ناگت طلا به جای ارز ونزوئلا!!

ناگت طلا به جای ارز ونزوئلا!!

برای اینکه طلا تبدیل به یک ارز تمام عیار شود که بتواند با کاهش ارزش دلار و سایر ارزهای خارجی رقابت کند، قطعات خام باید به شکل‌ها و اندازه‌های مناسب تبدیل شوند و وزن و ظرافت آنها توسط شرکت‌های معتبر تایید شود.

حسین راشدی(مترجم)

1400/08/09 | 00:08

نظری ثبت نشده

ناگت طلا به جای ارز ونزوئلا!!

به گزارش گلدنیوز به نقل از اورآسیا ریویو، دولت ونزوئلا اخیراً شش صفر را از ارز پرتورم خود یعنی بولیوار حذف کرد. اسکناس یک میلیون بولیواری با ارزش کمتر از 0.25 دلار جایگزین اسکناس یک بولیواری شد. در همان زمان، یک اسکناس 100 بولیواری به ارزش حدود 25 دلار به عنوان بالاترین ارزش جدید بولیوار معرفی شد.

با توجه به اینکه قیمت یک قرص نان به 7 میلیون بولیوار قدیمی افزایش یافته بود، تبدیل ارز به این منظور طراحی شد که دولت را از شرمساری انتشار اسکناس 100 میلیون بولیواری در امان نگه دارد تا مردم بتوانند اقلام روزمره را بدون نیاز به حمل بسته‌های اسکناس خریداری کنند.

البته، کاهش خودسرانه واحد پول تورم را کاهش نخواهد داد، زیرا اسکناس‌های جدید ارز را می‌توان به همان قیمت ارزان چاپ کرد. بولیوار تنها در سال 2021، 73 درصد از ارزش خود را از دست داده است و صندوق بین المللی پول تخمین می زند که نرخ تورم سالانه تا پایان سال 2021 به 5500 درصد خواهد رسید.

پس تعجب آور نیست که همه به جز فقیرترین ونزوئلایی ها، بولیوار را به عنوان وسیله مبادله کنار گذاشته اند، چه رسد به ذخیره ارزش یا واحد شمارش.

دلار آمریکا وسیله مبادله ای انتخابی در کاراکاس و سایر شهرهای بزرگ است، در حالی که پزو کلمبیا در امتداد مرز کلمبیا، به ویژه در شهر منطقه ای سن کریستوبال، غالب است. رئال برزیل در امتداد مرز جنوبی با برزیل استفاده می شود و یورو و ارزهای دیجیتال نیز کاربردهای ویژه ای پیدا کرده اند.

آنچه به طرز شگفت انگیزی عجیب است، ظهور خود به خود یک ارز طلای خالص در منطقه ای دورافتاده در جنوب شرقی ونزوئلا در اطراف شهرهای تومرمو و ال کالائو است. این منطقه سرشار از سنگ معدن فلزات گرانبها است و سابقه طولانی در جذب کاوشگران و معدنچیان برای جستجوی ثروت خود دارد.

با این حال، امروزه بسیاری از معادن بزرگ‌تر توسط ارتش دولتی کنترل می‌شوند که با باندها و چریک‌های محلی می‌جنگند. علیرغم خشونت و بی قانونی، ونزوئلایی های بیکار از نقاط دور به این منطقه سرازیر می شوند تا در ازای پرداخت پول به صورت قطعات طلا در معادن غیرقانونی پررونق کار کنند.

در نتیجه، پولک‌های طلا که با ابزارهای دستی از قطعات خام جدا می‌شوند، با قیمت‌های کالاها و خدمات بر حسب گرم طلا به ارز انتخابی در منطقه تبدیل شده‌اند. نیم گرم طلا برای شما یک شب اقامت در یک هتل محلی می خرد، در حالی که یک وعده غذای دو نفره در یک رستوران چینی و کوتاه کردن مو به ترتیب برای شما یک چهارم گرم و یک هشتم گرم هزینه دارد.

تکه های طلا در جیب مردم حمل می شود - معمولاً در اسکناس های تقریباً بی ارزش بولیوار پیچیده می شوند. در حالی که برخی مغازه‌ها برای وزن کردن پولک‌های طلا به ترازو مجهز هستند، اکثر فروشندگان و مشتریان آن‌ها آنقدر با پولک‌ها آشنا شده‌اند که آن‌ها را از روی دید ارزیابی می‌کنند.

به عنوان مثال، آرایشگر و مشتری او که برای کوتاه کردن مو معامله می کنند، روی سه تکه طلا برابر با یک هشتم گرم برای قیمت آن (تقریباً 5 دلار) توافق کرده ند. طلا همچنین شروع به نفوذ به شهرهای مجاور مانند سیوداد بولیوار، پایتخت منطقه ای کرده است، زیرا فروشگاه ها در مراکز خرید با کمال میل طلا را در ازای دلارهای معدنچیانی که به دنبال پول نقد هستند، می پذیرند.

برای اینکه طلا تبدیل به یک ارز تمام عیار شود که بتواند با کاهش ارزش دلار و سایر ارزهای خارجی رقابت کند، قطعات خام باید به شکل‌ها و اندازه‌های مناسب تبدیل شوند و وزن و ظرافت آنها توسط شرکت‌های معتبر تایید شود.

این بدان معناست که هر گونه موانع قانونی برای ضرابخانه های خصوصی باید از بین برود. علاوه بر این، مالیات بر فروش و عایدی سرمایه بر طلا باید لغو شود. با این حال، بسیار بعید است که این اقدامات توسط دولت مادورو اجرا شود.

منبع: euroasiareview.com

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

پیشنهاد ویژه

ارز ونزوئلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت