گوهرشناسی و پیشینه ایرانی

گوهرشناسی و پیشینه ایرانی

اولین گوهرشناس دنیا ابوریحان بیرونی بوده است که برای اولین بار در دنیا در کتابی به نام «جماهر فی الخواص جواهر» به نحوه شناسایی گوهرها پرداخته است.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/08/02 | 00:08

نظری ثبت نشده

گوهرشناسی و پیشینه ایرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ نامدار خلیلیان، موسس و مدیر عامل موسسه گوهرشناسی نامی "Nami gemology Institute" در نمایشگاه طلا، جواهر ،نقره وگوهر سنگ های شیراز گفت: اولین گوهرشناس دنیا ابوریحان بیرونی بوده است که برای اولین بار در دنیا در کتابی به نام «جماهر فی الخواص جواهر» به نحوه شناسایی گوهرها با استاده از ظرف مخصوص و ضریب سختی اشاره می کند.

وی افزود: امروزه همه جدول ضریب سختی ها را به نام فردریک موس اتریشی می دانیم که تقریبا 100 سال است که به این شکل در کتب آمد در حالی که اساسا جدول سختی را ابوریحان بیرونی تالیف کرده است.

خلیلیان اظهار داشت: سختی سنگ در واقع مقاومت سنگ نسبت به خراش است که بیشترین درجه سختی معادل 10 و 9 به ترتیب متعلق به الماس و  یاقوت و کمترین درجه سختی با عدد 1 مربوط به سنگ تالک است.

ابوریحان دانشمند گوهرشناس

مدیرعامل موسسه گوهرشناسی نامی با بیان اینکه هر کاری به جز تراش و پولیش با هدف بهبود زیبایی و کیفیت بر روی سنگ گوهر انجام شود را در اصلاح بهینه سازی می گویند گفت: در جزوات آموزشی کشورهای اروپایی به این نکته اشاره شده است که اولین بار ابوریحان بیرونی روی یاقوت بهینه سازی را انجام می دهد و بعد ها کشورهای دیگر از کتب ایشان برای بهینه سازی استفاده می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: علیرغم پیشینه علم گوهرشناسی، ولی این علم در ایران یک علم نوین است و در سال 1378 موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن که در حقیقت یک مجموعه بسیار بزرگ پژوهشی و علمی بود علم گوهرشناسی را از طریق اعزام اساتید به تایلند برای تحصیل علم وارد ایران می کند.

خلیلیان تصریح کرد: اگر چه این علم در ایران نوین است ولی اساتید حرفه ای و کارشناسان بسیار متبحری در سطح استان های مختلف دارد که می توانند جوابگوی نیاز بازار باشند.

ضرورت حمایت گوهر شناسان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی

وی در ادامه اظهار داشت: گوهرشناسان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی نیاز به حمات مسئولین دارند تا بتوانند موسسات خود را در مجامع جهانی معرفی کنند و شناسنامه ها از حالت داخلی و محلی به شناسنامه بین اللملی تبدیل شود و موسسات گوهرشناسی بتوانند در کشور های دیگر شعبه بزنند و علم خود را صادر و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

مدیر عامل موسسه گوهرشناسی نامی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه ها فرصتی برای معرفی و ارائه رزومه موسسات گوهرشناسی به فعالان عرصه طلا و جواهرات و پل ارتباطی بین تولیدکننده و مشتریان است.

نمایشگاه های تخصصی فرصتی برای هم اندیشی و تبادل ایده

وی تصریح کرد: نمایشگاه ها تنها برای ارائه محصول نیست بلکه محیطی برای هم اندیشی و هماهنگی و مکانی برای تبادل ایده و خلاقیت و محصولات و انسجام است و در واقع می توان گفت شرکت و حضور در نمایشگاه ها بذری است که برای آینده می کاریم.

خلیلیان با تاکید بر اینکه نمایشگاه ها باید در ابتدا به سمت حرفه ای شدن پیش بروند و سپس در پلکان بعدی به فرم تجارت و کسب  کار باشند اظهار داشت: تخصصی ترین نمایشگاه طلا و جواهر دنیا نمایشگاه هنگ کنگ است که فضای جداگانه ای برای سنگ های جواهر و در مکان های جداگانه دارد و در ابتدا به سمت حرفه ای شدن پیش رفت و اکنون به یک بازار قدر قدرت خرید و فروش تبدیل شده و معاملات در آن انجام می شود.

مدیر عامل موسسه گوهر شناسی نامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علیرغم اینکه فارغ التحصیل رشته معدن و استخراج است بیشتر خود را یک مخراجکار می داند تا مهندس گفت: در سال 84 دوره کامل گوهر شناسی را در موسسه آموزشی و پژوهشی وزارت صنایع و معادن گذراندم، سپس در موسسات HRD بلژیک و SSEFسوییس دوره های تکمیلی را گذراندم و در سال 85 موسسه گوهرشناسی خود را راه اندازی کرده و تا کنون برنامه های موسسه معطوف به آموزش بوده است.

صدور شناسنامه برای تمام سنگ ها به جز مروارید در موسسه نامدار

وی ادامه داد: امروز به دلیل شرایط کرونا و اینکه نتوانستیم در بحث آموزش فعالیت کنیم توفیق اجباری شد که بحث لابراتور موسسه تقویت شود و به سمت صدور شناسنامه برویم که خوشبختانه مورد استقبال همکاران قرار گرفته است.

خلیلیان تصریح کرد: موسسه ما در مورد مروارید تخصص ندارد و نظری نمی دهد ولی می تواند تمام سنگ، الماس ها و الماس طبیعی را شناسایی و شناسنامه هایی برای آنها صادر کند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

گوهرسنگ

گوهرشناسی

موسسه گوهرشناسی نامی

نامدار خلیلیان

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت