رونق بازارهای زیرزمینی نتیجه دخالت ارزی دولت

رونق بازارهای زیرزمینی نتیجه دخالت ارزی دولت

رئیس اسبق انجمن سکه و صراف تهران از تاثیر دولت و بخش خصوصی در تعیین نرخ و نوسانات ارزی در کشور سخن گفت.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/07/21 | 00:07

نظری ثبت نشده

رونق بازارهای زیرزمینی نتیجه دخالت ارزی دولت

عباس مسعودی، رئیس اسبق انجمن سکه و صرافی های تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی "گلدنیوز" در پاسخ به این سوال که بازار ارز پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با چه تغییر و تحولاتی رو به رو بوده است، فعالیت اقتصادی در این رسته را طی شش ماه گذشته ضعیف توصیف کرد و گفت: فعالیت صنفی را در این حوزه به صورت فعال نمی توان تعریف کرد؛ چراکه وضعیت این صنف همچون گذشته نیست و آن هم بنا به دلایلی است که در رابطه با تحریم ها برای کشور به وجود آمده است. و به صراحت میتوان گفت نتیجه دخالت ارزی دولت رونق بازارهای زیرزمینی است.

از طرفی محدودیت فعالیت بانکی، موجب سرکوب تقاضا در بازار شده است؛ حال باید پرسید سیاست ها بر چه اساسی است و چرا دولت باید فعالیت خود را فزونی بخشد تا آسیب ها و تبعاتی برای بخش خصوصی پدیدار نشود؟

وی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: بازار سکه و ارز بطن و سرمنشأ فعالیت های اقتصادی کشور است و در

این راستا می بینیم بخش خصوصی سرکوب شده و ثبات در قوانین برای بهبود فضای کسب و کار و دستیابی

به رشد اقتصادی پایدار وجود ندارد.

کوچ فعالان واقعی اقتصاد

متاسفانه در نظام برنامه ریزی کشور به این مهم توجه کافی و وافی نشده و نتیجه‌ی این ضعف ساختاری، اصلاح مکرر قوانین و سردرگمی و انفعالِ فعالین اقتصادیِ واقعی در بازار است. از این رو با سرکوبِ بخش خصوصی فعالیت های اقتصادی مختل شده و فعالینِ بازار از این ورطه کوچ کرد و هیچ فعالیتِ اقتصادی ندارند.

حال وقتی دولت به بخش خصوصی بها دهد، شاهد فعالیت اقتصادیِ فعالِ این کنش‌گران خواهیم بود که رونق بازار را در پی دارد. بدین صورت که وقتی این ها فعالیت خود را شروع می کنند و مجوز کسب و کار برای آن ها به راحتی از سوی دستگاه های ذی ربط صادر می شود، شاهد خواهیم بود که نقدینگی در بانک ها و همینطور در بازار افزایش پیدا می کند و وقتی تقاضای ارز واقعی گردد، شفاف سازی اتفاق خواهد افتاد.

مسعودی همچنین ورود بخش دولتی به بازار ارز و سکه را موجب زیر زمینی شدنِ بسیاری از روندهای اقتصادی در این دو بازار عنوان کرد و افزود: وقتی به بخش خصوصی بها دهیم، این بخش با تسهیل کسب و کار و صدور مجوزها، شکوفایی، کارآفرینی و رونق اقتصادی را منتج می گردد.

بازار ارز نیازمند شفاف سازی است

این فعال کارشناس بازار ارز و سکه، معتقد است کنترل این حوزه مستقیما در اثر عرضه و تقاضا شکل می گیرد و در خدمت افراد یا جریانی خاص نخواهد بود تا بازار بر اساس منافع یکسری اشخاص یا جریان ها پیش رود.

 رونق بازارهای زیرزمینی نتیجه دخالت ارزی دولت

وقتی بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه ارز و سکه از سر گیرد، ضمن اشتغال زایی، شفاف سازی صورت گرفته و مهم تر از همه، درآمدهای مالیاتی دولت رونق می گیرد؛ چراکه فعالیت های زیر زمینیِ قبلی به سطحِ بازار آمده و نا پدید می گردد.

وی سخت گیری ها در اعطای مجوزها را موجب انزوای سیستم های خصوصی عنوان کرد و گفت: در این صورت بخش خصوصی فعالیت اقتصادی را آزادانه انجام نمی دهد و کسب و کار این حوزه، مختل می شود.

وقتی تراول یک میلیون تومان بود

همچنین مدیریتِ صحیح دولت در بازار ارز موجب گرایش کشورهای منطقه به این بازار خواهد بود؛ درست مانند تسهیل گری فضای کسب و کار در دهه 80 که بخش خصوصی فعالیتی چشم گیر در بازار سکه و ارز پیدا کرد. فعالین اقتصادی از کشورهای همجوار شروع به کوچ کردن به سمت ما کردند و وقتی دریافتند که مجوزها از این ناحیه به سهولت اعطا می گردد، موجب رونق این فضا در کشورمان شدند.

مسعودی از وفور نقدینگیِ بازار ارز و سکه در آن زمان سخن گفت و یادآور شد: یک فعال اقتصادی عراقی وقتی قصد معامله با همتای افغانستانی خود را داشت، سرمایه و نقدینگی خود را در اختیارِ صراف ایرانی قرار می داد. حتی در زمانِ رسیدنِ بار به مقصد، خریدار همچنان تمایل داشت پول در حساب های ایرانی بخوابد و این سرمایه ها سه تا شش ماه در حساب های بانکی کشورمان می ماند و بسیاری بانک ها تراول یک میلیون تومانی به چاپ می رساندند.

برجام و آینده بازار ارز

بازرس و کارشناس اتحادیه طلا، جواهر، سکه و صرافی های شهر تهران همچنین درباره تاثیر روندهای سیاست خارجی در نوسانت ارزی کشور به "گلد نیوز" گفت: خبرهای این چنینی عمدتا سیاسی است تا اینکه جنبه ای اقتصادی داشته باشد ولی مطمئنا در بازار ارز تاثیر گذار است.

 رونق بازارهای زیرزمینی نتیجه دخالت ارزی دولت

خبرهایی که جنبه ای روانی دارد، آثاری موقتی در پی خواهد داشت و تاثیری کوتاه مدت در بازار ارز دارد.

مسعودی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات برجام هم تاثیری موقتی در افزایش قیمت ارز و کاهش مجدد آن خواهد داشت، پاسخی مثبت داد و در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این مذاکرات نتیجه ای مثبت و دستاوردی خوب برای اقتصادی کشور درپی داشته باشد، تاثیری تعیین کننده در تعیین نرخ ارز خواهد گذاشت.

باید صبر کنیم تا ببینیم کشور و دولت جمهوری اسلامی چه دستاورد و نتایجی را از مذاکرات احتمالی برجام کسب خواهد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت : انتخاب رئیس بانک مرکزی نیز موثر است ، چراکه این حوزه یکی از ارکان مهم در چرخه اقتصادی کشور است.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

عباس مسعودی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت