احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی

احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی

ائمه اطهار(ع) و پیامبر اعظم(ص) احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی فرمودند. برخی از این سنگ‌ها را بسیار توصیه کرده‌اند و خواص آنها را نیز ذکر فرمودند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/05/01 | 00:05

نظری ثبت نشده

احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی

به گزارش گلدنیوز، یکی از خصوصیات انسان‌ها، توجه به زیبایی است. انسان‌ها همواره به دنبال زیباتر شدن و بیشتر دیده‌شدن هستند. نکته قابل توجه اینجاست که آراسته بودن در دیدگاه اسلامی جایگاه خاصی دارد. حال چه بهتر است که با یک تیر دو نشان بزنیم! علاوه بر آراستگی، از خواص روحانی، استجابت دعا و رزق و روزی سنگ ها و گوهرهای قیمتی نیز بهره ببریم.احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم

احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی

سنگ فیروزه

نقل است از حضرت محمد (ص) که می‌فرمایند: "خداوند به من خطاب کرد: ای پیغمبر! من حیا می‌کنم از این که بنده‌ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکرده و دست خالی برگردم."

حدیثی از امام موسی کاظم(ع) نقل شده است، که ایشان فرمودند: "فیروزه سنگی است که جبرئیل به رسول خدا (ص) هدیه نموده است و رسول خدا آن را به امیرمومنان علی (علیه السلام) بخشید."

امام جعفر صادق(ع) در مورد خواص فیروزه در روایات سخنانی فرموده اند. "فیروزه حاجات را برآورده کرده و باعث تسهیل در کارها می‌شود." "کسی که انگشتر فیروزه در دست کند، فقیر نمی‌شود و بی‌پول نمی‌ماند."

فیروزه نگینی نیمه شفاف یا مات است که از آبی تا سبز متغیر بوده و اغلب دارای رگه هایی از ماتریکس (بقایای سنگی است که در آن شکل گرفته است) می‌باشد که از میان آن عبور می‌کند. فیروزه بیش از 1000 سال است که در منطقه نیشابور ایران استخراج می‌شود. رنگ آبی تند و یکنواخت ارزشمند فیروزه‌های این منطقه، «آبی تخم مرغی رابین»، «آبی آسمانی» و «آبی ایرانی» نام دارد. متخصصان تجارت اکنون از این اصطلاحات برای توصیف فیروزه‌ای با این رنگ استفاده می‌کنند.

سنگ عقیق (اوپال)

رسول خدا (ص) فرمودند: (یا علی) همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به دشمنان تو شهادت داده است.

حضرت فاطمه(س): فرمودند "هر کس انگشتر عقیق در دست کند، همیشه خیر و خوبی می‌بیند."

اعتقاد بر این است که نام این سنگ، از هند سرچشمه گرفته است، جایی که در سانسکریت آن را آپالا، "سنگ قیمتی" می‌نامیدند. در روم باستان، این به اوپالوس تبدیل شد. بیشتر عقیق‌ها به دلیل تغییر رنگ‌هایشان در رنگ‌های رنگین‌کمان ارزشمند هستند - پدیده‌ای که به «بازی رنگ» معروف است. استرالیا بیشتر اوپال را در جهان تولید می کند. البته این سنگ در اتیوپی، مکزیک و برزیل نیز یافت می‌شود.

سنگ عقیق زرد و دعای شرف الشمس

حتما نام انگشتر شرف الشمس را شنیده‌اید، انگشتری با نگین عقیق زرد رنگ و بسیار زیبا که مزین به دعایی معروف و منسوب به امام اول شیعیان، حضرت علی (ع) است. این انگشتر مزین شده به دعای شرف الشمس، خواص بسیار زیادی دارد. از محافظت شخص در برابر بلاها گرفته تا در امان ماندن از شر و استجابت دعا و گره گشایی در کار، و بسیاری دیگر از خواص شرف الشمس هستند.

سنگ زمرد

نقل است از امام رضا(ع): "انگشتر زمرد در دست داشتن موجب می‌شود که فقر از بین برود و فرد توانگر شود."

از فراعنه مصر گرفته تا امپراتوران اینکا، خانواده‌های سلطنتی شیفته زمرد بودند. کلئوپاترا به زمرد علاقه بسیاری داشت و تاج خود را مزین به زمرد کرده بود. طبق نوشته‌ها، بزرگترین سنگ زمرد (که اکنون زمرد آتاهوالپا نامیده می‌شود) از آخرین امپراتور اینکا، آتاهوالپا توسط فرانسیسکو پیزارو گرفته شده است. کلمبیا بیش از 500 سال است که منبع مرغوب‌ترین زمردها بوده و زمردهای کلمبیایی معیاری هستند که سایر زمردها با آن اندازه‌گیری می‌شوند. همچنین زمرد را می‌توان در معادن برزیل نیز پیدا کرد.

سنگ یاقوت

امام رضا (ع) نقل کرده اند: "هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود."
در حدیثی از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز آمده است که انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می‌کند.

در هند باستان، یاقوت را به دلیل کمیاب بودن، سختی (در رتبه دوم پس از الماس)، زیبایی و قدرت‌های به ظاهر عرفانی، "پادشاه سنگ های قیمتی" می نامیدند. یاقوت که مدتها آن را با خون نیروی حیات مرتبط می‌دانستند، نمادی از قدرت و انرژی جوانی در جواهرات هندی بود. یکی از قدیمی‌ترین منابع ثبت شده یاقوت‌های با کیفیت، میانمار است. این منطقه مکانی از سنگ مرمر فرسوده و معابد باستانی بودایی است.

احادیث و روایاتی در مورد انگشترها و سنگ‌های قیمتی

سنگ دُر نجف

از امام صادق (ع) نقل است که فرمودند: دُر نجف که در نجف اشرف به دست می آید، و هر که آن را در دست کند به هر نظر کردنی در این نگین خداوند متعال ثواب زیارتی یا حجی یا عمره‌ای را در نامه عمل او بنویسد، ثوابش ثواب پیامبران و صالحان می‌باشد و اگر خداوند بر شیعیان رحم نمی‌کرد هر نگین از آن به قیمت بسیار زیادی می‌رسید. (وسائل ج5 ص403 – 404)

امام صادق (ع) خطاب به مفضل فرمود: دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند: عقیق، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و در نجف. مفضل پرسید: سرورم، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر در نجف چیست؟ حضرت فرمود: هر کس انگشتر در نجف در دست کند و نگاه به آن کند، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می‌اندازد، ثواب یک زیارت (اعم از حج یا غیره) در نامه عمل او می‌نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود، قیمت هر دانه نگین در نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می‌شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

یاقوت

پیشنهاد ویژه

سنگ عقیق

زمرد

سنگ فیروزه

ائمه اطهار

احادیث

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت