بازگشت صادرات الماس تحریمی روسی در سکوت

بازگشت صادرات الماس تحریمی روسی در سکوت

وحشتی که در سال جاری میلادی دنیای الماس را فراگرفته بود، شروع به محو شدن می کند چراکه غول معدنی روسیه، آلروسا در سکوت صادرات خود را به سطوح پیش از جنگ با اوکراین احیا کرده است.

حسین راشدی(مترجم)

1401/06/05 | 00:06

نظری ثبت نشده

بازگشت صادرات الماس تحریمی روسی در سکوت

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز) ،به نقل از بلومبرگ، آلروسا یک سوم الماس غیرصیقلی جهان را تامین می کند و این صنعت 80 میلیارد دلاری به دلیل اینکه برش دهندگان، صیقل دهندگان و بازرگانان برای پیدا کردن راه هایی جهت خرید از روسیه گرفتار شده بودند، در هرج و مرج گیر کرده بود چراکه بانک ها نمی توانستند یا نمی خواستند این پرداخت ها را تامین مالی کنند.

کمبود ناگهانی سنگ موجب شد قیمت های الماس جهش پیدا کند، مخصوصا برای گوهرهای کوچکتر و ارزان تر که آلروسا در تولید آنها تخصص دارد.

آلروسا به هند و اروپا الماس میفروشد

به گفته افراد مطلع، اکنون پس از ماه‌ها کاهش شدید فروش به دلیل مواجهه با تحریم‌های آمریکا، آلروسا به فروش بیش از 250 میلیون دلار الماس در ماه بازگشته است و فروش در حال حاضر تنها 50 تا 100 میلیون دلار در ماه کمتر از سطح قبل از جنگ است.

این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که از آنجایی که برخی از بانک‌های هندی در مورد نحوه تسهیل تراکنش‌ها با ارزهای غیر از دلار آمریکا راحت‌تر عمل می کنند، فروش دوباره آغاز شده است.

بیشتر سنگ‌های روسی به سمت تولیدکنندگان در هند می‌روند که بزرگترین قطب‌ صنعتی در این حوزه است و جایی است که صدها کسب‌وکار عمدتاً خانوادگی، سنگ‌های خام را به محصولات نهایی برش داده و صیقل می‌دهند و آماده استفاده در گوشواره‌ها و حلقه‌های نامزدی می کنند.

افراد مطلع همچنین گفتند که آلروسا به خریداران در هند و اروپا عمدتاً در ازای روپیه الماس می‌فروشد.

هیچ نشانه ای وجود ندارد که هر گونه فروش الماس توسط آلروسا تحریم ها یا قوانین را نقض کرده باشد. منابع مطلع اما گفتند هنوز نگرانی گسترده ای در مورد پیامدهای خرید و فروش کالاهای روسی وجود دارد.

حتی با استانداردهای «درهای بسته» دنیای مخفی معروف الماس، می توان گفت معاملات بی سر و صدا انجام می شود و آلروسا انتشار هرگونه اطلاعاتی در مورد فروش یا عملکرد مالی خود را متوقف کرده است.

سخنگوی آلروسا از اظهار نظر خودداری کرد.

بازگشت یکی از منابع اصلی جواهرات گرانبها در جهان برای سازندگان و بازرگانانی که به سنگ‌های آن متکی هستند، آرامش بخش خواهد بود. با این حال، قیمت‌های الماس خام در واکنش به بدتر شدن چشم‌انداز اقتصادی، پیش از این نشانه‌هایی از ضعف را نشان داده اند و افزایش عرضه در حال بدتر کردن آن است.

Alrosa is selling more than $250 million of diamonds a month.
Source: Bloomberg

شروع مجدد فروش نشان می دهد که چگونه خریداران محصولات روسی، از نفت و گاز گرفته تا زغال سنگ و آلومینیوم، راه هایی برای حفظ جریان مواد خام خود با وجود پیامدهای جنگ پیدا کرده اند.

برای تجارت الماس، تهدید اعتباری بزرگتری نیز وجود دارد. اگر مصرف کنندگان نهایی بخواهند از الماس روسی اجتناب کنند، ممکن است به سادگی خرید الماس خود را کلا متوقف کنند، زیرا ماهیت این صنعت به این معنی است که ردیابی سنگ خاصی دشوار است و میلیون ها سنگ قیمتی بین ده ها تاجر و تولید کننده قبل از اینکه در نهایت در ویترین یک جواهرفروشی قرار گیرند، رد و بدل می شوند.

نیویورک تایمز گزارش داده که برخی از بخش‌های صنعت الماس برای حذف تولید روسیه تلاش می‌کنند و برندهای آمریکایی جواهرات تیفانی و سیگنت گفته‌اند که از خرید الماس‌های جدید استخراج‌شده در روسیه خودداری می‌کنند، در حالی که کشورهایی از جمله ایالات متحده به دنبال برچسب زدن سنگ‌های قیمتی به عنوان «الماس های مورد مناقشه» هستند.

به دنبال راه حل

با این حال، خریداران هندی و بلژیکی و خرده‌فروشان جواهرات از بازارهای کلیدی مانند چین و خاورمیانه همچنان مشتاق خرید الماس روسی هستند و پس از اینکه بانک‌ها پس از اعمال تحریم‌ها نتوانستند یا تمایلی به پردازش پرداخت‌ها نداشتند، به دنبال راه‌حل‌هایی هستند.

آلروسا عملا تحت کنترل دولت است: دولت فدرال مالک 33 درصد از آن است و 25 درصد دیگر نیز در اختیار مقامات داخلی است. این شرکت در سطح جهانی با دی بیرز متعلق به شرکت آنگلو امریکن رقابت می کند و این دو شرکت سالانه تقریباً به اندازه همدیگر الماس تولید می کنند.

پس از هرج و مرج اولیه در پی تحریم های ایالات متحده علیه آلروسا، جریان تازه جواهرات روسیه به سرعت در حال کاهش تنگنای بازار است.

در ماه‌های اخیر، خریداران معتبر دی بیرز می‌توانستند با مبادله خریدهای خود با سایر تولیدکنندگان جواهر که با عرضه کم مواجه هستند، حدود 10 درصد سود به دست آورند.

به گفته افراد مطلع، قیمت برخی از کالاها در بازار «ثانویه» - جایی که تجار و تولیدکنندگان بین خود به خرید و فروش می پردازند - در ماه گذشته به شدت کاهش یافته است و این حاشیه سود اکنون از بین رفته است.

منبع:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-23/russian-diamonds-are-quietly-flowing-again-after-sanctions-chaos

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

الماس

ترند

پیشنهاد ویژه

آلروسا

اوکراین

الماس روسیه

صادرات الماس

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت