خوشه طلای یزد در مسیر تحول صنعت طلا
خوشه طلای یزد، چند سالی است با کمکهای دولتی و اتحادیه طلاوجواهر یزد، فاز اول خود را پشت سرگذاشته و در حال حاضر با ورود به فاز بلوغ به اتحادیه طلاوجواهر یزد سپرده شده است.

در تعریف بینالمللی، خوشه به پروژههایی اطلاق میشود که صنایع توسعه نیافته و مکمل را کنار هم قرار میدهد. مفهوم خوشه در حقیقت به معنای کنار هم قرار دادن صنایع مکملی است که در شعاع صد کیلومتری هم قرار داشته و میتوانند در کنار هم صنعت به روزتر و وسیع تری را ایجاد کند.

علی کریمی، مدیر عامل فاز اول خوشهی طلای یزد است که در گفتگو با گلدنیوز ؛ راه اندازی این امر را در شهر تاریخی یزد تحولی عظیم در این صنعت میداند و معتقد است: «طلای یزد با سابقه چند صد ساله نیازمند وجود این پروژه برای معرفی بهتر به بازارهای جهانی بود.»
کریمی در گفتوگو با گلدنیوز به بررسی پروژه در سطح یزد و کشور پرداخت و گفت: «متولی اجرای خوشهها در کشور، شرکت شهرکهای صنعتی است و در شهر یزد پیش از خوشه طلا خوشه نساجی و سنگ نیز راه اندازی و با موفقیت چشم گیری مواجه شده بود.»
کریمی گفت: «در بدو کار یک مطالعه شناختی انجام شد تا ظرفیتهای طلای یزد، بازار و امکاناتش مورد مطالعه قرار گیرد و سپس با مقایسه کشورهای دیگر و با دخالت دادن نهادهای مرتبط با طلا، این خوشه در یزد راه اندازی شد.»
به گفته کریمی این نهادهای مرتبط در شوراهایی که هر سه ماه در خوشه طلای یزد برگزار میشد شرکت میکردند و در این جلسات گلوگاههای توسعه شناسایی شد و سپس استراتژیهایی برای رفع این گلوگاهها در خوشه در نظر گرفته شد.
کریمی استراتژیهای این امر را تربیت و آموزش افراد در درجه اول عنوان کرد و گفت:« دورههای ظرفیتسازی، اعتماد سازی، طراحی و ترکیبی برگزار شد و در نتیجه، به ایجاد نهادهایی منجر شد که خدمات جانبی در حوزه طلا را ارائه میدهد.»
تحول در صنعت طلا از مسیر آموزش
کریمی در ادامه گفت: «در شهری که طلا به شکل سنتی ساخته میشد و افراد با دانش روز دنیا آشنا نبودند توانستیم تحولی در کارگاههای آموزشی این شهر ایجاد کنیم تا افراد بتوانند در نمایشگاههای بزرگ دنیا شرکت کرده و با تکنولوژی مرتبط با این حوزه در دنیا آشنا شوند.»
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیش از این هیج مرکز آموزش طراحی طلایی در شهر فعال نبوده گفت:«خوشه با راه اندازی مراکز آموزشی موجب شد تا کارگاهها از ظرفیت ایجاد شده بهره مند شوند و خودشان بتوانند دورههای آموزشی را برگزار کنند.»
به گفته کریمی طلای یزد توانست با فرهنگ سازی و ایجاد دو موسسه آموزشی در این شهر به توانمندسازی مدیران کارگاهها کمک کند: «مدیرانی که برای نمایشگاههای بین المللی فرستاده میشدند هیج کدام تکنولوژیهای خارجی را ندیده بودند اما خوشه آنها را با تکنولوژی های نرم افزاری و سخت افزاری آشنا کرد.»
اتحادیه متولی فاز دوم خوشه طلای یزد
مدیر عامل فاز اول خوشهی طلای یزد، با اعلام اینکه خوشه در حال حاضر وارد دوره بلوغ شده گفت: «اتحادیه طلای یزد در حقیقت متولی پروژههای خوشه است و در حقیقت برنامههای خوشه در غالب اتحادیه و با کمک افراد متخصص و آکادمیک انجام میشود.»
به گفته کریمی برای راه اندازی خوشه در هر استانی پارامترهایی وجود دارد که میزان افراد شاغل در آن حوزه و ظرفیتهای آن مهمترین پارامترهاست: «خوشه یزد جزء خوشههای موفق و پر دست آورد کشور بوده است که توانست شهر یزد را به عنوان قطب طلا به شهرهای مختلف ایران و جهان معرفی کند.»
انتهای پیام/