استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن

استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن

لوازم الکترونیکی دور ریخته شده می‌توانند یک معدن طلا باشند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/06/01 | 00:06

نظری ثبت نشده

استخراج بی دردسر طلا از زباله های الکترونیکی با گرافن

به گزارش گلدنیوز،لوازم الکترونیکی دور ریخته شده می‌توانند یک معدن طلا باشند. محققان چینی و انگلیسی روش جدید و کارآمدی را برای استفاده از گرافن برای بازیابی طلا از زباله‌های الکترونیکی، بدون نیاز به مواد شیمیایی یا انرژی اختراع کرده‌اند.

طلا فراتر از کاربردهای آن برای ساخت انواع جواهرات به دلیل رسانایی الکتریکی بالا و سهولت کار با آن، برای ساخت قطعات الکترونیکی نیز ارزشمند است. اما بازار دستگاه‌های الکترونیکی گردش مالی بالایی دارد و بازیابی طلا و سایر فلزات گرانبها فرایندی است که اغلب ناکارآمد بوده و به استفاده از مواد شیمیایی یا حرارت زیاد نیاز دارد.

روشی ساده تر با گرافن

اما محققان دانشگاه منچستر، دانشگاه چینهوای چین و آکادمی علوم چین روش بسیار ساده‌تری را برای بازیابی طلا از زباله‌های الکترونیکی ایجاد کرده‌اند. تنها چیزی که برای این کار لازم بوده، مقداری گرافن است.

در این فرایند، ابتدا زباله‌های الکترونیکی آسیاب شده و سپس در محلولی خاص حل می‌شوند. یک غشاء ساخته شده از اکسید گرافن به این مجموعه اضافه می‌شود و در عرض چند دقیقه طلای خالص شروع به جمع شدن روی سطح غشاء می‌کند. تنها ۱ گرم گرافن برای استخراج تقریباً دو برابر این مقدار طلا از زباله‌های الکترونیکی کافی است و بیش از ۹۵ درصد از طلای موجود در یک کالای الکترونیکی از این طریق قابل جذب است. نکته مهم این است که با استفاده از این روش فلزات دیگر موجود در زباله‌های الکترونیکی جذب نمی‌شوند و پس از اتمام کار می‌توان غشای گرافن را سوزاند و طلای خالص را به دست آورد.

دکتر یانگ سو، محقق اصلی این طرح معتقد است: «این دستاورد شگفت‌آور در اصل یک فرآیند الکتروشیمیایی ساده است. فعل و انفعالات منحصر به فرد بین گرافن و یون‌های طلا این فرآیند را هدایت می‌کند و نتیجه‌ای استثنایی را به همراه دارد. در نهایت فقط طلا بدون یون یا هر نمک دیگری استخراج می‌شود.»

محققان می‌گویند این روش می‌تواند به کاهش مقدار طلایی که به هدر می‌رود و همچنین کاهش مشکلات زیست‌محیطی فزاینده ناشی از انباشت زباله‌های الکترونیکی هم کمک کند.

منبع :مهر

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

استخراج طلا

پیشنهاد ویژه

زباله الکترونیکی

گرافن

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت