فیروزه سنگ ملی و مذهبی ایرانیان

فیروزه سنگ ملی و مذهبی ایرانیان

در بعضی از کتب جواهر کشف فیروزه را توسط حضرت اسحاق می دانند.

امیر کشانی(سردبیر)

1400/09/15 | 00:09

نظری ثبت نشده

فیروزه سنگ ملی و مذهبی ایرانیان

قدمت فیروزه در ایران

فاطمه تقی زاده فیروزه شناس به گروه آموزش و پزوهش گلدنیوز گفت: فیروزه یکی از سنگ های قیمتی است که از عهد باستان در ایران شناخته شده و یکی از سنگ هایی است که بشر در ابتدا برای زیورآلات و تزئین، از آن استفاده کرده است.

قدیمی ترین معدن فیروزه در ایران، معدن فیروزه نیشابور یا نشاپور است که قدمت آن به بیش از 5 هزار سال بر می گردد. در بعضی از کتب جواهر کشف فیروزه را توسط حضرت اسحاق می دانند.

سنگی زینتی از دیرباز تا به الان

از کتیبه بنیاد کاخ داریوش بزرگ در شوش به این نتیجه رسیدند که نام فیروزه در آن دوره اخشائین بوده است و از مناطقی مانند خوارزم برای ساخت زیورآلات کاخ آورده می شده است. 

نمونه هایی که در اثر کاوش های باستانی به دست آمده، نشان می دهد که فیروزه در هزاره دوم قبل از میلاد به عنوان سنگ زینتی مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین در دوره ساسانیان از فیروزه به غیر از انگشتر و گوشواره به عنوان ظروف در دربار سلاطین مورد استفاده قرار می گرفته است به طور مثال در تنسوخ نامه در این باره نوشته شده «گویند وقتی آلب ارسلان پارس را گرفت از قلعه استخر قدحی فیروزه به خدمت او آوردند که دو من مشک و عنبر دروی می گنجید نام جمشید به خط یزدان پرستان با آن قدح نوشته بودند.

انیس الجواهر همین موضوع را نیز یادآوری کرده است اما به جای خط یزدان پرستان از خط پهلوی استفاده شده است همچنین در این کتاب اضافه شده که «چون عرب بر عجم ظفر یافت ظرفی یا قدحی هم بر او آوردند و نزد امیرالمومنین عمر بنهادند که ده من آب دروی می گنجید او بفرمود تا بشکستند و هر یک نگینی از آن برداشتند.

در الجماهر نیز مطالبی راجع به ظروف فیروزه در دوره قابوس ابن وشمگیر و غیره منتشر شده است.

فیروزه سنگ ملی و مذهبی

فیروزه به عنوان یک سنگ ملی و مذهبی ایرانیان شناخته می شود. سنگ ملی است زیرا بهترین و بالاترین کیفیت را از معدن فیروزه نیشابور در استان خراسان رضوی به دنیا و به بازار ارائه می شود. از طرفی؛ هم به دلیل اینکه نزدیک به حرم امام رضا و هم در احادیث و روایت ها به استفاده از این نگین سفارش شده است یک وجه مذهبی به خود گرفته است.

گلدکالج گلدنیوز
گلدکالج

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

فاطمه تقی زاده

فیروزه

سنگ مذهبی

سنگ ملی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت