گشایش اقتصادی جدید

گشایش اقتصادی جدید

در دوره ۱۰۰ روزه اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، دلار ۱۲ درصد، سکه ۱۱ درصد و بورس ۲ درصد رشد داشته است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/08/29 | 00:08

نظری ثبت نشده

گشایش اقتصادی جدید

به گزارش گلدنیوز به نقل از تجارت نیوز ،در دوره ۱۰۰ روزه اول فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، بهترین بازار مسکن (اجاره مسکن) و بدترین بازار بورس بوده است.

در این مدت، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در دنیای اقتصاد و تجارت‌نیوز، دلار ۱۲ درصد، سکه ۱۱ درصد و بورس ۲ درصد رشد داشته است.

همچنین قیمت مسکن ۵ درصد، اجاره مسکن ۲۱ درصد و قیمت پراید ۱۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.

اما در ادامه بازارها چه وضعیتی خواهند داشت؟

از سوی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: سال ۱۴۰۱، سال گشایش اقتصادی خواهد بود. پیش از این در مرداد ماه سال گذشته رئیس جمهور وقت از این چنین عبارتی استفاده کرده بود.

افت ۲۹ درصدی شاخص بورس، رشد ۲۰ درصدی قیمت دلار و رشد ۵۴ درصدی شاخص قیمت(تورم) به عنوان یادگار گشایش اقتصادی قبلی است

«گشایش اقتصادی» جدید در راه است / تورم ۵۴ درصدی یادگار گشایش قبلی!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: سال ۱۴۰۱، سال گشایش اقتصادی خواهد بود.

آن طور که روابط عمومی اداره‌‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گزارش داده، حجت‌الله عبدالملکی که به‌‌‌عنوان نماینده دولت در سفر استانی رئیس‌جمهور به زنجان سفر کرده، در نشست شورای اداری شهرستان ابهر عنوان کرد: تاکید دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه‌‌‌های ناتمام است.

عبدالملکی تصریح کرد: سال ۱۴۰۱، سال گشایش اقتصادی برای کشور است و انفاقات خوبی برای کشور رخ خواهد داد.

پیش از این در نیمه مرداد ماه سال ۱۳۹۹ حسن روحانی، رئیس جمهور وقت از عبارت «گشایش اقتصادی» استفاده کرده بود.

در آن زمان خبرگزاری مهر نوشته بود: مرداد ماه سال گذشته گشایش اقتصادی با طرحی که کلیات و جزئیات آن مشخص نبود از سوی رئیس جمهور به مردم وعده داده شد. بعد از این وعده‌ حسن روحانی که اشاره شد باید در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و به تائید نهایی رهبر انقلاب برسد گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی اصحاب رسانه و کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح گردید. این پیش‌بینی‌ها از راه اندازی سوئیفت جدید با کشور چین تا پذیرش لایحه‌ی FATF و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده توسط سایر کشورها عنوان می‌شد. اما با اظهار نظر برخی رسانه‌ها و بعضی مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی که طرح گشایش اقتصادی را در راستای مدیریت نقدینگی و تأمین منابع مالی مطرح کرد مشخص شد طرحی که دولت در جلسه مذکور به دنبال تصویب آن است و وعده‌ گشایش اقتصادی با اجرای آن را به مردم داده طرح فروش اوراق نفت به روش سلف موازی است.

اما بعدا دولت در اجرای این طرح با چالش‌هایی مواجه شد و مجلس و دولت بر سر چگونگی اجرا آن اختلاف نظر داشتند. همزمان با تداوم این اختلاف نظرها شاخص بازار سهام سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و روند افزایش قیمت‌ها ادامه یافت.

در میانه مرداد ماه سال گذشته شاخص کل بورس یک میلیون و ۹۹۵ هزار واحد بود که اکنون به یک میلیون و ۴۱۱ هزار واحد رسیده است. این سقوط بیش از ۵۸۴ هزار واحدی به معنای افت ۲۹ درصد شاخص بورس از زمان گشایش اقتصادی تاکنون است.

در میانه مرداد ماه سال گذشته قیمت دلار صرافی ملی ۲۲۲۹۶ تومان بود که اکنون با ۴۵۷۳ تومان افزایش به ۲۶۸۶۹ تومان رسیده است. مقایسه این دو آمار حاکی از رشد ۲۰ درصدی قیمت دلار صرافی ملی است.

شاخص تورم نیز در مرداد ماه سال گذشته ۲۳۵٫۹ بود که اکنون در آخرین آمار مرکز آمار ایران ۳۶۴٫۱ واحد اعلام شده است. در واقع رشدی بیش از ۵۴ درصد در شاخص قیمت مصرف‌کننده.

این بار اقتصاد ایران با تجربه افت ۲۹ درصدی شاخص بورس، رشد ۲۰ درصدی قیمت دلار و رشد ۵۴ درصدی شاخص قیمت(تورم) به عنوان یادگار گشایش اقتصادی قبلی در انتظار گشایش اقتصادی بعدی در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

انتهای پیام /

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

تورم

گشایش اقتصادی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت