فیروزه های عجمی با قدمتی بیش از 6 هزار سال در روستای معدن

فیروزه های عجمی با قدمتی بیش از 6 هزار سال در روستای معدن

استخراجِ بهترین فیروزه ها از چاهی به نام آبدار در عمق 90 متری زمین، معروف به فیروزه عجمی صورت می گیرد.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/08/29 | 00:08

نظری ثبت نشده

فیروزه های عجمی با قدمتی بیش از 6 هزار سال در روستای معدن

معرفی شهرستان فیروزه

زندی به خبرنگار گلدنیوز گفت: روستاي معدن فیروزه در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب نیشابور به مرکزیت شهرستان فیروزه واقع شده است. این معدن دارای دو روستای عٌلیا و سفلی است.

شغلِ عمومی اهالی روستاي معدن کار با فیرزوه می باشد و به فرآوری فیروزه مشغول هستند. در اینجا کشاورزی تقریبا به صفر رسیده است.

معرفی معادن فیروزه

زندی بازرس شرکت تعاونی معدن فیروزه بیان کرد: آخرین فیروزه ای که در این معدن پیدا شده بالای 6 هزار سال قدمت دارد. در حال حاضر غارهای قدیمی به دلیل تغییرات آب و هوایی و حوادث طبیعی مثل زلزله، متروکه و مسدود شده اند اما قدمت غارهای جدید 100 یا 200 سال می باشد.

استخراجِ بهترین فیروزه ها از چاهی به نام آبدار در عمق 90 متری زمین، معروف به فیروزه عجمی صورت می گیرد که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، اما مقدار کمی از آن موجود می باشد.

غار دیگری به فاصله 3 کیلومتری شمال شرق غار اصلی وجود دارد که فیروزه های سبز از آن استخراج می شود.

ورودی جدید معدن روستای فیروزه
ورودی جدید معدن
ورودی قدیمی معدن روستای فیروزه
ورودی قدیمی معدن

ساختار فیروزه

بازرس شرکت تعاونی معدن فیروزه گفت: ساختار فیروزه، به عناصر تشکیل دهنده فیروزه بستگی دارد، در فیروزه آبی مس، در فیروزه سبز فسفر بیشتر وجود دارد و آب نیز نقشِ تعیین کننده و حیاتی در بهبود و کیفیت سنگ فیروزه دارد.

نحوه کار در معدن

وی در ادامه گفت: وزارت صمت، مجوزِ استخراجِ حدود 40 تن سنگ همراه با ناخالصی های آن را در طول یک سال می دهد.

تعداد سهام داران این معدن 342 نفر است که اکثر آنها کارگران همین معدن هستند و باعث ایجاد اشتغال زایی در این دو روستا شده است.

فرآیند استخراج فیروزه در روستاي معدن

او اظهار داشت: گروه اول، کوه بٌرها هستند که ابتدا کوه را به وسیله مته حفاری، سپس گروه آتش بار آن محدوده را منفجر می کنند و به دلیل ایجاد گرد و خاک بعد از تقریبا 12 ساعت، نوبت به گروه معدن چی ها می رسد.

این معدن چی ها، فیروزه چینانی هستند که تعداد آنها بسیار زیاد است، آنها به دسته های 4 نفری تقسیم می شوند و در مناطق مختلف معدن، از ساعت 8 صبح تا ساعت 14 بعد از ظهر مشغول سنگ چینی می باشند.

در مرحله بعد، عموماً فیروزه ها به صورت خام بسته بندی و پس از قیمت گذاری، به افرادی که دارای صلاحیت (افرادی که پروانه یا مدرک فیروزه تراشی) می باشند، فروخته می شوند.

فرآیند تولید فیروزه در روستاي معدن

زندی در مورد فرآیند تولید فیروزه گفت: فیروزه ها وارد کارگاه می شوند ابتدا برش می خورند، سنگ های سطح بالایی برداشته می شود تا فیروزه نمایان شود که در اصطلاح به آن تیز بٌر می گویند. فیروزه تیز بٌر شده را در قسمت دیگری از کارگاه با دستگاه های فیروزه تراشی حبه می کنند و شکل اولیه را به آن می دهند.

در این حالت، فیروزه هنوز خام است و صیغل نخورده است. در مراحل اولیه ی صیغل، سنگ را به ترتیب سمباده می زنند تا اینکه نرم و فیروزه براق شود.

بعد از براق شدنِ فیروزه، آن را با اکسید آلومینیوم و ترکیبات آب همراه با پوست چرم جلا می دهند و در نهایت فیروزه برای کار روی جواهرات آماده می شود.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

معدن

پیشنهاد ویژه

استخراج فيروزه

توليد فيروزه

ساختار فيروزه

شهرستان فيروزه

معدن فيروزه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت