طلا و جواهر

النگوها، زیور دستِ بانوان کرد و آذری

کاظم علیزادی که طلاسازی را از سال 96 آغاز کرده، ضمن توضیح مختصری از پیشینه آموزشی خود می گوید:برای آموزش ساخت النگو به اصفهان رفتم. یکی دو کارخانه فعال در این زمینه مشغول به کار بودند و پس از بازگشت و خرید تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز، شروع به تولید کردیم

کاظم علیزادی از فعالان طلاسازی در استان آذربایجان غربی ،شهر ارومیه است ، او جز هنرمندانی است که کار خود را با طرح و ایده پیش می برد و میگوید :

اکثر طرح النگوها کار خودمان است و از سایر طراحی های موجود در بازار هم الگو می گیریم.

کرونا آمد و شمش طلا رفت

علیزادی جز تولیدکننده هایی است که از مشکلات بازار و صنف طلا و جواهر گلایه دارد او میگوید:تولید ضعیف شده و اصلا سفارش کار وجود ندارد. پیشتر که شرایط کرونایی نبود، وضعیت ما هم بسیار خوب بود ولی فعلا بازار طلا خوابیده است.
در شرایط کرونایی که بساط جشن ها و عروسی ها جمع شده است، بازار طلا هم تعطیل شد و در این بین طلایی هم به دست ما نرسید که بتوانیم اقدام به تولید کنیم.

با این وجود کارگاه تولیدی آقای علیزادی رو به پیشرفت است و خودش می گوید: هر روز در این فکر هستیم که چه کنیم تا امروزمان از دیروزمان بهتر باشد و می دانیم که اگر امروز دست به تولید بزنیم، بسیار بهتر و با کیفیت تر از گذشته عمل خواهیم کرد.
به گفته علیزادی هم اینک کیفیت النگوها را بالاتر برده ایم و حجمِ تولیدات هم، فزونی گرفته و هر روز به ارتقای کیفی کار فکر می کنیم.


نمونه کارهای کاظم علیزادی

در این بین ارتقای کیفیِ یک کارگاه طلا سازی چگونه میسر است و چه ملاک هایی را در نظر دارد؟

او در این باره به “گلدنیوز” می گوید: «مسلما عیار ثابت است که اگر پایین باشد از نظر قانونی و شرعی اشتباه است و اگر مصنوعی با عیار بالا تر از استاندارد تولید شود هم موجب ضرر و زیان ما خواهد شد.»
او ادامه می دهد: «یک النگو از لحاظ رنگ و لعاب یا طرح می تواند با کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات قبلی ساخته شود. همچنین برای یک طرح، به 5 قلم متفاوت سی ان سی نیاز داریم و تلاش داریم همه قلم ها به صورت یکسان و یک اندازه طرح را نشان دهند و اینگونه نباشد که در ایجاد خط یا نقطه ها، ضعیف عمل کند و برخی نقطه ها را روی کار درج نکند»

وضعیت ماشین آلات طلا به چه صورت است؟

این تولید کننده درباره وضعیت ماشین آلاتِ کارگاه تولیدی خود می گوید: «همه تجهیزات ما ایرانی هستند و آن ها را از استان اصفهان تهیه کردیم. حدود 5 سال در حال استفاده از ماشین آلات هستیم و تا امروز خیلی خوب جواب داده اند».
او در ادامه گفت: تعمیر یا تعویض قطعات این تجهیزات را حتی الامکان شخصا انجام می دهد و در غیر این صورت کار را به دست استادکاران اصفهانی می سپارد. خودش می گوید: «دستگاه های سی ان سی نیازمند به روز رسانی در سیستم عامل هستند و بدین منظور یکبار یکی از دستگاه ها را به اصفهان ارسال کردیم».

تفاوت ماهیت و فرم تولیدات استان آذربایجان با شهرهای دیگر

«در این استان دو قشر کرد و ترک زندگی می کنند که سلیقه آنها در خرید النگوها متفاوت با مردم سایر شهرستان ها است».
مشتریان در استان هایی مثل اصفهان یا تهران النگوهایی با ضخامت و اندازه باریک را می پسندند که به کارهای مفتولی معروف است ولی خریداران ارومیه ای کارهایی با پهنای بیشتر و ضخیم تر را خریداری می کنند.

سطح کیفی نمایشگاه ها به چه صورت است؟

علیزادی با بیان این مطلب ادامه می دهد: «شخصا یکبار به عنوان بازدید کننده در نمایشگاه اصفهان حضور پیدا کردم. این نمایشگاه از لحاظ کیفی در سطح بسیار خوبی بود و ادوات و تجهیزاتی در آن شرکت داده شده بود که تا کنون ندیده بودم».

او می افزاید: «هزینه تامین این دستگاه ها بسیار بالاست ولی اگر توانِ تامین آن وجود داشته باشد، می توان النگوها و کارهای بسیار بهتری تولید کرد و کیفیت را ارتقا داد. البته چند شرکتِ تولید النگو از استان یزد هم در نمایشگاه حضور داشتند که طرح های بسیار زیبا و با کیفیتی ارائه دادند».


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا