النگوها، زیور دستِ بانوان کرد و آذری

النگوها، زیور دستِ بانوان کرد و آذری

تولیدی در صنف طلاوجواهر شمال و جنوب و شرق و غرب نمی شناسد؛ هر کجای ایران که باشی وقتی کلیتِ بازار طلا در نوسان و آینده پر بیم و امید است، انتظار ترقی و رونق نداری و همین که چرخ کسب و کارت میچرخد و خدا را شاکری

امیر کشانی(سردبیر)

1400/07/14 | 00:07

نظری ثبت نشده

النگوها، زیور دستِ بانوان کرد و آذری

کاظم علیزادی از فعالان طلاسازی در استان آذربایجان غربی ،شهر ارومیه است ، او جز هنرمندانی است که کار خود را با طرح و ایده پیش می برد و میگوید :

اکثر طرح النگوها کار خودمان است و از سایر طراحی های موجود در بازار هم الگو می گیریم.

کرونا آمد و شمش طلا رفت

علیزادی جز تولیدکننده هایی است که از مشکلات بازار و صنف طلا و جواهر گلایه دارد او میگوید:تولید ضعیف شده و اصلا سفارش کار وجود ندارد. پیشتر که شرایط کرونایی نبود، وضعیت ما هم بسیار خوب بود ولی فعلا بازار طلا خوابیده است.
در شرایط کرونایی که بساط جشن ها و عروسی ها جمع شده است، بازار طلا هم تعطیل شد و در این بین طلایی هم به دست ما نرسید که بتوانیم اقدام به تولید کنیم.

با این وجود کارگاه تولیدی آقای علیزادی رو به پیشرفت است و خودش می گوید: هر روز در این فکر هستیم که چه کنیم تا امروزمان از دیروزمان بهتر باشد و می دانیم که اگر امروز دست به تولید بزنیم، بسیار بهتر و با کیفیت تر از گذشته عمل خواهیم کرد.
به گفته علیزادی هم اینک کیفیت النگوها را بالاتر برده ایم و حجمِ تولیدات هم، فزونی گرفته و هر روز به ارتقای کیفی کار فکر می کنیم.


نمونه کارهای کاظم علیزادی

در این بین ارتقای کیفیِ یک کارگاه طلا سازی چگونه میسر است و چه ملاک هایی را در نظر دارد؟

او در این باره به "گلدنیوز" می گوید: «مسلما عیار ثابت است که اگر پایین باشد از نظر قانونی و شرعی اشتباه است و اگر مصنوعی با عیار بالا تر از استاندارد تولید شود هم موجب ضرر و زیان ما خواهد شد.»
او ادامه می دهد: «یک النگو از لحاظ رنگ و لعاب یا طرح می تواند با کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات قبلی ساخته شود. همچنین برای یک طرح، به 5 قلم متفاوت سی ان سی نیاز داریم و تلاش داریم همه قلم ها به صورت یکسان و یک اندازه طرح را نشان دهند و اینگونه نباشد که در ایجاد خط یا نقطه ها، ضعیف عمل کند و برخی نقطه ها را روی کار درج نکند»

وضعیت ماشین آلات طلا به چه صورت است؟

این تولید کننده درباره وضعیت ماشین آلاتِ کارگاه تولیدی خود می گوید: «همه تجهیزات ما ایرانی هستند و آن ها را از استان اصفهان تهیه کردیم. حدود 5 سال در حال استفاده از ماشین آلات هستیم و تا امروز خیلی خوب جواب داده اند».
او در ادامه گفت: تعمیر یا تعویض قطعات این تجهیزات را حتی الامکان شخصا انجام می دهد و در غیر این صورت کار را به دست استادکاران اصفهانی می سپارد. خودش می گوید: «دستگاه های سی ان سی نیازمند به روز رسانی در سیستم عامل هستند و بدین منظور یکبار یکی از دستگاه ها را به اصفهان ارسال کردیم».

تفاوت ماهیت و فرم تولیدات استان آذربایجان با شهرهای دیگر

«در این استان دو قشر کرد و ترک زندگی می کنند که سلیقه آنها در خرید النگوها متفاوت با مردم سایر شهرستان ها است».
مشتریان در استان هایی مثل اصفهان یا تهران النگوهایی با ضخامت و اندازه باریک را می پسندند که به کارهای مفتولی معروف است ولی خریداران ارومیه ای کارهایی با پهنای بیشتر و ضخیم تر را خریداری می کنند.

سطح کیفی نمایشگاه ها به چه صورت است؟

علیزادی با بیان این مطلب ادامه می دهد: «شخصا یکبار به عنوان بازدید کننده در نمایشگاه اصفهان حضور پیدا کردم. این نمایشگاه از لحاظ کیفی در سطح بسیار خوبی بود و ادوات و تجهیزاتی در آن شرکت داده شده بود که تا کنون ندیده بودم».

او می افزاید: «هزینه تامین این دستگاه ها بسیار بالاست ولی اگر توانِ تامین آن وجود داشته باشد، می توان النگوها و کارهای بسیار بهتری تولید کرد و کیفیت را ارتقا داد. البته چند شرکتِ تولید النگو از استان یزد هم در نمایشگاه حضور داشتند که طرح های بسیار زیبا و با کیفیتی ارائه دادند».


انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

کرونا

تولیدکننده

نمایشگاه طلا

النگو

النگو طلا

تولید کننده طلا

کاظم علیزادی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت