زیمبابوه تورم را با سکه طلا رام می کند

زیمبابوه تورم را با سکه طلا رام می کند

بانک مرکزی زیمبابوه اواخر این ماه فروش سکه های طلا را آغاز خواهد کرد تا با ایجاد یک ذخیره ارزش برای ارز در حال سقوط این کشور و ارائه جایگزینی برای دلار آمریکا، تورم را مهار کند.

امیر کشانی(سردبیر)

1401/04/15 | 00:04

نظری ثبت نشده

زیمبابوه تورم را با سکه طلا رام می کند

سکه طلای 22 عیار یک اونس تروی "Mosi-Oa-Tunya" نامیده می شود و از 25 ژوئیه در دسترس مردم زیمبابوه خواهد بود. این نام به معنای "دودی که رعد و برق می زند" است که اشاره به سقوط ویکتوریا دارد.

به گزارش گلدنیوز به نقل از کیتکونیوز، افزایش تورم و کاهش ارزش پول، کار را برای جمعیت زیمبابوه دشوار کرده است. تورم سالانه این کشور در ماه ژوئن نزدیک به 192 درصد بود. به همین خاطر بانک مرکزی زیمبابوه اواخر این ماه فروش سکه های طلا را آغاز خواهد کرد تا با ایجاد یک ذخیره ارزش برای ارز در حال سقوط این کشور و ارائه جایگزینی برای دلار آمریکا، تورم را مهار کند.

سکه هایی با شماره سریال های مشخص

بانک مرکزی زیمبابوه در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «هر سکه دارای شماره سریال خواهد بود». پس از خرید، خریدار باید سکه را در اختیار فیزیکی قرار دهد و گواهی مالکیت دارنده آن صادر شود. خریدار یا دارنده سکه می‌تواند آن را در اختیار بانکداران انتخابی خود قرار دهد که در این صورت گواهی حضانت امن نیز صادر خواهد شد.»

به گفته جان مانگودیا، رئیس بانک مرکزی، سکه های طلا را می توان با ارز محلی، دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی خریداری کرد. قیمت بر اساس قیمت بین المللی طلا و هزینه های تولید تعیین خواهد شد.

صاحبان سکه‌های طلا می‌توانند آن‌ها را به پول نقد تبدیل یا معامله کنند. از سکه های طلا نیز می توان برای مقاصد معاملاتی و به عنوان وثیقه برای وام استفاده کرد.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، سکه ها توسط پالایشگاه طلای فیدلیتی، اورکس و بانک های محلی به فروش خواهند رسید.

سیستم چند ارزی برای مقابله با تورم در زیمباوه

بانک مرکزی زیمبابوه مجبور شد برای کنترل شرایط اقتصادی این کشور نرخ بهره خود را از 80 درصد به 200 درصد افزایش دهد که یک رکورد جدید است.

جان مانگودیا، رئیس بانک مرکزی هفته گذشته گفت: «کمیته سیاست پولی نگرانی زیادی در مورد افزایش اخیر تورم ابراز کرد. این کمیته خاطرنشان کرد که افزایش تورم تقاضا و اعتماد مصرف‌کننده را تضعیف می‌کند و اگر کنترل نشود، دستاوردهای اقتصادی قابل توجهی را که در دو سال گذشته به دست آمده را معکوس خواهد کرد.

زیمبابوه همچنین برنامه هایی را برای پذیرش دلار آمریکا به عنوان ارز قانونی برای پنج سال آینده برای تثبیت نرخ ارز کشور فاش کرد. این دومین بار در بیش از یک دهه است که زیمبابوه ارز سبز را به عنوان پول رایج، قانونی می کند.

وزیر دارایی زیمباوه هفته گذشته گفت: "دولت به وضوح قصد خود را برای حفظ یک سیستم چند ارزی مبتنی بر استفاده دوگانه از دلار آمریکا و دلار زیمبابوه اعلام کرده است."

منبع: kitco.com

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

زیمبابوه

سکه زیمبابوه

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت