استانی با 3 معدن طلا، چقدر برخوردار محسوب می‌شود؟

استانی با 3 معدن طلا، چقدر برخوردار محسوب می‌شود؟

می توان به جرات گفت آذربایجان غربی استانی بس ثروتمندی است از معادن طلا و سنگهای تزئینی اش گرفته تا جاذبه های گردشگری که در تمام دنیا فرصتی برای تولید ثروت و اشتغال است و دریاچه ای زیبا که در آستانه خشک شدن است.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/04/28 | 00:04

نظری ثبت نشده

استانی با 3 معدن طلا، چقدر برخوردار محسوب می‌شود؟

به گزارش گلدنیوز به نقل از ایسنا ،اگرچه آمارها اشتغال زایی و مسیر رونق را نشان می دهند اما همواره مردم از شمال استان که منطقه آزاد ماکو را دارد تا جنوبش در شاخصهای مختلف، جزء استانهای آخر و در واقع عقب مانده از توسعه است.

استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی درآذربایجان غربی

جلال دسترنج، معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی چندی پیش در گفت و گو با شبکه صدا و سیمای مهاباد گفت: هم اکنون در این استان ۵۱۸ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ظرفیت استخراج سالانه بیش از ۱۸ میلیون و ۲۹۴ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.

وی افزود: برای بهره برداری از این معادن بیش از ۵ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است که بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش معدن و صنایع معدنی استان توسط بخش خصوصی انجام شده که زمینه اشتغال ۵ هزار و ۲۵۸ نفر بصورت مستقیم در این معادن فراهم شده است.

دسترنج تصریح کرد: از ۵۱۸ معدن دارای پروانه معتبر در استان ۲۷۹ معدن فعال و ۲۳۹ معدن غیر فعال می باشند که تعدادی از معادن غیر فعال در حال بازگردانی به چرخه تولید هستند.

استانی با 3 معدن طلا

آذربایجان غربی دارای ۳ معدن طلاست

دسترنج به معادن طلای استان اشاره کرد و گفت:  آذربایجان غربی دارای ۳ معدن طلا است که طلای زرشوران یکی از معادن مهم کشور با کلاس جهانی محسوب می شود.

ذخیره قطعی این معادن ۳۳.۳ میلیون تن می باشد که سالانه یک میلیون و ۱۵۷ هزار تن سنگ طلا از این معادن استخراج و سالانه یک هزار و ۷۴۲ کیلو گرم شمش طلا در واحدهای فرآوری این معادن تولید می شود و بیش از ۶۷۰ نفر بصورت مستقیم در معادن طلای استان مشغول بکار می باشند.

وی تأکید کرد: شهرستان مهاباد یکی از شهرستان های مهم معدنی با دارا بودن ۶۲ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر می باشد که در این شهرستان ۳۹ معدن فعال و ۲۳ معدن غیر فعال وجود دارد.

ذخیره قطعی معادن مهاباد در حدود ۴۳ میلیون تن می باشد، در معادن فعال مهاباد ۳۰۲ نفر بصورت مستقیم مشغول بکار هستند.

معاون امورمعادن اداره کل صمت استان اضافه کرد: صادرات مواد معدنی بصورت خام خیلی کم صورت می گیرد و صادرات این مواد مستلزم فرآوری می باشد.

با توجه به سیاست هایی که امروزه دولت در برنامه خود دارد ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده وفرآوری مواد معدنی در محل معادن است .

صادرات مواد معدنی پس از فرآوری به بازارهای داخلی و خارجی ارسال شود، در شهرستان مهاباد نیز واحدهای فراوری در زمینه های فرآوری ماده معدنی باریت، سیلیس، سنگ های تزئینی وجود دارد که در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند.

دسترنج به اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد زیرساخت های لازم جهت توسعه معادن استان اشاره کرد و گفت: در حوزه ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه معادن بخصوص در مورد بهسازی و اسفالت جاده های دسترسی به معادن در استان اقدامات خوبی انجام گرفته است که هزینه های این پروژه ها از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معادن تأمین می شود.

وی بیان کرد: زمینه توسعه کشور و به تبع آن مناطق مختلف استان ها منوط به تأمین مواد اولیه و مواد معدنی واحدهای صنعتی می باشد اگر از مواد معدنی که در یک منطقه وجود دارد بتوان استفاده بهینه کرد در آن منطقه توسعه اتفاق خواهد افتاد.

تمام فعالیت های اقتصادی استان باید به سمت ثروت آفرینی عمومی سوق داده شوند

سید مهدی قریشی نماینده ولایت فقیه در استان و امام جمعه ارومیه در دیدار با مدیرکل صنعت، معدن وتجارت و مدیران ادارات هم خانواده صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام فعالیت های اقتصادی استان اعم از تولید، توزیع و تجارت باید به سمت ثروت آفرینی عمومی سوق داده شوند با ثروت آفرینی عمومی زمینه رفاه و آسایش عموم مردم فراهم خواهد شد.

وی افزود: با توجه به مزیت های تجاری و صادرات در استان از جمله هم مرز بودن با چند کشور و دروازه ورود به اروپا، بایستی جهت توسعه تجارت و بازرگانی استان، اقدامات بیشتری صورت گیرد بخصوص در زمینه صادرات محصولات و تولیدات داخل استان و ایجاد بازار فروش برای محصولات استان که در این زمینه وزارت صمت و اتاق بازرگانی می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

حجت الاسلام قریشی تأکید کرد: تولیدکنندگان باید قبل از تولید محصول زمینه فروش کالاهای تولیدی خود را فراهم کنند تا پس از تولید با مشکل فروش مواجه نشوند و در این خصوص رایزنان بازرگانی می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

امام جمعه ارومیه  تصریح کرد: آذربایجان غربی از نظر ذخایر و مواد معدنی ظرفیت بسیار مطلوبی دارد و باید از این ظرفیت در راستای توسعه اقتصادی استان و ثروت آفرینی عمومی بهره برد و.

گزارشات ارائه شده از سوی مدیرکل صمت استان امیدوار کننده بود و امید این داریم که این عملکرد سیر صعودی خود را طی کند.

آذربایجان غربی مهیای حضور سرمایه گذاران است  

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در دیدار با معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری شستا با اشاره به اینکه این استان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، دولتی و خصولتی دارد، گفت: همه نهادها اعم از دستگاه‌های اجرایی، نهادهای قضایی، ائمه جمعه و دیگر ارگان‌ها زمینه را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده‌اند.

وی افزود: فرصت‌ها و پیشران های اقتصادی کم نظیری در آذربایجان غربی وجود دارد که می‌توان سرمایه‌گذاری سودآوری روی آنها داشت.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت بالای استان در بخش‌های معدن، تجارت بین‌الملل، کشاورزی و صنایع تبدیلی اضافه کرد: این حوزه‌ها می‌توانند زمینه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران بویژه شستا باشند که امیدواریم این همکاری شکل اجرایی بگیرد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: پیشران‌های اقتصادی قابل توجهی برای استان تعیین شده که بخش معدن از جمله مهمترین آنهاست و درصدد هستیم از این ظرفیت بالقوه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۹ درصدی تعیین شده در حوزه معادن استان برای سال جاری، استفاده کنیم.

استانی با 3 معدن طلا

آذربایجان غربی از مناطق غنی معدنی کشور به شمار می‌رود

معتمدیان با بیان اینکه  آذربایجان غربی از قطب های معدنی کشور بوده و باید به همه مناطق استان در این خصوص توجه ویژه شود، اظهار کرد: این استان از مناطق غنی معدنی کشور به شمار می‌رود بطوریکه رتبه اول تولید شمش طلا را در اختیار دارد و علاوه بر آن، معادن خوبی در حوزه پلی متال، مس، تیتان و سنگ‌های تزئینی در استان وجود دارد و می‌توان در بخش‌های مختلف شناسایی، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی از ظرفیت سرمایه گذاری شستا استفاده کرد.

معتمدیان اضافه کرد: سیلیس و سنگ های تزیینی در کنار معادن پرومتال از ظرفیت های معدنی آذربایجان غربی است که البته هنوز در این مورد، کار زیادی انجام نشده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای رفع این خلاء اظهار کرد: در سال جاری، بحث مطالعات برای اکتشافات مواد معدنی در دستور کار جدی ما قرار دارد و توافق های خوبی نیز به ویژه با ایمیدرو در این خصوص انجام شده است.

آذربایجان غربی بیشترین زیرساخت تجاری را در اختیار دارد

وی با اشاره به وجود نزدیک به یک‌ هزار کیلومتر مرز این استان با سه کشور از جمله ترکیه یادآور شد: این استان، بیشترین زیرساخت تجاری شامل ۹ گمرک و پنج پایانه صادراتی را در اختیار دارد که از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن باید استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود سه فرودگاه در استان و حداقل ۱۰ فرودگاه در مناطق نزدیک به این استان در کشورهای همسایه تاکید کرد: وجود منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و دو منطقه ویژه اقتصادی مصوب در ارومیه و سلماس از ظرفیت‌های مهم برای سرمایه گذاری بشمار می رود.

استانی با 3 معدن طلا

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

معدن طلا

آذربایجان غربی

زرشوران

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت