بهترین فرصت خرید طلا

بهترین فرصت خرید طلا

طلا یکی از دارایی‌هایی است که قرن‌هاست برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجربه نسل‌های سالمندتر هم این است که قیمت طلا عموما با رشد روبرو بوده و بسیاری از آن به عنوان سپری در برابر تورم استفاده کرده‌اند.

علی اصغر کشانی(دبیر خبر)

1401/07/27 | 00:07

نظری ثبت نشده

بهترین فرصت خرید طلا

به گزارش گلدنیوز ، برای سرمایه‌گذاری و خرید طلا دو راه وجود دارد. راه اول که روش مستقیم است، همان خرید طلا و سکه از بازار است. چنین کاری مزایا و معایب خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، نگهداری کردن از طلا و سکه فیزیکی همیشه خطر سرقت را به دنبال دارد. کارمزد بالا و اجرت خرید طلای گرمی هم از دیگر مسایل موجود بر سر راه آن است.

مزیت آن هم نقدشوندگی سریع آن است. روش دوم خرید طلا، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا است.

قیمت طلا در داخل کشور از چه چیزهایی تاثیر می‌پذیرد؟

قیمت طلا در بازارهای داخلی عموما از دو موضوع تاثیر می‌پذیرد، یکی قیمت جهانی طلا و دیگری نرخ دلار. اگر نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی طی کند، قیمت طلا در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، اگر قیمت جهانی طلا هم با رشد روبرو شود، باز هم قیمت داخلی طلا افزایش می‌یابد. هر عاملی که بر این دو اهرم تاثیر بگذارد عامل افت یا صعود طلا محسوب می‌شود.

به طور کلی هر عاملی که موجب شود اطمینان به اقتصاد جهانی یا کشوری با اختلال روبرو شود، روی بهای طلا تاثیر افزایشی می‌گذارد. کرونا را می‌توان مثالی از این دست دانست.

Loading...

علاوه بر این، طلا هم مانند سایر کالاها و خدمات به عرضه و تقاضا بستگی دارد. هر عاملی که روی تقاضای طلا و عرضه آن تاثیر بگذارد، می‌تواند قیمت طلا را متاثر کند.

به عنوان مثال، افزایش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت طلا شود و کاهش عرضه آن به دلیل افت فعالیت در مناطق دارای طلا نیز می‌تواند تاثیر افزایشی روی بهای فلز زرد داشته باشد.

به این ترتیب، اگر جهان یا یک کشور در شرایط نااطمینانی اقتصادی نسبتا شدید قرار بگیرد خرید طلا می‌تواند به صرفه باشد. در شرایط تورم داخلی شدید نیز خرید طلا می‌تواند به صرفه باشد، البته به شرطی که این تورم در نرخ ارز نیز خود را نشان دهد.

از سوی دیگر، فروکش کردن هر نوع نااطمینانی اقتصادی در دنیا و یک کشور، برداشته شدن تحریم‌ها، افت قیمت دلار در برابر پول ملی و مواردی از این قبیل می‌توانند شرایطی را به وجود بیاورند که خرید طلا به صرفه نباشد.گزارش‌های بین‌المللی از آینده طلا و فلزات قیمتی چه می‌گویند؟

گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند اگر شرایط تغییر خاصی نکند، در سال‌های آینده قیمت طلا کاهشی خواهد بود. بر اساس گزارش بانک جهانی که 6 ماه قبل منتشر شد، قیمت هر اونس طلا که در سال 2020 به 1770 دلار و در سال 2021 به 1800 دلار رسیده بود، در سال 2022 به طور میانگین به 1880 دلار می‌رسد. با این حال، طبق این گزارش بهای طلا در دو سال آینده کاهشی خواهد بود و در سال 2023 به طور متوسط به 1700 دلار و در سال 2024 به 1650 دلار خواهد رسید.

طبق همین گزارش بانک جهانی، قیمت نقره نیز همین روند کاهشی را طی خواهد کرد اما پلاتینیوم در سال‌های 2023 و 2024 با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس نقره که در سال 2021 حدود 25 دلار بود، در سال 2022 یک دلار کاهش یابد و در سال‌های 2023 و 2024 نیز به ترتیب به 22.5 و 21 دلار برسد.

انتظار می‌رود هر اونس پلاتینیوم نیز که در پایان سال 2021 به 1091دلار رسیده بود، تا پایان سال 2022 به 1110 دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2023 و 2024 نیز این فلز ارزشمند به ترتیب به 1180 و 1200 دلار افزایش یابد. البته نباید فراموش کرد هنگام نگارش این گزارش از رکود جهانی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو که بر طلا موثر بوده است. خبر چندانی نبود.

چطور در طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

گروهی از سرمایه گذاران همواره سعی می‌کنند طلا خریداری کنند و سرمایه خود را از تورم در امان نگه دارند. عده دیگری از سرمایه گذاران علاقه بیشتری به سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار طلا را دارند. بازار طلا به دلیل اینکه بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه به سرعت واکنش نشان می‌دهد، با نوسان قیمت روبرو است.

اما درست به دلیل همین نوسانات، برخی از سرمایه گذاران می‌خواهند در کوتاه مدت هم از این نوسانات سود کسب کنند. البته این شیوه سرمایه گذاری ریسک بالاتری نسبت به سرمایه گذاری بلندمدت در طلا دارد.

به طور کلی برای سرمایه‌گذاری در طلا دو راه وجود دارد. راه اول که روش مستقیم است، همان خرید طلا و سکه از بازار است. این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، نگهداری کردن از طلا و سکه فیزیکی همیشه خطر سرقت را به دنبال دارد. همچنین ممکن است در فرآیند خرید، جعل صورت بگیرد. کارمزد بالا و اجرت خرید طلای گرمی هم از دیگر مسایل موجود بر سر راه آن است. مزیت آن هم نقدشوندگی بالا و سریع آن است.

روش دوم خرید طلا، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا است. واحدهای این صندوق‌ها با استفاده از کد بورسی هم قابل خرید هستند. در روش غیرمستقیم افراد واحدهایی از صندوق طلا را می‌خرند. این روش خرید طلا نیز مزایا و معایبی دارد. در این شیوه خریداران روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در این شیوه امکان جعل و سرقت وجود ندارد اما برای نقدشوندگی باید آن را در ساعات کاری بورس به فروش برسانید و تا رسیدن پول به حسابتان یکی دو روز زمان می‌برد.

اما ویژگی بسیار مناسب آن، امکان سرمایه‌گذاری با پول کم در طلا است. شما با 500 هزار تومان می‌توانید در طلا سرمایه‌گذاری کنید که تنها در روش غیرمستقیم امکان‌پذیر است.

چگونه با خبر شویم که قیمت جهانی طلا افزایش می یابد؟

یکی از گزینه‌هایی که می‌توان از طریق آن متوجه شد که بازار جهانی طلا آیا روند صعودی به خود می‌گیرد یا خیر، رصد کردن اخبار مربوط به تقاضای طلا در جهان است.

همانگونه که گفته شد بازار داخلی ایران متاثر از بازار جهانی طلا است و قیمت جهانی فلز زرد می‌تواند بر قیمت طلا در ایران تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، افت قیمت طلا در بازار جهانی ممکن است اثر منفی بر آینده طلا بگذارد البته به شرطی که ارزش دلار در برابر ریال روند معکوسی طی نکند.

چه ساعاتی از روز مناسب خرید و فروش طلا است؟

طلا فروشی‌ها در ساعات اولیه روز باز نیستند و معمولا چند ساعت بعد از شروع کار رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. به همین دلیل هم قیمت روز طلا را با فاصله زمانی قرار می‌دهند تا قیمت بازار به صورت کامل مشخص شود.

بنابراین اگر شخصی می‌خواهد طلا خریداری نماید بهتر است این کار را بعدازظهر انجام دهد که قیمت بازار کاملا مشخص شده باشد و دچار ضرر زمانی خرید طلا نشود.

جمع‌بندی: قیمت خرید طلا چه زمانی به صرفه است؟

در بالا به عوامل قیمتی تاثیرگذار بر طلا اشاره کردیم. بنابراین در جواب این سوال که «قیمت خرید طلا چه زمانی به صرفه است؟» می‌توان گفت اگر گمان می‌کنید قیمت دلار در برابر ریال افزایش خواهد یافت، تورم داخلی یا کشوری افزایش می‌یابد، یا قیمت جهانی طلا به دلایل مختلفی صعودی است، طلا و صندوق‌های طلا می‌توانند گزینه معقولی برای سرمایه‌گذاری باشند.

اما اگر قیمت جهانی طلا نزولی است و مهمتر از آن ثبات اقتصادی در کشور وجود دارد و تورم یا نرخ دلار روندی کاهشی دارند، خرید طلا چندان توصیه نمی‌شود.

منبع سایت

انتهای پیام/

اخبار صنعت طلا و جواهر در استان ها:

ترند

پیشنهاد ویژه

سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری طلا

خرید و فروش طلا

اخبار مرتبط


نظرات

نظردهی

دیدگاهی ثبت نشده نظر تو چیه؟

کامنتی برای این پست وجود ندارد

برترین مطالب

لیست قیمت