نرخ سود بین بانکی از ۲۱ درصد گذشت

نرخ سود بین بانکی از ۲۱ درصد گذشت

جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۲۰.۳۶ درصد در ابتدای سال جاری به ۲۱.۱۴ درصد در اواسط تیرماه رسیده است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/04/25 | 00:04

نظری ثبت نشده

نرخ سود بین بانکی از ۲۱ درصد گذشت

به گزارش گلدنیوز به نقل از ایسنا، نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

چرا سود بانکی افزایش می یابد؟

کارشناسان، افزایش سود بین بانکی را عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند اما شرط آن را تداوم افزایش‌های چمشگیر نرخ سود در بازار بین بانکی بیان می‌کنند که این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است زیرا به اعتقاد آن‌ها سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی نرخ سود در بازار بین بانکی می‌شود و در پی آن نیز تاثیری در کاهش یا مهار تورم نخواهد داشت.

اینکه چگونه افزایش نرخ بهره بین بانکی به کاهش تورم ختم می‌شود به این صورت است که افزایش این نرخ، افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر، مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و به اعتقاد کارشناسان موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و ... نروند تا این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آن‌ها را کاهش ‌دهد و بدین ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل شود.

در این بین، بررسی روند سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تا بیست و سوم تیرماه نشان می‌دهد که نرخ این سود از ۲۰.۳۶ به ۲۱.۱۴ درصد رسیده است.

تغییرات جدول نرخ بازار بین بانکی بیانگر این است که این نرخ در اولین ماه سال جاری معادل ۲۰.۳۶ درصد بوده و در انتهای فروردین‌ماه به ۲۰.۲۹ درصد رسیده است.

در دومین ماه سال جاری سود بین بانکی ۲۰.۳۶ درصد بود و آخرین رقمی از این نرخ در انتهای اردیبهشت ماه به ثبت رسیده، ۲۰.۵۷ درصد است.

در ادامه می‌توانید جزئیات تغییرات سود بین بانکی را در جدول زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

برتر

بازار

نرخ تورم

سود بانکی

سود بین بانکی

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت