نوسان محدود در بازار ارز؛تحلیل گلدنیوز

نوسان محدود در بازار ارز؛تحلیل گلدنیوز

پس از آنکه اسکناس آمریکایی به دنبال صدور اخبار منفی برجامی رفتار صعودی به خود گرفت؛ زمینه مداخله بازار ساز به منظور کمتر شدن دامنه نوسان ارزی فراهم شد.

احسان مرادی(نویسنده)

1401/04/21 | 00:04

نظری ثبت نشده

نوسان محدود در بازار ارز؛تحلیل گلدنیوز

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا(گلدنیوز)، پس از آنکه اسکناس آمریکایی به دنبال صدور اخبار منفی برجامی رفتار صعودی به خود گرفت؛ زمینه مداخله بازار ساز به منظور کمتر شدن دامنه نوسان ارزی فراهم شد.

تزریق عرضه در هفته گذشته و صف های انبوه جلو صرافی موجب شد که از تب و تاب اخبار منفی برجام کم شود. با این حال عده ای از معامله گران بر این باورند که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و  بازداشت دیپلمات‌ها از جمله معاون سفیر بریتانیا می تواند زمینه ساز نوسان صعودی نرخ دلار  شود.

در چنین شرایطی؛ بازار ساز در روزهای اخیر همچنان توانسته با فشار عرضه، نرخ دلار را بین یک محدوده خاص زندانی کند.

سیگنال های سیاسی ارزی

دلار در ابتدای هفته جاری در معرض خبرهایی قرار گرفته است که می تواند قیمت اسکناس آمریکایی را در مسیر صعودی قرار دهد. به عنوان مثال، رییس جمهور آمریکا اخیرا عنوان کرده است، تا زمانی که ایران به برجام برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

در خبری دیگر عنوان شده است که ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته را در فردو  آغاز کرده است. خبر منفی سیاسی دیگر اینکه تفاهم بانکی ایران و روسیه برای کنار گذاشتن دلار هم از طرف معامله‌گران تعبیر به منتفی بودن توافق شد.

مجموع این اخبار چندان برای بازیگران کاهشی بازار خوشایند نیست و ممکن است زمینه ساز ورود برخی از خریداران افزایشی به بازار ارز شود.

با این حال، بررسی شرایط بازار حداقل در معاملات خرد غیررسمی نشان می دهد که وضعیت معاملات متشنج نیست و قیمت تمایل خاصی برای قرار گرفتن در مسیر صعودی نداشته است.

با این حال عده ای از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز در هفته گذشته بر این باورند که احتمال تدوام آرامش در  بازار ارز در روزهای آتی وجود دارد. معامله گران به دلیل اینکه ازعرضه بازارساز ترس دارند، به راحتی حاضر نیستند که در موقعیت خرید قرار بگیرند.

نوسان محدود در بازار ارز؛تحلیل گلدنیوز

سایه احتیاط در رفتار سکه

بازار سکه در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد رفت و برگشت و یا نوسان این فلز گران بها بین دو کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان بود. در ادامه قیمت این فلز گرانبها در روز شنبه هفته جاری بر روی پله اول و دوم کانال ۱۵ میلیون تومان‌معامله شد.

قیمت سکه هم در روز دوشنبه مانند روز های گذشته بر روی پله اول و دوم کانال 15 میلیون تومان معامله شد. با فرض سکه 15 میلیون و 200 هزار تومانی حباب سکه 18 درصد بدست آمد و فاصله ذاتی سکه با قیمت نقدی بیش از 2 میلیون تومان بود.

از نظر سکه بازان یکی از دلایلی که باعث احتیاط معاملات در بازار سکه در روزهای اخیر شده حباب چشمگیر و فاصله زیاد ارزش ذاتی و نقدی بوده است.

آنالیز رفتار کوتاه مدت سکه

یک باور در خصوص سکه این است که سکه امامی به دلیل حباب زیاد می تواند دچار افت قابل توجه شود. با این حال،‌ برخی سکه بازان امیدوار هستند که دلار به تدریج در مسیر صعودی قرار بگیرد و از این طریق،‌ فاصله میان ارزش ذاتی و قیمت بازار،‌ کاهش پیدا کند و موجب شود که احتمال کاهش قیمت سکه محدود شود.

به باور تحلیل گران یکی از دلایل مهمی که بازار سکه را با حباب بالای ۱۵ درصد رو به رو کرده است، انتظارات تورمی است که در میان معامله گران بازار فلز گران بهای داخلی وجود دارد. شماری از معامله گران سکه باور دارند که اقدام خاصی برای تغییر مسیر تورم  توسط سیاست گذار مشاهده نشده است و به همین دلیل، ترجیح می دهند که به راحتی اقدام به فروش دارایی خود نکنند.

در کنار این، برخی سکه بازان از این موضوع دچار هراس هستند که سفر آتی رییس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه،‌ فشارهای سیاسی بر ایران را زیاد کند و زمینه ساز ایجاد تنش های تازه در خاورمیانه شود.

این اخبار میتواند رفتار سکه در کوتاه مدت را تحت تاثیر خود خواهد بود. در مقطع کنونی مهمترین موضوع اثرگذار بر آینده سکه، رفتار دلار است.

چشم انداز متزلزل طلا

پس از افت 60 دلاری انس طلا، به نظر می‌رسد که بازار طلا همچنان آسیب‌پذیر باشد. تحلیل‌گران بر این باورند که بازارها برای افزایش تهاجمی نوسان دیگر فدرال رزرو در نشست جولای آماده می شوند.

بازار طلا در هفته‌های اخیر از تقویت شاخص دلار آمریکا آسیب دیده است. نگرانی از ورود اقتصاد به رکود در کنار افزایش نرخ بهره و کاهش هزینه‌های دولتی موجب هدایت سرمایه‌گذاران به سمت دلار آمریکا شده است.

دلار به‌عنوان ارز ذخیره امنیت بالایی دارد و زمانی که بازار نگران رکودی ناپایدار است، تشدید سیاست‌های فدرال رزرو و افزایش بازده اوراق قرضه، دلار را به سمت سطوح بالاتر هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

طلا

برتر

قیمت سکه

تحلیل بازار

دلار

قیمت دلار

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت