فیروزه شهر بابک رقیب جدی فیروزه نیشابور

فیروزه شهر بابک رقیب جدی فیروزه نیشابور

فیروزه های رگه دار شهر بابک با فیروزه های رگه دار نیشابور کاملا قابل رقابت و برابری است.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/09/03 | 00:09

نظری ثبت نشده

فیروزه شهر بابک رقیب جدی فیروزه نیشابور

انتشار مصاحبه ای با محمد صالح عسکری ، صادرکننده سنگ های قیمتی، باعث واکنش های متعددی از سوی عزیزان فعال در صنف فیروزه شهر بابک شد. آقای عسکری در این مصاحبه اعلام کردند که برخی از فیروزه ها، البته به جز فیروزه نیشابور، آلوده به مواد رادیو اکتیو هستند.

در همین رابطه و در پاسخ به ادعای آقای عسکری، جناب آقای سالاری مدیر عامل اتحادیه فیروزه شهربابک یادداشتی را در اختیار گلدنیوز قرار دادند:

با سلام
واقعا جای تأسف است که فردی از همکاران نیشابوری ما از روی نا آگاهی و شاید هم از روی غرض، مطلبی غیر علمی را در سایتی معتبر در مورد فیروزه شهربابک کرمان مطرح میکند.
و جالب اینجاست که همین افراد حداقل ماهی یک بار برای خرید فیروزه شهربابک به شهر ما سفر میکنند و حداقل پنجاه درصد تولید کارگاهشان مربوط به فیروزه شهربابک است و مشتری های خوبی نیز از هند، پاکستان ، اندونزی، عراق، ترکیه ،آمریکا ،روسیه و ایتالیا دارند.
فیروزه شهربابک شاید جایگاه واقعی خود را نسبت به فیروزه نیشابور بدست نیاورده باشد ،اما در مسیر رشد قرار دارد و در آینده جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی پیدا خواهد کرد.
گواه این موضوع صادرات حجم بالای نگین فیروزه شهربابک به کشورهای مختلف جهان هست که مستندات و آمارهای رسمی آن را در صورت لزوم ارائه خواهیم داد.

در خصوص مشکلات تأمین سنگ خام فیروزه توسط اتحادیه فیروزه شهربابک باید گفت که به دلیل همجواری فیروزه و مس در معدن مس میدوک استخراج فیروزه برای معدن مقرون به صرفه نیست و استخراج فیروزه در کار استخراج مس خلل وارد میکند که این مشکل راه حل منطقی و علمی دارد و در صورت همکاری مجموعه مس میدوک به راحتی قابل حل می باشد.


با تشکر

سالاری مدیر عامل اتحادیه فیروزه شهربابک

فیروزه رگه دار شهر بابک رقیب فیروزه نیشابور

در ادامه و برای روشن شدن بیشتر این موضوع گفتگویی انجام داده ایم با نامدار خلیلیان مهندس معدن و گوهرشناس که آشنایی کاملی با معدن میدوک و کیفیت سنگ های فیروزه استخراج شده از این معدن دارند.

به گفته خلیلیان ، تشکیل فیروزه نیازمند مس است و لذا در مناطقی که معادن مس وجود دارد امکان یافتن فیروزه بسیار زیاد است. مس و فیروزه دو عنصر هم نهشت هستند. بدین معنا که این نوع کانی ها در یک محدوده یافت می شوند.

خلیلیان ادامه داد: میدوک یکی از بزرگترین معادن مس ایران است که از سال 1384 رگه های آبی رنگ فیروزه در آن دیده شد و از آن زمان به بعد فیروزه این معدن که به فیروزه شهر بابک مشهور است در حال استخراج می باشد.

فیروزه های معدن مس میدوک در ابتدا مقداری کمرنگ و حاوی میکرو درزه بودند و آب هم بین لایه های آن کم بود. البته این مسئله به ابتدای استخراج فیروزه از این معدن باز میگردد اما در حال حاضر و با توجه به اینکه عمق لایه برداری بیشتر شده است و در عمق معدن آب بیشتری وجو دارد، فیروزه شهر بابک رنگ آبی مناسبی دارد و در بازار جای خود را پیدا کرده است.

مشخصه منحصر به فرد فیروزه شهر بابک

خلیلیان در خصوص ویژگی های فیروزه شهر بابک به گلدنیوز گفت: به طور کلی فیروزه شهر بابک مشخصه خاصی دارد و آن هم حضور کانی پریت (FeS2) در بافت فیروزه است. پریت رنگ طلایی -برنجی دارد. حضور رگه های پریت باعث شده است که فیروزه شهر بابک این مشخصه خاص را داشته باشند. البته همه فیروزه های شهر بابک دارای این مشخصه نیستند و برخی از آنها دارای رگه های هماتیت و مگنتیت (به رنگ قرمز و مشکی ) هستند که مشابه فیروزه های نیشابور است.

خلیلیان ادامه داد: امروزه فیروزه های شهر بابک در حدی از کیفیت قرار دارند که به عنوان رقیب فیروزه نیشابور در بازار مطرح می شوند. هرچند که فیروزه های بدون رگه نیشابور همچنان سطح کیفیت و زیبایی منحصر به فردی دارند. اما میتوان گفت : فیروزه های رگه دار شهر بابک با فیروزه های رگه دار نیشابور کاملا قابل رقابت و برابری است.

آلودگی رادیو اکتیو از اساس باطل است

خلیلیان در پاسخ به ادعای مطرح شده در خصوص آلوده بودن فیروزه ها به عنصر رادیواکتیو گفت: این مطلب از اساس باطل است، چراکه بنده به عنوان مهندس معدن در معدن میدوک کار کرده ام و آشنایی کاملی با منطقه و عناصر موجود در معدن دارم.

به طور کلی معادنی که حاوی رادیو اکتیو هستند در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار خواهد گرفت. در محدوده هایی که عناصر رادیو اکتیو وجود داشته باشد هرگونه فعالیت مستلزم اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی است. درحالیکه معدن مس میدوک سالیان زیادی است که در حال فعالیت است و اساسا هیچ عنصر رادیو اکتیوی در منطقه میدوک وجود ندارد و هیچ نشانه ای از تشعشعات رادیواکتیو در این منطقه دیده نشده است.

خلیلیان در پاسخ به این سوال که آیا اساسا امکان نفوذ عنصر رادیو اکتیو به سنگ های قیمتی وجود دارد یا نه؟ گفت: ممکن است که برخی سنگ ها در مجاورت عناصر رادیو اکتیو، تاثیراتی دیده باشند اما به هیچ عنوان عنصر رادیو اکتیو وارد بافت این سنگ ها نخواهد شد. اما در خصوص فیروزه شهر بابک اصلا این مجاورت هم وجود ندارد. اتفاقا فیروزه های شهر بابک فیروزه های بسیار سالم و خوبی هستند و ابعاد و قطعات بزرگ برخی از فیروزه های شهر بابک محبوبیت خاصی به آن ها بخشیده است.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

فیروزه نیشابور

فیروزه شهر بابک

فیروزه کرمان

معدن میدوک

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت