چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

اگر می‌خواهید در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنید و به دنبال شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در طلا هستید نکاتی را بدانید.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/09/01 | 00:09

نظری ثبت نشده

چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش گلدنیوز به نقل از ایرنا ،سرمایه‌گذاری در طلا از گذشته تا امروز مورد توجه مردم بوده است. هر وقت تورم به سطوح بالایی می‌رسد، تقاضا برای خرید فلز زرد افزایش می‌یابد. قرن‌ها معامله طلا و ویژگی‌های فیزیکی منحصر بفرد آن موجب اعتماد بالای همه به این فلز شده است. اقشار گسترده‌ای از افراد، از سنتی گرفته تا امروزی، پیر و جوان به این فلز به نسبت کمیاب به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری مطمئنی نگاه می‌کنند.

البته این به معنای آن نیست که سرمایه‌گذاری در طلا خالی از مشکل است. مساله نگهداری و امکان سرقت و جعل یکی از مهمترین مشکلات آن است. برای رفع چنین مشکلاتی ابتکاری صورت گرفته است: ایجاد صندوق‌های طلا و معامله گواهی سپرده سکه در بازار سهام. در واقع شما می‌توانید با استفاده از این کار در بورس روی طلا سرمایه‌گذاری کنید. صندوق‌های طلا یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری جذاب هستند که قابل سرقت و جعل نبوده و حتی با استفاده از پول کم هم قابل سرمایه‌گذاری هستند. در ادامه بیشتر شما را با صندوق طلا آشنا می‌کنیم و به راهکارهای شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز می‌پردازیم.

صندوق‌ طلا چیست؟

صندوق طلا یکی از ابزارهای مالی به نسبت نوظهور است که هنوز آن طور که باید و شاید افراد با آن آشنایی ندارند. این صندوق‌ها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری روی گواهی سپرده سکه طلا می‌کنند. بقیه دارایی این صندوق‌ها نیز در گزینه‌های دیگری مانند سپرده بانکی، اوراق مشارکت، سهام و سایر موارد سرمایه‌گذاری شده است. به این ترتیب شما با خرید این صندوق‌ها صاحب گواهی سکه طلا هستید بدون آن که قابل جعل و سرقت باشد. می‌توانید این صندوق‌ها را به راحتی و در ساعات کاری در بورس معامله کنید.

چرا و چه زمانی طلا و صندوق طلا بخریم؟

در اقتصادهایی که با مشکل تورم روبه‌رو هستند، طلا معمولا سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود. سایر موارد از جمله بی‌ثباتی اقتصادی، از بین رفتن نظم و امنیت و هر آنچه روی افت فعالیت اقتصادی یک کشور یا جهان تاثیر بگذارد، می‌تواند پیشران قیمت طلا به شمار رود. به همین دلیل هم اگر عاملی تاثیرات بلندمدت یا میان مدت نامناسبی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد، زمانی برای سرمایه‌گذاری در طلا پدید آمده است. البته یک نکته دیگر هم در اینجا وجود دارد. صندوق‌های طلا که در بورس قابل معامله هستند، گاهی اوقات به قیمت پایین‌تر از nav (خالص ارزش دارایی) معامله می‌شوند. این زمان‌ها بهترین موعد برای خرید صندوق طلا در بورس است به خصوص اگر فکر می‌کنید روند قیمت طلا در آینده نزدیک افزایشی خواهد بود.

کدام صندوق بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا است؟

اگر می‌خواهید در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کنید و به دنبال شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری در طلا هستید، باید به چند نکته توجه کنید. همیشه نگاهی به پورتفوی صندوق‌ها داشته باشید. پورتفوی صندوق‌ها نشان می‌دهد که چند درصد از حجم سرمایه‌گذاری آنها روی موارد مختلف سرمایه‌گذاری شده است. بالاتر گفتیم که صندوق‌های طلا در موارد مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند. هنگام سرمایه‌گذاری می‌توانید با مراجعه به سایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا یا سایت فیپیران ترکیب سبد صندوق‌ها را ملاحظه کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که هنگام رشد قیمت طلا کدام صندوق‌ها بیشتر رشد می‌کنند و کدام صندوق‌ها هنگام افت قیمت طلا کمتر افت می‌نمایند. هر سبدی که بیشتر از بقیه دارایی خود را به طلا اختصاص داده باشد، هنگام رشد قیمت طلا هم بازدهی بالاتری داشت. از سوی دیگر، هر صندوقی که دارایی خود را بیشتر از بقیه توزیع کرده باشد، هنگام افت طلا ریسک کمتری خواهد داشت.

بنابراین، اگر شرایط اقتصادی و بازارها به گونه‌ای باشد که طلا روند صعودی طی کند، صندوق دارای سهم طلای بالاتر بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا خواهد بود. اگر هم ریسک افت طلا در بازار وجود داشته باشد، صندوق‌های طلایی که متنوع‌سازی بیشتری داشته‌اند، بازدهی بهتری خواهند داشت. علاوه بر ترکیب سبد، خوشنامی و اعتبار مدیران یک صندوق می‌تواند نشانه خوبی از قابلیت اعتماد به یک صندوق باشد و در انتخاب بهترین صندوق طلا به شما کمک نماید.

جمع‌بندی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، صندوق‌های طلا از جمله گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند که بسیاری از افراد آشنایی چندانی با آنها ندارند. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانید از رشد قیمت طلا بهره‌مند شوید. این صندوق‌ها هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی دارای اعتبار هستند و مشکلی ندارند. انتخاب بهترین صندوق طلا می‌تواند سرمایه شما را در برابر تورم حفظ کرده و شما را از رشد قیمت این فلز گرانبها در آینده بهره‌مند سازم.

پورتفوی: کلمه portfolio به معانی کیف چرمی بزرگ، مقام سهام آمده است که در عالم بورس بازی منظور کیف یا سبد سهام بوده بدین معنی که وقتی شخصی از پورت فوی خود صحبت می‌کند منظورش انواع سهام موجود در سبد سهامش است.

پرتفوی همان سبد است. معمولا سهامداران برای اینکه ریسک سرمایه‌گذاریشان کمتر شود سبد تشکیل می‌دهند که به آن پرتفوی می‌گویند.

اما پرتفوی معنی بزرگتری از سبد در حالت کلی می‌دهد. سبد معمولا برای شرکت‌های بورسی است. اما پرتفوی شرکت های غیر بورسی را هم شامل می‌شود. البته اگر آنرا سبد فرض کنیم، فرض غلطی نیست.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

برتر

صندوق سرمایه گذاری طلا

صندوق‌ طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت