دو نیروی موثر بر رفتار طلا کدامند؟

دو نیروی موثر بر رفتار طلا کدامند؟

در صورت خاتمه جنگ، آنچه می‏تواند بر قيمت طلا موثر باشد؛ ميزان تورم و مقدار موفقيت سياست هاي فدرال رزرو در طول سال است.

احسان مرادی(نویسنده)

1400/12/15 | 00:12

نظری ثبت نشده

دو نیروی موثر بر رفتار طلا کدامند؟

به گزارش گلدنیوز ؛دلار که در دو روز ابتدایی هفته گذشته کار خود را در یک روند افزایشی از سرگرفته بود در ادامه و در روز دوشنبه در سطح 26 هزار و 200 تومان مورد معامله قرار گرفت.

روز سه ‏شنبه اسکناس آمریکایی حمایت خود را از دست داد و وارد کانال 25 هزار تومان رسید به نحوی که با کاهشی 400 تومانی روبرو شد و در سطح 25 هزار و 800 تومان مورد داوستد قرار گرفت.

هفته کم ‏نوسان برای دلار و سکه

در ادامه دلار به کانال 26 هزار تومان برگشت. بنا بر آمارهای رسمی نوسان دلار در دو روز پایانی سال نوسانی محدودی داشت و در روز پایانی هفته به سطوح معاملاتی خود در ابتدای هفته رسید.

قیمت پایانی دلار در روز پایانی هفته گذشته در سطح 26 هزار 200 تومان مورد دادوستد قرار گرفت. اختلاف قیمت دلار در روز شنبه و پنجشنبه به 50 تومان رسید. بنابراین می‏توان گفت دلار در هفته گذشته، نوسان کمی داشت.

سکه نیز همانند دلار در هفته گذشته نوسان کمی داشت. این فلز گرانبها که در اولین روز هفته کار خودش را با 12 میلیون و 10 هزار تومان شروع کرده بود؛ پس از چند افت و خیز در نهایت در آخر هفته در سطح 11 میلیون و 970 هزار تومان به پایان رساند.

با توجه به موارد گفته شده می‏توان گفت که اختلاف قیمت سکه در روز ابتدایی و انتهایی هفته گذشته به میزان 40 تومان بوده است.

خوش ‏بینی به توافق در مذکرات

بخش بزرگی از اخبار منتشر شده در روزهای اخیر پیرامون رفتار دلار، حاکی از نتیجه بخش بودن مذاکرات موسوم به احیای برجام بین ایران و طرفین مذاکره است.

با این وجود در خصوص برخی موارد همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد. تحلیلگران بازار باتوجه به سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران در جمعه شب معتقدند که در صورت نتیجه بخش بودن این جلسات و بازدیدهای این مقام مسئول از تاسیسات هسته ای ایران، مهمترین موارد مورد اختلاف نظر باقی مانده در مذاکرات مرتفع شده و احتمال توافق در روزهای آتی و پس از بازگشت گروسی به وین را بسیار زیاد دانستند.

رشد 67 دلاری طلا

انس طلا که در جمعه منتهی به 6 اسفند کار خود را در سطح 1888 دلاری به پایان رسانده بود؛ در روز آغازین معاملاتی هفته گذشته کار خود را در کانال 1900 دلاری شروع کرد.

در ادامه و در سایر روزهای هفته نیز انس طلا در کانال 1900 دلاری مورد معامله قرار گرفت به نحوی که پس از چند افت و خیز به 1967 دلار در روز جمعه مورخ 13 اسفند رسید.

بنابراین می‏توان گفت انس طلا در هفته گذشته با رشد 67 دلاری همراه بوده که خبر خوبی برای سرمایه ‏گذاران و معامله ‏گران طلا محسوب می‏شود.

عوامل پیش‏رونده طلا

گلدمن ساکس در گزارشی به بررسی تحولات اخیر و تاثیر آن بر قیمت دارایی ‏ها پرداخت. براساس گزارش ‏های رسمی، تشديد تنش اخير با روسيه می‏تواند خطرات رکود تورمي آشکاري را براي کل اقتصاد ايجاد ‏کند.

دیگر اینکه افزايش قيمت کالاهاي اساسي به خصوص حامل هاي انرژي موجب شده قيمت پیش‏ بیيني شده براي طلا در ماه ‏هاي آينده تا سطح 2150 دلار به ازاي هر اونس نیز افزايش يابد.

این بانک تخمين مي‎‏زند که احتمالا شاهد هفت افزايش نرخ در سال 2022 و چهار افزايش نرخ بهره ديگر در سال2023 باشيم. اما برخي تحليلگران عقيده دارند که جنگ عامل اصلي رشد طلا نيست.

به عقيده اين گروه علت رشد طلا در سال جاري می تواند خود بحث تورم باشد. این افراد با اشاره به تغييرات قيمتي طلا در سال 2014 و زماني که روسيه ناحيه کريمه را تحت تصرف خود درآورد، اذعان کرد که عقب‏ ماندگي طلا نسبت به تورم مهمترين عاملي است که مي‏تواند موجب رشد طلا شود و عواملي چون جنگ و درگيري همه زودگذر بوده و اثر آنها دائمي و ثابت نيست.

در زمان افزايش تنش‏‏ها ميان اوکراين

بنا بر تحلیل ‏های رسمی، در زمان افزايش تنش‏‏ها ميان اوکراين و روسيه، قيمت‏ها در سطح جهان در موج صعودي قرار گرفتند، اما از زمان فتح شبه‏ جزيره کريمه و الحاق آن به روسيه، نوسانها آرام گرفت و قيمت‏ها نيز کاهش داشت.

تحلیل‏گران اقتصادی بر این باورند که تا زماني که درگيری‏ها در اوکراين ادامه ‏دار باشد، می‏تواند قيمت طلا را بالا نگه دارد، اما با کاهش تنش ‏های مذکور به هر دليل، ناگهان این روند می‏تواند معکوس شود.

در نهایت اینکه به عقيده اين افراد، هرچند با آغاز جنگ، قيمت دارايي ‏هاي امن مانند طلا سير صعودي را پشت می‏گذارند، اما در صورت خاتمه جنگ، آنچه می‏تواند بر قيمت طلا موثر باشد؛ ميزان تورم و مقدار موفقيت سياست هاي فدرال رزرو در طول سال است.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

قیمت طلا

تحلیل بازار

پیشنهاد ویژه

قیمت دلار

آینده طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت