کاخ ها و معابد خود را با طلا درخشان تزئین می کردند.

ابزارهای طلا کاری

در گذشته طلاکاری عموما با استفاده از ابزارهای ساده ای مثل چکش های کوچک و قلم های فلزی نوک پهن و نوک تیز انجام می شد .اما امروزه استفاده از ذره بین، انبرهای پیشرفته، لیزرهای حرارتی و... باعث دقت عمل و ظرافت بیشتر در طلاکاری شده است.

چرا طلاکاری هنر محسوب می شود؟

توانایی تبدیل یک شی معمولی به یک اثر هنری درخشان، با استفاده از ورقه های بسیار نازک طلا ، نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. این فرآیند بسیار ظریف است و نیاز به آموزش دارد. زیرا یک اشتباه می تواند کل ورقه های طلا را به طور کامل از بین ببرد. هنگامی که شیئی با لایه هایی از ورق طلا پوشانده می شود، تا زمانی که جسم پایه آن پایدار بماند، محصول نهایی پایدار و مقاوم در برابر تیره شدن و خراب شدن می شود.

دو تکنیک در طلاکاری

هنر باستانی طلاکاری هرگز حتی در بین هنرمندان مدرن ، جذابیت خود را از دست نداده است. اگرچه هر چیز که می درخشد طلا نیست، اما به لطف هنر طلاکاری می توانید هر شیئی را به اثری زیبا و دخشان تبدیل کنید. در حال حاضر، دو نوع تکنیک در طلاکاری استفاده می شود: طلاکاری روغن و طلاکاری آب.

طلاکاری روغن

طلاکاری روغن شامل استفاده از ورق طلا بر روی مخلوط روغن بذر کتان و سقز است. هرچه کار شما کندتر خشک شود ، محصول نهایی شما درخشان تر است. این روش از طلاکاری نسبت به روش طلاکاری با آب، با دوام تر به شمار می آید. با این حال ، نمی توان آن را درخشان کرد یا انتظار درخشش بالایی داشت.

طلاکاری آب

از طرفی دیگر ، روش طلاکاری با آب بسیار متفاوت است. ورقه طلا روی یک لایه نازک چسب مخفی شناور می شود. این چسب اجازه می دهد تا طلا به دلیل نازک بودن زیاد، به آرامی در سطح پخش شود.

هر دوی این روش ها از ورقه های بسیار نازک طلای 22 عیار یا آلیاژ فلز طلاکاری استفاده می کنند. گاهی اوقات می توانید تفاوت آنها را مشاهده کنید. به ویژه هنگامی که به یک وسیله طلاکاری شده مانند قاب عکس نگاه می کنید. قسمتی که کمی تیره تر به نظر می رسد طلاکاری روغن است. در حالی که قسمت براق و صیقلی آن قسمت طلاکاری شده با آب است.

هنرمندان غالباً این دو تکنیک را با هم ترکیب می کنند تا ظاهری برجسته به شیء ببخشند.

آیا می توانید هر شیئی را طلاکاری کنید؟

به طور سنتی ، از ورق طلا روی قاب آینه ، قاب عکس ، اشیاء هنری ، زیور آلات ، اشیاء هنری و مبلمان در همه اشکال و انواع استفاده می شود. با تکنیک مناسب ، اساساً می توانید هر چیزی را که می خواهید طلاکاری کنید. هیچ محدودیتی برای تخیل خود قائل نشوید. دلیلی وجود دارد که مصریان باستان معتقد بودند طلا رنگ خدایان است. این به خاطر کیفیت جاودانه طلا است که می تواند هر شی معمولی را به یک شاهکار هنری تبدیل کند. با استفاده از تکنیک مناسب و ابزار طلاکاری ، وسایل معمولی خانه وقتی در ظرافت طلایی غوطه ور می شوند ، ارزشمند تر به نظر می رسند. با هنر طلاکاری ، به اقلام روزمره ، صنایع دستی ، مجسمه یا قاب عکس ، درخشش اضافه کنید.

منابع: سایت های گلدماین/بارناس گلد/شبکه اطلاع رسانی سکه و ارز

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

طلاسازی

طلاساز

طلاکاری

طلا کاری آب

طلاکاری روغن

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت