تصمیمات غیر کارشناسی برای صنعت طلا سنگین تمام می شود

تصمیمات غیر کارشناسی برای صنعت طلا سنگین تمام می شود

گپ وگفتی با رئیس و نائب رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان در در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته تهران

دبیر خبر(دبیر خبر)

1400/11/11 | 00:11

نظری ثبت نشده

تصمیمات غیر کارشناسی برای صنعت طلا سنگین تمام می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلدنیوز؛ مجید غضنفریون، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت استان زنجان در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته تهران افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله تصمیمات نادرستی بود که اگر از ابتدا کارشناسی شده بود در سال های اول ایرادات آن را می توانستند مهار کنند و این همه لطمه به این صنعت طلا و جواهر کشور نمی زد.

تصمیمات غیر کارشناسی برای صنعت طلا سنگین تمام می شود

وی افزود: اجرای برنامه های غیر کارشناسی مثل سامانه جامع تجارت که اخیرا مطرح شده سمی است برای صنعت و صنف طلا و جواهر چرا که اگر این تصمیم کارشناسی نشده باشد ممکن است خسارات ناشی از این تصمیم غیر اصولی و غیر کارشناسی از قانون مالیات بر ارزش افزوده هم سنگین  تر تمام شود.

سامانه جامع تجارت بستری فراهم شده یا کارشناسی نشده؟

 غضنفریون ادامه داد: با توجه به اینکه صفر تا صد فلز طلا به گونه ای است که از بین نمی رود  و دوباره بازیافت می شود و نمی توان به طلا مانند دیگر کاهالای مصرفی چون روغن نباتی و لاستیک و ... نگاه کرد و باید شرایط ویژه و خاص فلز طلا در تصمیمات لحاظ شود، ضروری است مسئولین در اجرایی کردن سامانه جامع تجارت با مطالعه دقیق و کار کارشناسی و مشاوره با اهل فن نسبت به تصمیم گیری ها اقدام کنند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان بیان داشت: اجرای این سامانه زمانی امکان پذیر خواهد بود که به صورت ریشه ای تمام موارد لحاظ شود و بنکدار از تولید کننده فاکتور دریافت کند و به همین صورت زنجیره و پروسه پیش برود و اگر این ارتباط قطع شود در نهایت جریمه آن را خرده فروشان صنف باید بپردازند که ضربه و خسارت به صنف می زند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  طلاهایی که در منازل هستند چگونه امکان دارد ثبت سامانه شود و یا در کار جواهر نمی توان الماس های آن را ثبت سامانه تجارت کرد و بسیاری از مشکلات عدیده ای هست که نیاز به نگاه کارشناسی و دقیق دارد.

سو استفاده ترکیه از نقص قانونی ما برای توسعه صنعت طلا

 غضنفریون در ادامه با بیان اینکه برخی از کشور های همسایه ایران از نقص قانونی ما (قانون ارزش افزوده) سوء استفاده کردند و سرمایه های کشور را برای توسعه صنعت طلای کشورشان به سمت خود کشیدند و بردند بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان ما در کشور های همسایه مانند ترکیه فعالیت می کنند که امیدواریم با حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی  در صنعت طلا باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در اتحادیه زنجان جشنواره ای برای آگاه سازی مردم از حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از طلا برگزار شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و امید می رود با آگاهی مردم از این اتفاق شاهد رونق خوبی در بازار طلا و جواهر باشیم.

ممنوعیت معاملات طلای دست دوم کمک بزرگی به تولید

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان در ادامه  با بیان مخالفت خود با دست دوم فروشی طلا به گفت: دست دوم فروشی مانع تولید طلا است و در کشور های همسایه اجازه این کار وجود ندارد و سامانه ای طرح ریزی شده که طلای کهنه را به مخزنی تحویل می دهند و برابر پول آن از مغازه دار طلای نو خرید می کنند که اگر در کشور ما نیز بتوانیم این سمانه را ایجاد کنیم کمک بزرگی به توسعه و تولید صنعت طلا و جواهر کشور است.

برای فضای مجازی چارچوبی نگذاشته اند

وی در ادامه یکی دیگر از چالش های صنعت طلا و جواهر را پیش فروش و فروش اقساطی طلا در سایت ها و فضای مجازی عنوان کرد و گفت: فروش اقساط و پیش  فروش طلا یکی از انواع کلاهبرداری محسوب می شود که  متاسفانه غیر قابل کنترل شده است.

غضنفریون ادامه با تشکیل اتحادیه فضای مجازی و صدور مجوز از سوی این اتحادیه و نبود کنترل و نظارت بستری برای تخلفات عدیده ای از جمله ایجاد کارگاه های زیر زمینی، فروش طلای عیار پایین به جای طلای 18 عیار، فروش انواع بدلیجات به جای طلا و.. فراهم شده است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت زنجان اظهار داشت: ما مخالف فضای مجازی نیستم ولی معتقدیم که باید فعالیت های حوزه مجازی در چارچوب خاص و کنترل شده انجام شود نه اینکه در مغازه لباس فروشی هم بتوان طلای اینترنتی فروخت.

وی تصریح کرد: اگر فضای مجازی ساماندهی شود و دست دوم فروشی حذف شود و جلوی پیش فروش طلا  گرفته شود، صنعت طلای کشور با حذف ارزش افزوده به آرامی پویا خواهد شد و امید می رود صادرات نیز توسعه یابد.

مجید غضنفریون، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت استان زنجان
محمدرضا حسنی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان

درهمین رابطه بخوانید:

نگرانی از رواج طلای دست دوم

مجید غضنفریون ، رییس اتحادیه زنجان نیز در حاشیه سومین همایش دورهمی فعالان صنعت طلا و جواهر به خبرنگار گلد نیوز با اشاره به مشکلات موجود در صنف عنوان کرد: هشدار می دهم که بعد از ارزش افزوده ، دست دوم فروشی باعث آسیب جدی به صنف و خوابیدن تولید می شود و این مقوله بسیار نگران کننده است.

بستر فضای مجازی برای خرید و فروش طلا مهیا نیست

محمدرضا حسنی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان هم در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته تهران با حضور در غرفه گلدنیوز افزود: در حال حاضر به دلیل عدم کنترل و نظارت بر فضای مجازی،  بدلیجات را به جای طلا و یا طلای کم عیار را به جای طلای عیار بالا  در فضای مجازی می فروشند و خریداران هم  از این تخلفات خبر ندارد.

وی افزود: فضای مجازی در صورتی که ساماندهی شود و مجوز ها با نظارت اتحادیه ها صادر و اتحادیه ها بر فعالیت مراکز فروش مجازی طلا نظارت کنند خوب است،  ولی متاسفانه  در حال حاضر اتحادیه کسب و کار فضای مجازی فقط مجوز اولیه را صادر می کند و هیچ نظارتی  بر ادامه کار آن ها ندارد.

حسنی تصریح کرد: اگر در روند صدور مجوز ها اتحادیه کسب و کار فضای مجازی از اتحادیه های استانی استعلام بگیرد و در زمان صدور مجوز حتما محل دفتر و یا مغازه مشخص باشد و اتحادیه آن استان بتواند نظارت داشته باشد و در صورت تخلف رسیدگی کند در فروش مجازی طلا مشکلی پیش نمی آید،  ولی اگر اتحادیه کنترل  و نظارت نداشته باشد همانطور که اکنون می بینیم  فروش طلا در فضای مجازی مشکلات عدیده را رقم زده  و بستر تخلف و کلاهبرداری را فراهم کرده است.

ضربه بزرگ دست دوم فروشی به صنف طلا و ضرورت همت جمعی برای مقابله با آن

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان در ادامه بزرگترین چالش صنف طلا را متفرقه فروشی و فروش طلای دست دوم عنوان کرد که باعث بیکار شدن بسیاری از تولید کنندگان شده و ضربه بزرگی به صنف زده است

وی اظهار داشت: خرید و فروش طلای دست دوم باعث شده که طلای ساخته شده یه جای اینکه ذوب شود چندین دست بچرخد و  این امر باعث شده که تولید کنندگان علاوه بر کاهش تولید با کمبود مواد اولیه  نیز مواجه شوند که در واقع این بیکاری ظلم در حق سازندگان طلا و جواهر است که جمع کردن دست دوم فروشی نیازمند همت جمعی کل اتحادیه های کشور است و اگر همه اعضای اتحادیه ها سراسر کشور با هم بخواهند می توانند  دست دوم فروشی را از صنعت طلا و جواهر جمع کنند.

حمایت از تولید لازمه توسعه و صادرات طلا و جواهر

حسنی در ادامه با ارزیابی سیزهمین نمایشگاه بین المللی تهران گفت: نمایشگاه تهران نسبت به کیفیتی  که انتظار می رفت نیست که شاید این موضوع ناشی از مشکلاتی باشد که مالیات بر ارزش افزوده برای صنعت طلا ایجاد کرده بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر زنجان  با تاکید بر اینکه اجرای  قانون مالیات بر ارزش افزوده طی این سالیان صنف طلا را نابود کرد بیان داشت: اکنون با حذف ارزش افزوده اگر از تولید کنندگان صنف طلا و جواهر حمایت شود  و مواد اولیه را با مبلغ پایین تری  در اختیار و دسترس تولید کنندگان قرار بدهند کشور می تواند در صادرات توسعه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان و گران بودن مواد اولیه تولید رغبتی برای صادرات وجود ندارد در حالی که کشور های همسایه مثل ترکیه به دلیل حمایت و نداشتن قوانینی مانند قانون ارزش افزوده طی سالیان اخیر پیشرفت کردند و توانسته در مسیر خود از بسیاری از سرمایه های کشور ما استفاده کند.

حسنی اذعان داشت: در صنف طلا و جواهرکشور سازندگان و تولید کنندگان نامی  و متبحری وجود دارند که از تولید کنندگان ترکیه بسیار  سر تر هستند ولی متاسفانه حمایت نمی شوند که  اگر حمایت شوند صنعت طلا و جواهر ما نیزدر عرصه جهانی حرفی برای گفتن دارد.  

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

مالیات برارزش افزوده طلا

فروش مجازی طلا

اتحادیه طلا، جواهر، نقره و ساعت استان زنجان

مجید غضنفریون

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت