آموزش و پژوهش

کسب و کار در شهر دیجیتال

یک کارشناس کسب و کار به گلد نیوز گفت: در بین جوامع بشری از پیش تا به امروز یکی از راه کارهایی که انسان در دنیای رقابتی کسب و کارها فرصتی را برای خودش به وجود آورد این است که افرادی که از قبل به عنوان رقیب در بازار بودند را کنترل و مهار کند تا بتواند سهم خود را در بازار به دست آورد و آن را افرایش دهد.

رشد سریع کسب و کار در دنیای دیجیتال

افشین گلستان کارشناس کسب و کار در حاشیه همایش کارآفرینی در شهر دیجیتال به خبرنگار گلد نیوز گفت: کسب و کار در سال های اخیر، با ورود به دنیای دیجیتال و استفاده از ابزارهایی که تحت وب یا در شبکه های مجازی شروع به کار کردند، افزایش یافته و هر لحظه با سرعتِ زیاد در حال رشد است.

تاثیر کرونا بر کسب و کار دیجیتال

مدیر عامل موسسه شهر مدیریت آرال اضافه کرد: کرونا این روند را ایجاد نکرد بلکه آن را تسریع کرد. اگر در حالت عادی از زندگی بودیم، شاید 6 یا 7 سال دیگر به نقطه ای که در سال قبل بودیم، می رسیدیم. درواقع شاید یک تسریع کاتالیزوری 6 – 7 ساله اتفاق افتاد.

زمانی که فردی چیز جدیدی را تجربه می کند، دیگر نمی تواند به عقب برگردد و آن روشی را که در گذشته عادت به انجام آن داشته را تکرار کند.

درواقع هر چیزی که در رابطه با رفاه مردم اضافه می شود احتمال برگشت به عقب به شدت پایین است. مثلا با اینکه فاصله شما با تلویزیون چند متر بیشتر نیست، اما ممکن است با پیدا نکردنِ کنترلِ تلویزیون، آن را روشن نکنید. بنابراین بعد از سروکار داشتن با ابزارهای مدرن بی تردید به گذشته و ابزارهای آن بر نمی گردیم.

سهم کارآفرینان در دنیای دیجیتال

وی معتقد است: کارآفرینی مبتنی بر نیاز است. زمانی که نیازی ایجاد می شود کارآفرین هیچ حق انتخاب دیگری به جز ایجاد تغییر برای ورود به یک دنیای جدید به نام شهر دیجیتال را ندارد.

بنابراین اگر یک کارآفرین کاری در این راستا انجام ندهد تنها اتفاقی که برایش می افتد این است که در دنیای دیجیتال سهمی به او نمی دهند و هر لحظه در دنیای واقعیِ سنتی هم این سهم ها در حال کوچک شدن است پس این فرد هم از چرخه رقابت خارج  می شود و هم بازار، دیگر او را قبول نمی کند.

اینطور نیست که در دنیای دیجیتال صرفا کسب و کارهای استارت آپی با جنس جدید راه بیفتد، کسب و کارهای قدیم هم باید برای فروش خود از ابزارهای مدرن و جدید استفاده کنند و این می تواند فرصت آنها را بهینه کند.

موضوع مباحث برای کارآفرینان

کلستان اظهار داشت: مباحثم را برای کارآفرینان به دو بخش، ارائه می کنم: بخش اول در مورد ایجاد یک کسب و کار به شکل خالص در دنیای مجازی و شبکه های اینترنتی و بخش دوم استفاده ی کسب و کار سنتی از این پلتفرم ها برای ایجاد فرصتِ برندسازی، بازاریابی، تبلیغات و در نهایت فروش است.

اثرات تغییرات ناشی از کرونا

افشین گلستان ادعا کرد که هنوز اثرات تغییرات ناشی از کرونا در دنیای کسب و کار کاملا لمس نشده و حدودا 3 سال بعد یعنی سال 1403 نمود کاملی پیدا می کند. و در همین حین بیزینس هایی که رفتارهای صد در صد سنتی داشته باشند، از بین خواهند رفت.  

این تغییرات در منابع انسانی، شیوه ی استخدام ها، تبلیغات، جذب مشتری، حفظ مشتری، ارسال، لوجستیک لحاظ خواهد شد.

مخاطبان هدف

وی بیان کرد: نه اینکه اگر دانشجویان پای صحبت های بنده بشینند، منفعتی نمی برند، بنده وقتی روی صحنه قرار می گیرم باید برای یک گروه مخاطب خاص صحبت کنم. یک دانشجو به دنبال ایده می گردد در حالی که یک کارآفرین ایده را در سال های پیش پیدا کرده و هم اکنون به دنیال راه حلی برای فروش محصولات خود است.

من می توانم یک سخنرانی برای دانشجویان با فرمت دیگری به این صورت که چطور به بازار ورود پیدا کنند، داشته باشم. درواقع نقطه اختلاف نیاز این دو گروه در همین است.

گوشه ای کردنِ بازار

کارآفرینان این نکته را در ذهن خود داشته باشند، محصولی که در بازار عرضه می کنند برای همه افراد جامعه خوب و مناسب نیست، هر چه بازار را گوشه ای کنند فرصت بیشتری برای تصاحب بیشتر بازار برای خود ایجاد می کنند.

نکته پایانی

او در پایان به این نکته اشاره کرد: شما در بازار دو حق انتخاب دارید: یا تحول دیجیتال یا نابودی.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا