تاریخچه چوکر

تاریخچه چوکر

شاید برایتان جالب باشد که این گردن‌بندهای ساده چه داستان‌ها و ماجراهای پیچیده‌ای داشته‌اند.

دبیر خبر(دبیر خبر)

1401/06/20 | 00:06

نظری ثبت نشده

تاریخچه چوکر

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا (گلدنیوز)، در سال‌های اخیر، استفاده از گردن‌بندهای چوکر رواج زیادی پیدا کرده است. چوکرها یعنی گلوبندهای کوتاهی که دور گلو قرار می‌گیرند از بخش‌های جذاب و امروزی هر استایلی به حساب می‌آیند. اما باید بدانید که این اکسسوری سالیانِ سال است که در دنیای مدوفشن حضور دارد.

نگاهی به تاریخچه این گلوبندهای کوتاه و جذاب

قدمت چوکرها به مصر باستان می‌رسد. فکرش را می‌کردید؟ ملکه‌های انگلیسی قدیم و فرعون‌های مصری هم به این گردن‌بند علاقه زیادی داشتند. برخی از چوکرها از جنس طلا و الماس بود و برخی هم از روبانی ساده و قرمزرنگ درست می‌شد.

شاید برایتان جالب باشد که این گردن‌بندهای ساده چه داستان‌ها و ماجراهای پیچیده‌ای داشته‌اند. برای مثال، در سال‌های دهه ۱۷۰۰ میلادی، نوجوانان انگلیسی برای تمسخر فرانسوی‌ها از چوکر استفاده می‌کردند. در دوره‌هایی از تاریخ هم تنها استفاده‌کننده این گردن‌بندها مردان بوده‌اند.

اجازه بدهید که نگاهی به سرگذشت و تاریخچه چوکرها داشته باشیم.

داستان مصر باستان و چوکر چیست؛ چوکرها در نقش شفادهنده

چوکر چیست
استفاده از چوکر به عنوان شفادهنده در مصر باستان

قدمت چوکرها به مصر باستان می‌رسد. اما در اوایل، این گلوبندها در نقش اکسسوری استفاده نمی‌شده‌اند. اعتقاد مصریان بر این بوده که چوکرها قدرت شفادهندگی خاصی دارند. آنها با قراردادن چوکرها دور گلو، روی مچ دست‌ها یا سرشان از بدن خود محافظت می‌کرده‌اند.

در آن زمان، چوکرها را از طلا و لاجورد می‌ساخته‌اند. البته مصری‌ها از نقش تزئینی چوکرها غافل نبوده‌اند اما به شکل سفت‌وسختی فکر می‌کرده‌اند که این اکسسوری با طرح‌هایی از تصاویر خدایان و الهه‌ها می‌تواند از سلامتی‌شان حفاظت کند. برای مثال، زنان باردار طرح مخصوصی از این چوکرها را برای حفاظت کودکشان به گردن می‌انداخته‌اند.

ماجرای تمسخر فرانسوی‌ها و چوکر؛ چوکرها دور گردن بریتانیایی‌ها

چوکر چیست
زنی انگلیسی با چوکری قرمز برای تمسخر فرانسوی‌ها

انقلاب فرانسه از آن مقاطع مهم و اثرگذار تاریخ است. شورش‌ها و ناآرامی‌های این انقلاب با گران‌شدن نان شروع شد. گرسنگی و قحطی بیداد می‌کرد و حکومت هم به جای سروسامان‌دادن به مشکلات، گردن رعیت و روستاییان مخالف را می‌زد.

در سال‌های ۱۷۹۰ میلادی، زنان بریتانیایی برای تمسخر آنچه در فرانسه می‌گذشت، چوکرهایی از روبان قرمز به گردن می‌انداختند؛ روبان‌های قرمز در نقش نماد گرد‌ن‌های جداشده از سر فرانسوی‌ها. آنها با این کار فرانسوی‌ها و آنچه را در آنجا می‌گذشت به سُخره می‌گرفتند.

اما این دشمنی در زمانی که فرانسه اوضاع خوبی هم نداشت از کجا ریشه می‌گیرد؟ دنیل دلیس هیل (Daniel Delis Hill) کارشناس تاریخ مدوفشن است. او می‌گوید:

دلیل اختلاف و نفرت بریتانیایی‌ها از فرانسوی‌ها چه بود؟ باید به خاطر داشت که ۱۰ سال پیش از انقلاب فرانسه، فرانسوی‌ها در قطع ارتباط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نقش داشتند. ضمن اینکه از سال‌های ۱۷۹۰ میلادی همیشه میان این دو کشور کشمکش‌های نظامی هم وجود داشت.

تمام این اختلافات و نفرت‌های تاریخی باعث شده بود که انگلیسی‌ها در اوج بدبختی و ویرانی فرانسه دستاویزی برای انتقام‌گرفتن پیدا کنند. پس زن‌های انگلیسی با پوشیدن چوکرهایی از روبان قرمز، نفرت و تمسخرشان را نسبت به فرانسه اعلام می‌کردند.

البته این تنها فرضیه درباره استفاده از چوکر نیست. پس فرضیه دیگر استفاده از چوکر چیست و چه می‌گوید؟ گفته می‌شود که زنان فرانسوی برای ادای احترام به گردن‌های بی‌شماری که در دوران انقلاب فرانسه زده شد، روبان‌های قرمز را به دور گردن خود می‌بستند. این هم فرضیه عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

علاقه‌مندی ملکه به چوکرها؛ چوکر در عصر ویکتوریایی

چوکر چیست
الکسانداری دانمارک با چوکر

در دوران ویکتوریا، تجملات و تزئینات نقش مهمی در زندگی اشراف داشت. زنان در آن دوران هم بسیار قوی بودند و به ظاهر خود رسیدگی می‌کردند. برای مثال، علاوه بر استفاده از اکسسوری‌ها، دستکش به دست داشتند و چتری را هم برای پیاده‌روی زیر آفتاب بالای سر خود می‌گرفتند.

یکی از زنان مشهور آن دوران که به اکسسوری‌ها و تزئینات هم علاقه زیادی داشت، الکسانداری دانمارک یعنی ملکه بریتانیا (بعد از ویکتوریا) و همسر ادوارد هفتم بود. گفته می‌شود که علاقه‌اش به چوکر و اکسسوری‌های مختلف به خاطر سفرش به هندوستان بوده است.

چوکر چیست
آن بولین با چوکر

البته ماجرا فقط علاقه اکسانداری به جواهرات و چوکرهای پهن نبوده بلکه ظاهرا موضوع دیگری هم در میان بوده است. او به خاطر مشکل تیروئید در ناحیه گردن و گلو جراحی داشته و جای زخمی روی گلویش باقی بوده که با چوکرهای پهن، آن را می‌پوشانده است. البته تاریخ می‌گوید که این زن فرد اثرگذاری نبوده که استفاده از چوکر را مُد کرده باشد. او زنی محافظه‌کار بوده و شروع استفاده از چوکر به دوران قبل از او برمی‌گردد.

پرتره‌های متعددی از ملکه ویکتوریا هم وجود دارد که نشان می‌دهد به چوکرها علاقه داشته است. در هر حال، این نوع از گردن‌بند در عصر ویکتوریایی شهرت زیادی داشته و البته طرفداران متعددی که از آن استفاده می‌کرده‌اند.

مادر الیزابت اول یعنی آن بولین (Anne Boleyn) هم به چوکرها علاقه داشته و از آن استفاده می‌کرده است. اگر علاقه‌مند به دیدن استایل و لباس‌های آن دوران هستید، تماشای فیلم دختر بولین دیگری (the other boleyn girl) به شما توصیه می‌شود.

چوکر در دهه ۱۸۰۰ میلادی؛ چوکر در سبد خرید مردم عادی

چوکرهای عصر ویکتوریایی از طلا و جواهرات گران‌قیمت درست می‌شدند، بدیهی است که عوام نمی‌توانستند چنین گلوبندهایی برای خود تهیه کنند. اما کم‌کم با دومین انقلاب صنعتی، پای تولید روبان و جواهرات قلابی به بازار باز شد.

حالا دختران و زنان می‌توانستند که چوکرهایی از جنس روبان و جواهرات نه‌چندان گران و قلابی داشته باشند و آنها هم از این طرح از اکسسوری‌استقبال زیادی کردند.

دهه ۱۹۰۰ میلادی و چوکرها؛ حضور مداوم این گلوبند جذاب

در سال‌های ۱۹۲۰ میلادی همچنان چوکرها مورداستفاده قرار داشتند. استفاده از این گلوبندها در کنار مدل موی باب به جلوه آنها کمک زیادی می‌کرد. مدل موی باب باعث می‌شود که گردن بیشتر مشخص باشد و در نتیجه پوشیدن چوکر در استایل بیشتر به چشم بیاید.

چوکرهای دهه ۹۰میلادی پهن بودند و در آنها مروارید و جواهرات درشت و پرتعدادی (واقعی یا قلابی) استفاده می‌شد. چوکرهای این دوره کمی مدرن‌تر و پرجلوه‌تر از دوران‌های قبل بودند.

سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی؛ استقبال توأم زنان و مردان از چوکر

چوکر چیست
ناتالی پورتمن با گردن‌بند چوکر در نمایی از فیلم لئون

در سال‌های ۱۹۷۰ میلادی، مردان هم از چوکر استقبال می‌کردند. ستاره‌های دنیای موسیقی مانند میک جگر (Mick Jagger)، دیوید بووی (david bowie) و جیمی هندریکس (jimi hendrix) از چوکر در استایلشان استفاده می‌کردند.

در سال‌های بعد تا ۱۹۹۰ میلادی هم استفاده از چوکرها محبوبیت داشت. البته دیگر خبری از مروارید و ظریف‌کاری در طراحی چوکرها نبود. این گردن‌بندها به حالتی اسپرت و با استایلی نزدیک به دنیای پانک ساخته می‌شدند و مورداستفاده کسانی بودند که از خرده‌فرهنگ پانک طرفداری می‌کردند. پانکی‌ها طرفدار آزادی‌های فردی‌اند و از مصرف‌گرایی خوششان نمی‌آید.

این‌روزها هم که دیگر چوکر بیش از گذشته‌ها در استایل‌ها دیده می‌شود و تنوع زیادی در استفاده از آن وجود دارد. اگر دوست دارید بدانید که انواع روش‌های ست‌کردن چوکر چیست و چطور باید آن را در استایل‌های مختلف بپوشید، با ما همراه باشید.

چطور چوکر را ست کنیم؟

چوکر چیست
دستمال‌گردن به سبک چوکر در استایلی خیابانی

قبل از اینکه به سراغ مدل‌های مختلف ست‌کردن چوکر برویم، باید درباره نکاتی با شما صحبت کنیم. آماده‌اید دوستان عزیز؟

  • اگر گردن بلندی دارید: بهتر است از چوکرهای ساده‌ای استفاده کنید که هیچ آویزی ندارند.
  • اگر گردن کوتاهی دارید: بهتر است از چوکرهای ساده‌ای استفاده کنید که آویزی در بخش مرکزی‌شان وجود دارد.

بهترین طرح‌ها و رنگ‌ها برای انتخاب چوکر چیست؟

بهتر است که برای انتخاب چوکر به سراغ رنگ‌های مشکی، طلایی و نقره‌ای بروید. چوکرهایی از طیف رنگی خنثی مانند کرم و طوسی هم گزینه‌های خوبی هستند و می‌توانند در انواع استایل‌ها به کارتان بیایند.

چوکرها دارای طرح‌های مختلفی هستند. این دیگر سلیقه شماست که به سراغ کدام طرح و مدل بروید. بعضی از چوکرها دارای طرحی از اشکال هندسی‌اند. برخی ساده‌اند و برخی طرح‌های چاپ‌شده دارند.

ببینید که کدام مورد استایل شخصی‌تان را بیشتر نمایان می‌کند و همان را انتخاب کنید. همیشه به اندازه چوکر دقت کنید. نباید این گلوبند برایتان کوتاه یا گشاد باشد. چون در هر دو حالت نمای خوبی در استایل نخواهد داشت.

بایدها و نبایدها در استفاده از چوکر چیست؟

  • چوکرها دور گلو پیچیده می‌شوند و باید با لباس‌هایی همراه شوند که یقه بازی دارند. برای نمونه، انتخاب یقه هفت و پوشیدن آن با چوکر فکر خوبی است. اما چوکر را با چیزی مثل یقه اسکی نپوشید.
  • بهتر است که چوکرها را در ترکیب با گردن‌بندی بلند بپوشید تا تعادل در استایلتان ایجاد شود. بلندی و کوتاهی اندازه چوکر و گردن‌بند تناسب خوبی به وجود می‌آورد. دقت کنید که گردن‌بند بلند ساده باشد.
  • گوشواره‌هایی بزرگ و پرزرق‌وبرق نباید در کنار چوکر قرار بگیرند. در این صورت، تمرکز اکسسوری‌های استایلتان به سمت گوشواره‌ها می‌رود و چوکر از نگاه دور می‌ماند.

چوکرهای مختلف در استایل‌ها را می‌شناسید؟

چوکرها گردن‌بندهای بسیار متنوعی هستند و می‌توانند در استایلتان حسابی بدرخشند. در ادامه می‌خواهیم پیشنهادهایی برای استفاده از آنها به شما بدهیم.

استفاده از چوکر چندلایه

چوکر چیست
چوکرهای لایه‌لایه

از چوکرهای چندتایی با لایه‌های مختلف استفاده کنید یا اینکه چوکرتان را همراه با گردن‌بندهای دیگر بیندازید. اگر اهل استایل‌های ماکسیمال باشید، حتما دوست دارید که چند لایه گردن‌بند با اندازه‌های متفاوت و چوکر را در کنار هم استفاده کنید. اما حواستان باشد که همه گردن‌بندها و چوکرهایتان هم‌زمان دارای طرح و مدل‌های پرزرق‌وبرق نباشند تا استایل از چشم‌نوازبودن دور نشود.

ترکیب پارچه و فلز در چوکر باندانایی

چوکر چیست
ترکیب چوکر و باندانا

ترکیب باندانا و فلزات هم می‌توانند طرحی از طرح‌های چوکر باشند. این مدل از چوکر تلفیقی است از حالت اسپورت و رسمی و برای همین می‌توان گفت که برای موقعیت‌های غیررسمی مناسب است.  اگر به چوکرها علاقه دارید و در عین حال متفاوت‌بودن را می‌پسندید، استفاده از چنین چوکری در استایل به شما توصیه می‌شود.

چوکرهای کریستالی و رسمی

چوکر کریستالی

چوکرها معمولا در استایل‌های غیررسمی استفاده می‌شوند اما زمانی که از جنس کریستال باشند و زرق‌وبرق زیادی داشته باشند، دیگر استفاده از آنها در مراسم و موقعیت‌های رسمی هم بسیار معقول و به‌جا خواهد بود.

استفاده از چوکری کریستالی می‌تواند استایلتان را در یک مهمانی شب جذاب و گیرا کند. فقط حواستان باشد که در استفاده از اکسسوری‌های دیگر برای آرایش گوش و موها زیاده‌روی نکنید و سعی‌تان این باشد که اکسسوری‌های دیگرتان سبک و ساده باشند.

چوکرهای چرمی

چوکر پارچه‌ای اسپورت

چوکرها معمولا از جنس چرم یا پارچه هستند و این نوع از چوکرها برای موقعیت‌های غیررسمی کاربرد دارند. چوکرهایی که از جنس چرم، پلاستیک یا پارچه‌هایی مانند مخملند، در تیپ‌های نوجوانانه و اسپورت دیدنی می‌شوند.

چند استایل با جوکر

استایل‌های جذاب زیر نشان می‌دهند که چقدر چوکرها متنوع‌اند و کاربردهای گوناگونی دارند. نگاهی به آنها بیندازید. آماده‌اید که چند استایل از سوپرمدل معروف جی‌جی حدید را با چوکر ببینیم؟

چوکر در استایل نیمه‌رسمی

استایل نیمه‌رسمی با چوکر

چوکر در استایل‌های نیمه‌رسمی بسیار زیبا می‌شود. چوکر‌هایی نه‌چندان ضخیم و البته ساده می‌توانند استایلتان را بسیار زیبا و شیک کنند. نمونه‌ای از چنین استایلی را در تصویر بالا می‌بینید.

چوکر در استایل رسمی

چوکر چیست
چوکر در استایل رسمی

این گردنبند در استایل‌های رسمی هم کاربرد دارد. هم می‌توانید از انواع گردن‌بندها با طول و اندازه‌های مختلف در کنار چوکر استفاده کنید هم می‌توانید یک‌ عدد چوکر پرزرق‌وبرق را انتخاب کنید.

چوکر در استایل اسپورت

چوکر در استایل اسپورت

چوکرها بعد از استقبال پانکی‌ها از آن در استایل‌های اسپورت کاربرد زیادی پیدا کردند. تنوع رنگ، مدل و شکلشان هم در استایل‌های اسپورت بسیار زیاد است.

چوکر چندلایه

استفاده از چوکر لایه‌لایه

چوکرهای لایه‌لایه و استفاده از چند گردن‌بند در کنار آنها می‌تواند گزینه‌ای برای ترتیب‌دادن استایلی بسیار باشکوه و جذاب باشد. هم برای مهمانی‌ها و هم برای موقعیت‌های غیررسمی یا نیمه‌رسمی می‌توانید از این مدل استفاده کنید. چوکر اکسسوری زیبایی است.

در آخر

چوکر اکسسوری جذابی است. شاید فکر کنید که برای گردن‌های کوتاه چنین چیزی مناسب نیست اما این‌طور نیست. چوکر برای همه افراد مناسب است. اگر گردنتان کوتاه است، چوکرهای ساده را انتخاب کنید و آنها را با لباس‌هایی با یقه‌های باز بپوشید. در این صورت جلوه خوبی پیدا خواهد کرد.

اگر گردنتان بلند است هم چوکرهای مختلف برایتان مناسب خواهند بود اما بهتر است که از آویزان‌کردن چند چوکر لایه‌لایه و گردن‌بندهای بلند با آن خودداری کنید. چوکرها در طول تاریخ محبوب بوده‌اند و هنوز هم در دنیای مدوفشن کاربرد دارند.

منبع :منومد

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

گردنبند

چوکر

گردنبند چوکر

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت